January 14, 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

January 14, 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER Edgar Faure Dimyata giderken... komünistlerin oylarını tesirsiz hale getirmek için ihdas edilen "apparent- ement - birleşik liste" sisteminin, hu sefer de Mendes- France'cılar aleyhı— ne işliyeceği umulur, daha doğrusu hükümet taraftarları, partiler tara- fından öyle işlemesi temenni edilir- en, "apparentement" ların az olma- sı, neticeyi birdenbire aşırı solcu Ve sagcıların lehine çevirmiş ve Faur: cular dimyata pirince gıderken evde— ki bulgurdan da olmuşlar İşin acıklı tarafı, ıktıdar koalis- yonunun, kendi kazdıgı kuyuya dü- şerken peşinden Mendes-France'çıla- rı da sürüklemiş olmasıdır. daha yeni seçimlere gidilmesi bahis konusu olduğu sırada Faure ile Men- des-France arasında patlak veren fi- kir ayrılığının başlangıçta merkez partilerini ikiye ayırması Fransa için yeter bir talihsizlikti. Seçim kampan- yası sırasında merkez partileri ara- sında yapılan kıyasıya mücadele, a- sırı sağ ve sol partilerden başka hiç bir partiye yaramamıştır. Seçimlerin neticeleri Şu — satırların yazıldığı sıralara ka- dar gelen haberler, Fransız seçim- lerinde en bü yuk parsayı aşırı sol komünist partisi ile aşırı sag ouja- diste'lerin topladığını — gösteriyordu. en Mecliste 98 mılletvekılı ile temsil edilmekte olan Fran münist partisi, bu sefer 151 sandal— ye işgal etmektedir. Fransız Komü- nist partisi, geçen seçimlerde, oyla- rın yüzde 20,02 sini almıştı. Bu ke- re yapılan seçimlerde aldığı oy ade- di pek az artmıştır. Anavatanda ve- rilen oyların yüzde 20,20 si komü- nistlere verildiğine göre arada ancak 14 binde 18 kadar bir fark vardır. Buna mukabil Mecliste işgal etmekte ol- dukları sandalye — sayısının birden yüzde 50 ye yakın bir artış kaydet- mesi, mevcut sistemin merkez parti- leri aleyhıne işlemiş olması ile izah edilebilir. eçen Mecliste adı bile anılma- yan Poujade'çıların bu sefer 52 mil- letvekilliği kazanmaları, seçimin en önemli sürprizi olmuştur Belli bir siyasi programı olmayan, yalnız ver- gi sisteminin adeletsızlıgınden dem vurarak Paris ve civarında — müthiş bir kampanyaya girişmiş bulunan es- ki futbolcu Poujade'ın etrafında top- lanan Poujade'çıların ne isteyip, ne yapacakları henüz belli değildir. An- cak, Poujade'ın çok sıkı bir disipline tabi bir parti teşkil etmek istediği söylenmektedir. Seçimlerin hemen er- tesinde bir basın toplantısı yapan Poujade, apartmanında, sırtında bir robdöşambr olduğu halde kabul et- tiği gazetecilere, Fransız parlamen- to sistemine yeni bir canlılık getir- mek istediğini söylemiştir. Poujade'a göre, partisi, Mendes-France'la işbir- liği yapmaktansa Edgar Faure'u des- teklemeyi tercih edecektir. Zira Men- des-France orta tabaka halkı tutma- yan ve sevmeyen bir politikacıdır. Poujade'ın zaferi Fransız seçim sisteminin — değiştirilmesi için müca- dele edenlerı haklı çıkarmış bulunu- yor. "Apparentement" denilen karı- şık ve bozuk bir sistemin mümkün kıldıgı bazı kombinezonlarla, her tür- lü ciddiyetten uzak bir maceraperes- tin bile büyük bir çoğunluk toplama- ya muvaffak olabileceği — anlaşılmış- tır. Seçim kanununun değiştirilmesi zarureti şimdi bütün kuvvetiyle ken- dini hissettirmektedir. Kaybolan De Gualle 'cüler Seçimlerin en önemli neticelerinden bir de De Gaulle'cülerin ortadan si- linmesi olmuştur. Geçen Mecliste 69 milletvekili ile temsil edilen Sosyal Cumhuriyetçiler, bu seferki seçim mü- cadelesine aynı bloklarda katılmamış- lardı. J. Chaban-Delmas'ın başkanlı- ğındaki bir grup * ki çoğunluk bu grubun içindeydi - Mendes-France'ın Cumhuriyetçi bloku içinde seçim mü- cadelesine atılırken, diğer bir grup da hükümet koalısyonunun safında yer almış bulunuyordu. Bu parçalanma Sosyal Cumhuriyetçileri bozguna sü- rüklemiştir. Eskisine yakın oy al- malarına rağmen, parçalanma, onla- rı 22 sandalye ile iktifa etmek zo- runda bırakmıştır. Öyle görülüyor ki, Sosyal Cumhuriyetçiler, bundan oyle Fransız siyasi hayatında önem- li bir söz sahibi olamıyacaklardır. İşin sonu nereye varacak ? Gelen seçım neticelerinden de anla- şılaca, gibi, seçimlerden, ne Cumhurıyetçı grup, yani Mendes— France ve taraftarları, ne de hükü- met koalisyonu yani Edgar Faure ve taraftarları bir hükümet çoğunluğu kazanarak çıkmışlardır. Cumhuri- yetçi cephe dgar Faure'cular ise 205 mılletvekıllıgı almaya muvaf- fak olmuşlardır. Bunların hiçbiri tek başına bir hükümet kurmayı temin edecek çoğunluklar değildir. Cumhuriyetçi blok içinde en kuv- i Sosyalist partisi teşkil Sosyalist partisi geçen Mecliste elde etmiş olduğu 104 millet- vekilliğine karşılık, bu Mecliste 94 mılletvekıllıgı elde edebılmıştır Kay- ettiği on sandalyeye rağmen I. O. gene de Cumhuriyetçi 'blokun en kuvvetli partisi olmak vasfını mu- hafaza etmektedir. Eğer bu parti Fa- ure ile 1şbırlıgı yapmayı kabul eder- se Faur hükümet kurabilmesi mümkün olur. Ancak Mendes-France ile yaptığı bir görüşme sonunda gaze- Fransız seçmeni reyini kullanıyor Netice Muvazenesizlik AKİS, 14 OCAK 1959