14 Ocak 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

14 Ocak 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

sirleri gün geçtikçe artmakta.. kestranın eski geleneklerine, ' Kous- sevitzky zamanında tesis edilmiş kon- serlere, festivallere devam etmekle beraber, repertuarını da ziyadesiyle genişleten Münch'e, münekkidler bile takılmağa cesaret edemiyorlar, hat- tâ lüzul örmüyorlar. RCA Victı plakları üzerine kaydettığı çeşitli ıc- ralarının ayrı bir sanat de- ğeri taşıyor. ..1 İşte bunlardan birisi, Hector Ber- Hioz'un "Romeo ve Juliette" dramatik senfonisi dolayısiyle Charles Münch'e geçenlerde Fransızların Büyük Plâk Mükâfatı verildi ve armağan Car- negie Hall'de, Fransanın Amerikan Sefiri tarafından degerlı orkestra şe- fine takdim e Zino Francescatti Avrupa turnesinden döndükten kısa bir müddet sonra Zino Frances- catti, Amerıka da pek yüklü bir kon- ser mevsimine başlamış — durumda. Nisan ayında New York Filârmonik Senfoni Orkestrası ile 45 inci konse- rini vermiş olacak. Ayrıca bütün mevsim boyunca Philadelphia, Bos- ton, Dallas, St. Louis ve diğer bir çok orkestra ile sayısız konserleri var. Resitalleri de hesaba katılırsa Francescatti'nin mevsim sonunda İs- rail'e geçerek takriben 20 konser de Filarmoni orkestrası ile vereceği ha- berine şaşmamak kabil değil. Yeni mevsime hazırlık Biz, kışı yarıladıgımız halde Filar- moni konserleri ne zaman baş- hyacak, veya başlıyacak mı diye me- raklanaduralım ve izahlı Üniversite konserleri ile avunmağa çalışalım; koca New York Filârmonik Senfoni orkestrası gelecek mevsimin prog- ramlarını, idare edecek misafir şef- lerin konser tarihlerine kadar tesbit etmiş bulunuyor, 1956-57 mevsiminde orkestranın müzik direktörlüğü gene Dimitri Mitröpoulos'a verilmiş bulunuyor. Bu mevsimde, değerli orkestra şefinin New York Filârmonik Senfoni Or- kestrası başında geçirdiği altıncı yıl idrak edilecek. Yeni misafir şefler olarak Paul Paray ve Leonard Bernstein var. Bernstein, bu orkestrayı ilk defa 1943, son defa 1951 yıllarında idare etmiş. Paul Paray ise 1952 yılından beri Detroitt Senfoni Orkestrasının müzik direktörü. Eski anlaşmaları gelecek yıl zar- fında da devam edecek olanlar ara- sında Bruno Walter, Giudo Cantelli ve Max Rudolf var... dre Köste lanetz orkestrayla gene dört özel program takdim edecek. Her yıl orkestra ile bir müddet çalışan Georg Szell ise bu sene Avru- pa turnesine çıkacağından kendisini New York Filârmonik Senfoni Or- kestrası başında görmek mümkün 0-- lamıyacak. 28 T I Asker hekimliği Sosyal ihtiyaçlar Asker hekiminin sosyal ihtiyaçları genel olarak bütün rdu personelı- ninkilerle beraber mütalâa' edilebili Bunların başında ordu mensupları i ıçm yer. yer kooperatifler kurmak gelir. Bu kooperatiflere devletçe her türlü yardım saglanmalıdır Bunlar Ameri- kalıları Ex" lerine eşıt olacak- lardır. Ankara da 28. nci Tümende, henüz nüve halinde olmakla l)eraber subaylarm bırçok ihtiyaçlarım sağ- layan ve iyi idare edilen bir subay a- ile kantini (SAK) vardır. Bunun da- ha genişletilmesi ve geliştirilmesi lâ- ımdır. Yüksek komuta makamları bu tesislerin önemli bir ihtiyaç oldu- ğunu bilmeli ve onların kalkınması için hiçbir yardımı esirgememelidir- ler. Hattâ bu kooperatiflerin döner sermayesi olmalı, teşkılatı da müsta- kil bulunmalıdır. Şehrin merkezi bir yerinde veya ordu evi civarında tesis edilmeleri de düşünülebilir. Koopera- tiflere bazı imtiyazlar da sağlanma- hdır. Bunların temini kolay bir iş değildir. Yüksek otoritelerin ve biz- zat devletin bu müesseselerin ordu için lüzumlu olduguna ınandırılmış olmaları lâzımdır. Bu imtiyazlar ara- sında dışardan direkt olarak mal it- hali, bu malların gümrükten muaf tu- tulması, nakliyatta tercih, kolaylık ve tenzilat, askeri araçlardan fayda- lanma, askerı personelin bu gibi yer- lerde kullanılmasına müsaade gibi- lerı dıışunulebılır Orduya ücretle a- n kadın personelin buralarda kul- lanılması da saglanmalıdır Bu koo- B peratifler piyasadan daha ucuz sa- tış yapabilmelidirler. Subay ve ailesi her aradığını evinin ve ailesinin bü- tün ihtiyaçlarını, elbise, yiyecek, ço- rap, kravat, eldıven, dürbün, taban- ca, av malzemesi, manevra kayışı, gömlek, fanila, ayakkabı, çocuk eşyası, akla ne geliyorsa bu kantinlerden ucuz, sağlam ve kaliteli - olarak temin edebı]melıdır Satış pe- şin veya kredi ile yapılmalıdır. Bu teşkilat gittikçe en ufak garnizon- lara kadar ulaştırılmalıdır. Subaylara ev Subaylara göz önüne alınm nce, gar- nizonlarda ordu mensupları için loj- manlar temini zaruridir. Bunlar sıı- bayın rütbesine ve sile re ayarlanmalıdır. Kalabalık olanlar- la, alle efradı az olanlar bir tutulamaz. Subay tayin mahalline sadece bavul- larını alarak gitmelidir. Bu lojman- larda asgari konfor — bulunmalıdır. Soba, masa, perdeler, iskemleler ha- h, mutfak malzemesi hattâ radyo de- mirbaş olmalıdır. Bu lojmanlardan tamir masrafı olarak ufak bir ücret alınabilir. Erzurumda Sarıkamışta, Ankarada bu şekilde lojmanlar var- dır. Ankaradakiler hem m: yıda, hem de şehrin dığer bınalarıyla mukayese edilemiyecek ve bir suba- yın rahatlığını karşılayamıyacak ka- dar iptidaidir. Bunları yok farzetmek daha iyidir. Subaylara ev temini, meselesinin ıkıncı yönü de şudur : Bir ordu men- unun emekliye ayrıklıktan veya arzusuyla orduyu terk ettikten sonra, bu kadar senelik geceli, — gündüzlü Yeni yapılardan görünüş Subaylarımızın arzusu AKİS, 140CAK 1956