13 Ekim 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

13 Ekim 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Hür. P. İyi niyetli çocuklar Bundan aylarca evvel bir gün, bir yemek masasının etrafında sekiz kişi buluşmuştu Bunların dördü İn- gilizdi, dördü Türk.. Her iki gruptan bir kişi arkadaşlarına nazaran daha fazla itibar görüyordu. İngiliz olanı Sir James Bowker idi. . P.'nin Genel Başkanı Karaosmanoğlu. Diğer- Büyük elçiliğinin ve gelenleriydi. Fevzi Lütfi leri Ingıltere Hü P.'nin ileri arasında Sir Jam Fevzi Lütfi Karaosmanogludan Hür. P. teş- kilâtı içinde Genel Başkanın rolünün ne olduğunu sordu. Manisa milletve- kili gülümsedi ve yanındaki gençleri gösterdi: "— Ekselans, dedi, lerin yere attıkları kibrit toplarım Fakat bu haftanın başında Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu, aynı gençlerin döktükleri kibritleri toplamaya mu- vaffak olamadı. Hür. P. o gün acaip bir tebliğ neşrederek Muhalefet par- tilerinin işbirliği meselesini arap sa- çına çeviriyordu. Tebliğ üç gün süren hararetli müzakereler sonunda neş- redilmişti ve Fevzi Lütfi Karaosman- oğlunun aklı selimi havaya maalesef hakim olamamıştı. Pazartesi sabahı gazeteleri oku- yanların — düşünecek bir tek şeyleri : Bütün kabahat Halk Partisin- Hakikaten bütün kabahat Halk Partısındeydı Ama bugünkü tu tumu, Hür. P. muhtırasına ceva- bı, öteki Muhalefet partilerine karşı Vaziyeti dolayısıyla değil.. Memleketi 23 sene idare tarzı yüzünden. Öyle bir idare tarzı ki vatanda siyaset a- damı yetiştirmemişti. ben bu genç- çöplerini Çok partili ha- Turan Guneş Şaşıran — adam yata elimizde kâfi miktarda siyaset adamı yokken girmiştik. Bugün karşı lastiğimiz müşküller, işte bundan do- ğuyordu. . nin son tebliğinin satırları arasından çıkan tek mana da buydu. İyi niyet ve samimiyet bahsinde Hür. P. ni idare edenlerden daha yükseği, ahlâk bakımından da- ha temizi bulunabilir miydi? Ama si- yaset sahasında bırer amatör olmala- rı, onlara Hür. P. nin kısa mazisinde üçüncü büyük hatalarını işletmişti. Halbuki dünyada, -General Gruent- her'e göre- amatörü profesyonelıne tercih olunacak iki zümre vardı: ratejler... ve kadınlar! Hakikaten po- litikada amatörlüğün iyi meyva ver- mediği, siyasi — teşekkülleri müşkül mevkılerde bıraktığı bir kere daha görülüyo 19'lar ılk hatalarını parti kurduk- ları gün işlemişlerdi. -İkinci hatala- rı umumi efkârın o günlerdeki alâ- kasını başka türlü tefsir- etmeleri, her şeyi olup bitti sanmalarıydı. U- çüncü hatalarını ise, P. nin ce- vabı karşısındaki tutumlarıyla yapı- yorlardı. Bugün, içlerinden bir çoğu bunun farkında değildi; nitekim bi- rinci ve ikinci hatalarını işlerken de aynı vaziyetteydiler. Ama sonradan bunları anlamışlardı; kısa bir müddet geçince üçüncü hatalarını da göre- cekleri muhakkaktı. Zira inkâr olu- namazdı ki Hür. P. kurucularının müsbet işleyen birer kafası — vardı. ncak — unutuyorlardı ki polıtıkada çok hata, çabuk affedilmez Ateşli hatipler .H.P. nin cevabı geçen haftanın başında, pazar sabahı Hür. P. Genel Başkanına bizzat İsmet İnönü tarafından verilmişti. Parti ileri ge- lenleri hemen o gün metinden haber- dar oldular. İlk intiba menfiydi. Bu, Fevzi Lütfi Karaosmanoğlunun da in- tibarıydı. Hakikat şuydu ki mentfilik, beklenilenin bulunamamasından ile- ri geliyordu. Hür. P. gene bir hayal âleminin içine dalmıştı. Siyasi Aka- deminin azaları günlerce toplanmış- lar, kanaatlerince rejim meselelerini halledecek bütün çareleri bulmuşlar- ı. Bir program hazırlamışlardı, öte- ki Muhalefet partilerine de bu prog- rama katılmak şansını lutfetmışler— u kadar parlak zekânın bulduğu çarelere elbette ki öteki partilpr an- y IvııHıı e. " Ş N y İ z RUÜZGAR NE TARAFTAN ESERSE!. AKİS, 13 EKİM 1956