20 Ekim 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

20 Ekim 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

bir konuşmayı can sıkmadan ye c takılmadan takib edebilmelidir. Reyı— ni kullanırken mesuliyetini tam ma- nası ile idrak etmeli ve ciddi birşey yaptığını bilmelidir. Yeni çocuk ter- biyesi değişikliklerini ve tıbbi keşifle- ri Ööğrenmeli, pratik hayatında bun- lardan istifade etmelidir. Hiç olmazsa bır yabancı dil bılmelıdır Kadının er- leri entellektüel toplantıları, kadınlar arasındaki dedikodulu toplantılara tercih etmelidir. Modern kadın ço- cuklarının meslek seçimlerinde onla- ra yakından yardımcı olmalı, bunun için tetkik edilen testleri tecrübe et- melidir. "Modern kadın" Yirminci a- sırda yaşadığı için mesut olduğunu hissetmelidir. Hissi saha ntellektüel sahada "modern" olan kadın büyük bir iş başarmıştır a- ma şayet hisler kafa ışlerını takib e- demezse o kadın r kuru, ne kadar az cazibeli olacaktır ve onun hayattaki saadet şansı ne kadar aza- lacaktır. Modern kadın hissi sahaya da muhakkak el atmalı, orada da m cadeleyi kazanmalıdır Bu mucadele bazı eski görüşlerle, etraflı ve bilhas- sa kendi kendini ile olacak fakat ka- dına yepyeni bir şahsiyet verecektir. öodern kadın bazı hadiselerin ve insanların karşısında heyecanlanma- sını unutmamalıdır. Çocuklarının şah- siyetini meydana çıkaracak bir hür- riyete müsaade etmeli, onların hakkı- nı kendi zamanına göre değil, bugü- e göre vermelidir. Hayatına verdi- ği istikametten memnun olmalı, ha- yatta daima, her yaşta, sevk almaya bakmalıdır. Müşkül durumlarda gü- lümsemesini ve selâ — kıskançlık, sukutu hayal, alınganlık gibi hisleri- ni kafi surette gizlemesini bilmeli- dir. Felâkette yalnız göz yaşı ile ik- tifa etmemeli, insanlığın ıstıraplarına dönerek bu umman içinde kendinin- kileri unutmaya gayret etmelidir. Başkalarının hissi hayatını sert bir lisanla tenkit etmekten vazgeçip mü- samahakâr olmalı, fakat en kuvvetli hasım karşısında dahi inandıklarım cesaretle müdafaa edebılmelıdır Aşk— tan bahsederken "ebedi", "ölmez", "herzaman için" kelimelerini kullan- mamalı fakat aşkı, - devamlı büyük aşkı, samanımızla pek âlâ kabili te- lif telakkı etmelidir. Modern kadın erkeğin komplimanlarını tabit bir şeklide kabul edip, tabit bir şekilde reddetmesini bilmelidir. Kendi ken- dinden emin olduktan sonra herke- sin ne söyliyebileceği de ona vız ge- lebilmelidir. "Modern kadın" aşkı öl- dürücü bir ihtiras olarak değil, ta- bit ve normal bir ihtiyaç olarak ka- bul etmelidir. Elli sene evvelki haya- ti yaşamış olmayı hiç arzu etmemeli, Saadeti irade ve azimle elde edebile- ceğini bilmelidir. Dünyayı ve mem- leketini, muhıtını alâkadar eden ıçtı— mai proble mler, "modern kadm'"ı la- kayt bırakmamalı, cemiyetlerde faa— liyet göstermelidir. Siyasi fikirlerine AKİS, 20 EKİM 1956 Pratık saha Beceriklilik taban tabana zıt fikirler besleyen kimselerle soğukkanlılığını muhafa- za ederek konuşabilmelidir. Pratik saha Entellektüel ve hissi sahada modern olan kadının yapılacak ufak bir işi kalmıştır: Pratik sahada da zamanı- nın kadım olmak ve böylece dış gö- rünüşü, ile tam notu almak.. Pratik şaha zaten en cazip olan taraftır. "Modern Kadın" - herşeyden evvel modayı takıb etmeli, giyimi küçüm- sememelidir. Modern kadın evini en modern aletlerle teçhiz edebilmek i- çin taksit usülü — alışverişten sakın- mamak, en zor işleri en kolay şekılde başarmama yolunu bulmalı burnu çirkinse kabil olduğu anda es— tetik ameliyatını yaptırmalı, seyahat fırsatlarını hiçbir zaman kaçırmama- ır. Modern kadın, eğer varsa, oto- mobıl kullanmasını muhakkak Öğren- meli, dans pistinde vals ve tangodan başka danslara da rağbet etmelidir. "Modern kadın" zaman zaman hazır alınmış soğuk yemekleri sıcak yemek yerine sofraya koyabilmeli, her fir- satta kocasını gezmeye ve çıkmaya teşvik etmelidir. "Modern kadın" u çak seyahatini diğerlerine tercih et- meli, hiç olmazsa bir çeşit spor yap- malıdır. Sık sık misafir davet edebil- meli fakat bunu sadelikle v rafla başarmalıdır. "Modern kadın" evinde süslü gardropların yerine pra- tik ve rahat yerli dolapları tercih et- meli, mutfakta banyoda uk te- mizlenen plastik eşyayı kullanmalı- dır. Ev eşyalarında gösterişten ziyade konfora ehemmıyet vermelidir. "Mo- dern kadın" telefon ile birçok işlerini halletmeyi, her yenilikten evini isti- fade ettirmeyi bilmelidir. Saçları yeni KADIN şekilde taranmış olmalı ve birkaç fanteziye riayet etmelidir. Meselâ o- nun hiç olmazsa bir kat renkli veya emprime çarşafı bulunmalı, kocasına emprime bir pijama yapmalı, mutfa- gını rengârenk dayayıp döşemeli, ke- sofra takımları yanında kâ- gıt peçeteler de bulunmalıdır. Moda Hususiyetler 956 - 57 kış modası artık iyice bel- li oldu. Kadınların gündüz kıyafeti gayet sade, düz ve mübalâğasızdır. Akşam ve gece ise süs, fantezi, ihti- şam vaziyete hâkimdir. Faal bir ha- yat yaşıyan, çalışan, ekmeğini taştan çıkaran zaman kadınını gündüzleri herkes sade ve tabii görmek iste- mektedir. Ama çalışma saati sona erip, elektrikler yanar yanmaz bu kadına kadın olmak, süslenmek fan- teziye kaçarak hayatı güzelleştirmek fırsatı da verilmiştir. Modanın bir esas hattı vardır, bir teferruat ve hususiyetler.. kış modasının ana hattı yumuşaklık, tabiilik ve hürriyet ifade eden bir hattır: Omuzlar yuvarlak, beller ra- hat, kalçalar ve hatta hafif bir karın mevcuttur. Ama yuvarlaklığı temin eden bu hatlarda en ufak bir müba- lâğa mevcut değildir. Bu "zeytin hattı" veya "yumurta kattı" modasının sokakta en çok dikkati çeken hususiyetleri kalpaklar ve pelerinler, kürkle yapılmış akse- suvarlardır. Elektrikler yanınca ur olmaz, sihirli bir değ- nek kadınlara şoyl bir dokunu- vermekte ve onları 1957'nin maddi ve faal, dinamik ve enerjik haya- tından eski romantik yıllara götür- mektedir. İşte gece elbiseleri hu ba- kımdan, yani modanın, en bariz hu- susiyetlerini taşımaktadır. Christion Dior, 1936 senesine döne- cek ince vual ve şiffon muslin elbi- seler hazırlamıştır Renkler rüya renkleridir, biçirler de.. Bir yandan r ya en ustalıklı drapelerle kadının vücu- dunu saran hu elbıseler bir yandan uçan panolar ve boyna dolana şarplarla ona bır kelebek hafıflıgı uçucu bir zerafet, çekici bir güzellik vermektelir. Aynı terzi pamuklu ka- difeyi ekseriya dar etekli, çıplak be- denli kısa bir gece elbısesı olarak kul- lanmış, bu sade görünüşlü küçük tu- valetlerle giyilmek üzere aynı kadife- lerden çok işli, şahane ceketler hazır- mıştır. Jacgues Fath, gece elbiseleri için bılhassa kadife kullanmıştır. Bunla- rın kimi çok zengin ve bol eteklidir, yakalan beyaz vizonla süslüdür. Kı— mi dar eteklidir ve üzerlerinde gene vizonla süslü eketleri Vardır. Dekol- teler ekserıya çok aç ık, fakat drape- li, fiyonklu kol hissi verecek şe- kılde kupludur. Etek boylan çok muhteliftir. 27