20 Ekim 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

20 Ekim 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

sakların kuvvetten doğan aczini hiç bir surette değiştirmek istememiştir. Ama bugün, vaziyet o değil. Gazete Mükerrem Sarolun değil- dir; sadece kendisine, bağlı bulundu- ğu 'hükümete ve rejime dost bir sıfa- tın dışında hususi madde ve mana mülkiyeti olarak hiç bir isnat dolan- dırıcılığına imkân veremez". Temyizin bozma ilamında ya bu gazetenin sahte bulunduğuna, aslın- a Türk Sesi gazetesinin hiç bir nüs- hasında böyle bir yazı çıkmadığına dair bir iddia var mı? Hayır! O hal- de, gazetenin Mükerrem Sarolun ol- madığının, kendisinin madde ve ma- na mülkiyeti olarak hiç bir hak mu- hafaza etmediğinin bizzat Türk Se- sinde bir şahsa da değil bütün bir u- mumi efkâra ilân olunduğunu teslim edeceğiz. Geriye kalıyor, Beyoğlu Dördüncü Noterinden celbedilen mukavelename. Bu hususi mukavelede Mükerrem Sa- rolun gazete üzerinde madde mülkiye ti de, mana mülkiyeti de muhafaza ettiği sarih şekilde görülüyor. Te Dozma ilamında bıl -mukavele- mı? Hayır! Mukavele maddelerinden Mükerrem Sarolun gazete üzerinde hem madde, mana — mülkiyeti muhafaza ettiğinin — çıkarılamayaca- ği başka delillerle ileri sürülüyor Hayır! O halde düşünülecek şundan başka bir şey var mıdır? "Dr. Mükerrem Sarol hakiki duru- munu üçüncü şahıslardan gızlemış, halk arasındaki manaya göre dolam baçlı yollara tevessül etmiştir". Reis beyfendi, huzurunuzda bu za- ta muvazaa yapmış olmayı isnat et- mekle suçlandırılıyorum. Sorarım si- ze, yukardan beri arzettiğim riyazi deliller karşısında şu hükümden baş- a bir hüküm vermenin kanunen, hu- kuken ve aklı selimin dışına çıkmak— sızın imkânı var mıdır: "Müdahile i- tibarını kıran ve şöhretine zarar ve- rebilen hilafı hakikat, asli olmayan bir hususun isnat edılmedıgı taayyun etmiştir". Bakınız, ben ükmü de nereden alıp huzurunuzda tekrarladı— ğımı arzedeyim: Bizzat yüksek mah- kemenizin 24 Ekim 1955 tarihli kara rından. Yukardaki deliller Temyizce çürütülmediğine göre, hükmünüzü değiştirmeniz imkânsızda*, Ama reis beyfendı beni mahküm etmenin hiç . mi yolu yoktur? Kim söylemiş!. Denilir ki "Metin Tokerin hılafı hakikat bir şey yasmamış ol- ğunu, — getirtilen — mukavelename munderecatından öğrendik; ancak, bizim bu mukavelenameyi getirtme- miz caiz görülmüyor; şimdi o muka- velenameyi getirtmemiş, okumamış olalım ve Metin Tokeri sanki böyle biri mukavelename yokmuş gibi hap- sedelim" Buyrunuz, boynum kıldan incedir. ) Nüfuz suistimali — isnadı: e- is "beyfendi, Oğuz Akal ile alâka- li cümle bu mahkemede okunmamış, hükme bağlanmamış değildir. İşte, okuyup tetkik ettikten sonra verdi- ğiniz hüküm: "Kâğıt Üzerinde Devir AKİS, 20 EKİM 1956 başlıklı yazının 'evvelce — gazetede müdahilin ortağı bulunan ve şimdi ithalâtçılığa da merak saran Oğuz Akalın Türk Sesi gazetesinde Mü- kerrem Sarolun ortağı olduğu ve li- sans almanın çok güç olduğu bir de- virde Oğuz Akalın ithalâtçılığa baş- lamış bulunduğu' kısmından müdahi- lin Oğuz Akala ithalât yapabilmesi i- çin sıfatını suiistimal ederek lisans te- min ettiği manasının çıkarılmasına ya zı münderecatı müsait görülmemiş- tir" Şimdi, Temyizin bozma ilâmında Sizin bu doğru kanaatinizi değiştire- cek bir yeni delil, bir yeni ip ucu, bir yeni hadise var Mıdır? Hayır! Ceza Dairesi, ne diyor ? "Ortagı diye göste- rilen O Z Akaldan kendisi ile mü- nasebetı dolayısıyla bahsedilirken müdahil Dr. Mükerrem Sarolun iti- barım kıracak, şöhretine zarar vere- cek imalarda bulunulduğu ve imala- rın hedefi Dr. Mükerrem Sarol olup, yazının gayesinin Oğuz Akalın husu- si durumunu bahse mevzu etmekten ibaret olmadığı " nazara alınmadan.. beraat kararı verilmesinde isabet gö— rülmemiştir". Temyızın iddiası bun- dan ibarettir. Bu imalar nelerdir? Dr. Sarolun, sıfatım suııstımal ederek lisans temin ettiği olamaz. Zira o şık- kı yüksek mahkemeniz — kararında göz önünde tutmuş ve yazıdan böyle bir mananın çıkarılamıyacağını res- men beyan etmiştir. Simdi, tena- kuza düşmeden "biz arkına var- mamışız, — çıkarılıyormuş” — demeniz mümkün değildir. Yazının gayesi- nin Oğuz Akalın hususi durumunu bahis mevzuu edip etmemek oldu- ğu hususu da tarafınızdan tezek- kür edilmiştir. Bakınız o mevzudaki fikriniz nedır" "Lisans temin etme- nin çok güç olduğu bir devirde bu zatın ıthalatçılıga başlamasının ken- disinin hususi durumu —bakımından muharrirce şayanı dikkat görüldüğü bildirilmekten ibaret almış olması itibariyle maznuna isnat olunan fiil- lerde cürüm unsurları ve kasdı tekev vün etmemiş olduğundan yerinde gö- rülemeyen tecziye talebinin reddine karar verilmiştir". Temyizin bozma ilâmında bunun aksini düşünmeye yarayacak bir yeni delil, mesned var mıdır? Hayı halde, yuksek mah- kemeniz bu hukmunu nasıl değiştire- cektir? Siz öyle demişsiniz, Temyiz böyle diyor. Yapılacak şey basittir: Siz ısrar edersiniz, onlar ısrar eder, neticede hakem mevkiinde bulunan Umumi Heyet hükmünü verir. Zira, savcı ve müdahil vekili sızın böyle bir ima gördüğünüz yolunda karar al- manızı istiyorlar ama, size bir tek delil veriyorlar mı? Bilâkis, şimdi ben size yazıdan bu mânanın çıkarı- lamayacağını ispat edeyim. Oguz Akal hakkında söylenilen ne- dir I — Oğuz Akal Dr. Mükerrem Sa- rolun ortağıdır. I — O ğuz Akal ithalâtçılığa gi- rışmışt ITI 'O tarihte lisans almak çok güçtü Oguz Akal hakkında verilen ma- BASIN lümat bundan ibarettir. Şimdi, ları teker teker ete alalım. — Oğuz Akal Dr. Mükerrem Sa- rolun ortağıdır. Delili mi? İşte, dos- bun- Derginizi ancak bu gün gör- düm. En basit meslek adabım unutarak "Yeni Asır" dan bah- sederken itiyadınızın sevki ile lzmır in en çok resmi ilân a lan az satan gazetelerınden biri" tabırını kullanmışsınız. "Yeni sır' resmi ilanlardan muhalif ve muvafık birinci sı- nıf İstanbul gazeteleri gibi bi- rinci katagori olarak faydala- nır. Nasırla hususi ilânlar ba- kımından da irinci sınıf İs- tanbul gazetelerinden zerre ka- dar geride değildir. İzmir'in en eski gazetesi olan "Yeni Asır" ayni zamanda bütün eğenin en çok okunan gazetesidir. Men- subu olduğunuz C.H.P. ve peyk- lerine mensup gazetelerden hiç biri İzmir'de veya Egede bizim kadar okunmak mazhariyetine ulaşamamıştır.. Umumi bayi Hamdi Bekir Gürsoyların ilişik mektubu da bu gerçeği ifade et- mekte Bunu bılmek istemeyişinize hayret etmiyoruz zira neşriya- tımız topyekün bu nev'iden ha- berlere istinat eder. oğru olmayan haber iki ha- berdir. Evvelâ yazılır sonra tekzip edilir. Bu satırların, aynı sütunda aynı harflerle neşrim isterim. Bay Hamdi Bekir Gursoylar Gazeteler umumi bayıı İZM Akis mecmuasının 22/0/1956 tarihli ve 124 sayılı nushasının . sahifesinin 3. sütununda, İz- mir'de gazetemizin az satılan âJr gazete olduğu yazılmakta- ır. Gazetemizin bölgemizde di- ğer İzmir gazetelerinden daha çok satılan bir gazete olduğu- nun kayıtlarınıza müsteniden zeylen beyanım rica ederiz. aygılarımızla Nihat Özgürel Yeni Asır Gazetesi İdare Müdürü Bay Nihat Özgürel Yeni Asır nge"te"sı İdare İZMİR Sayın bay, satış bölgemizde Yenı Asır gazetesının tevziat ve satışı iğer — gazetelerden üstün olduğunu kayıtlarımıza istinaden beyan eder saygıları- mı sunarım Gazeteler Bayii Hamdi Bekir Gürsoylar Müessesesi Muamelât Şefi Kâzım Özyol