20 Ekim 1956 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

20 Ekim 1956 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

BASIN müstehcen küfürleri ihtiva etmemek- tedir. Ancak 6334 sayılı kanunun bi- rinci maddesine giren suçlarda... Türk Ceza Kanununun hakaret, ve sövme fiillerinde aranması mütad olan un- surların dahi tamamen vücudu meş- rut değildir... Devlet Vekilliği ile alâ- kalı her hangi bir haber ve hadise ele alınarak iğneleyici bir şekilde siste- matik olarak neşriyat yapılmakta- dır—Bu Hafriyat Türk Sesi gazetesi ve dolayısıyla o zamanki sahibi bu- lunan Devlet Vekili Sarolun şöhret ve servetine zarar verebilecek mahi- yette olan bir yazı vasfını taşımakta- dır... Hep aynı mahiyetteki ima ve ıgnelemelerle 6334 - sayılı kan unun birinci —maddesinin mak olan suçu ihtiva etmektedir Demek bütün bir neşriyat, bir tek yazı vasfını taşıyordu. İçindeki suç da iğnelemekti, iğnelemek Türk Ceza Kanununa göre hakaret ve sövme sayılamazdı ama, 6334 sayılı kanu- nun . birinci mac_ldesinin maksudu o- lan suç buydu. İlk iddianamede Dr. Sarolun itibar ve şöhretine zarar ver- diğimiz bildirilmişti. Şimdi bunlara bir de servet ilâve olunuyordu. Türk Ceza Kanununda bulunmayan iğne- lemeyi öylesine yapmıştım ki Dr. Sa- rolun İtibarı da, şöhreti de, serveti de zarar görmüştü. İşte reis beyfendi, n bu mahkemenin huzuruna böyl getırıldım Ama garabetler sılsılesı— nin bu sadece başlangıcıydı. İkinci celsede aynı savcı esas hak- kındaki iddianamesini okudu. Şaşıla- cak şey! Ham bütün bir neşriyat bir tek yazı vasfını taşıyordu ya, o değiş mişti. Basın savcısı, yazıların hangi kısımlarıyla suç ışlendıgını alfabenin bütün harflerini kullanarak fasıl fa- sıl izah ediyordu. Bundan başka, yedi Firuz Çilingiroğlu Savcı No: 2 Nuri Süer Savcı No: 1 yazı sekıze çıkmıştı. Nasıl çıkmıştı, çhul! Savcıya göre suç vasıtası bir kaç cümleyi okumamı ister misiniz? Bakınız A harfi altındaki cümle: "Zira doğrusu istenilirse ne Türk Se- si mühimdir, ne de onun meçhul şöh- retlerden olan başmuharriri. Fakat Türk Sesi İşletmeler Vekili ile aynı kabinede bulunan Devlet Vekili Dr. Mükerrem Sarolun gazetesidir ve ga- zetenin neşrıyatı onun direktin ile tesbit edilir”". Buyrunuz T harfi al- tındaki cümleyi: "Biz kimin kellesi- ni istiyoruz? Eğer varsa irtikap ya- panların, nüfuz ticaretine girişenle- rin, mevkilerini, makamlarını sulisti- edenlerin kellesını İşte harfi altındaki cüm "Hadise sıra- sında Devlet Vekili Dr. Mükerrem Sarol gazetenin sadece fiil değil/ay- nı zamanda hukuki sahibi durumun- daydı. Dr. Mukerrem Sarol o sıfatla bu hareketten menfaat temin etmiş- tir. Tahkikatın selameti neyi icap et- tiriyorsa o yapılmalıdır. İcap eden şey Dr. Sarolun artık nihayet hükü- mete ve Demokrat Partiye yük ol- maktan vaz geçmesi, 'biraz feragat göstermesi, makamına dört elle sarıl- mayıp tahkikatın sonuna kadar çe- kilmesidir". A'dan V'ye kadar giden bütün bu cümlelerle ne yapılmış oldu- %mlı(u da savcıdan şöyle — öğreniyor- "Türk Sesi gazetesinin Devlet Ve- kıh Dr. Mükerrem Sarola ait oldu- Bu gazetenin satışının çok az oldu- Devlet Vekili —Mükerrem Sarolu hükümetin basın ve yayın işlerini ted— vire memur olduğu, resmi ilânların tevzünde en selâhiyetli şahıs bulun- duğu, devlet dairelerinin gazeteye mecmualara abone olmaları hususun- da karar vermek hakkına sahip bu- lunduğu (E bendi), Ilkokulların Dev- let Vekilinin satılmayan — gazetesine abone kaydedildiği (O bendi), Türk Sesi gazetesinin ilkokullara abone kaydedilmesi Burasında Devlet Veki- linin bu gazetenin hem fiili ve hem de hukuki sahıbı bulunduğu (V ben- di), Türk Sesi gazetesinin Atıf Sakar ve Oğuz Akala devrinin kâğıt üzerin- de bir devir, yani muvazaa olduğu ye Mükerrem Sarolun ortağı olan Oğuz Akalın lisans almanın çok güç oldu- ğu bir devirde ıthalatçıhga başlama cesaretini gösterdiği (H, İ ben dlerı), ünya gazetesinin Devlet Vekili Mü- kerrem Sarol hakkındaki neşrıyatı— nın müdafaa olduğu (O bendi), Dr. Mükerrem Sarolun gazeteciliğinin a- rızi olduğu ve politika hayatına atıl- dıktan sonra gazete sahibi olduğu (D bendi) yazılmak suretile Devlet Ve- kili Mükerrem Sarolu makamının nufuzunu suiistimal ederek sahıbı ol- isnad edilmiş bulun N bendi ile Ş bendi birlikte mütalea olunduğu takdirde «uyruklarına Ba- sılanlar ve Bir Adam sözlerinin Dev- let Vekili Mukerrem Sarolu istihdaf ettiği anlaşılmakta O gün, bunlar soylenıldıkten sonra Teis beyfendı a tatbiki iste- nilen bendin de degıştıgı Artık 6334 sayılı kanunun maddesinin birinci değil, ikinci bendi gereğince tecziye edilmeliydim. Tec- ziye edilmeliydim, tecziye edilmeler- dim! Bu iki kelimeyi iki sene boyunca daha çok dinleyecektim ve suçsuzlu- Sami Coşarcan Savcı No: AKİS, 20 EKİM 1956