21 Eylül 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

21 Eylül 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

ÇALIŞMA İşciler Petrol işçileri işçileri — sendikası T ürkiye petrol petrol üzerine çalışan bütün iş- çileri bir araya toplamağa muvaffak olan bir işçi teşekkülüdür. dika bilhassa başkam Ziya ile İcra Heyeti ve İdare Heyetindeki işçilerin gösterdikleri gayret sayesin- de petrol işçilerinin menfaatlerini kanunların müsaadesi nispetinde ko- ruyabilmekte ya hattâ birçok haller- de işverenlerle genel anlaşmalar da- hi yapabilmektedir. Sendika işçi dâvasının halledile- bilmesi için yalnız yurt içindeki değil fakat yurt dışındaki işçi teşekkülle- ri ile de mesleki temaslar yapmayı faydalı bulduğundan Dünya Petrol İşçileri Federasyonunun son olarak Romada yapılan kongresine de mü- şahit olarak Sendika Başkam Ziya Hepbirigöndermiştir. Bu arada sen- dika Dünya Petrol [şçıler Federas- yonuna katılmak için teşebbüslere geçmiştir. Sendika idare heyetinin Eylül ayı içinde yaptığı toplantıda alınan ka- rarlar yalnız petrol işçileri bakımın- dan değil fakat bütün Türk işçileri için önemli olan meselelere dokunul- muştur. Bu meseleler arasında sen- dika hürriyetinin Anayasa ile temi- nata alınması keyfiyeti başta gelmek- tedir. Bu suretle Petrol İşçileri Sen- dikası işçi dâvasının bir kül olarak ele alınması gerektiğini belirtmiş ol- maktadır. Nitekim sendikanın talep- leri arasında kollektif iş aktı ve grev haklarının yer alması da bu genel işçi meselelerine ehemmiyetle yer ve- rildiğini göstermektedir. Sendikanın dilek ve mevzuat komisyonu tarafın- dan hazırlanmış olan talepler listesi işçi mümessillik — müessesesinin kal- dırılması, İş Kanununun ileri şartlar gozonunde tutularak değiştirilmesi, Çalışma Bakanlığı Teşkilât Kanunu nun değiştirilmesi ve iş mufettışlerı— nin yetkilerinin arttırılması gibi ö- nemli hususları ihtiva etmektedir. Bilhassa İş Kanununun bir tek iş- çi çalıştıran işyerlerine de teşmili ve aralı işler nizamnamesinin yürürlük- ten kaldırılması hakkındaki istek iş- çi dâvasının halline doğru atılması gereken Önemli bir adım teşkil et- mektedir. Gerçekten bütün işçiler İş Kanunu içine alınmadıkça ve bütün işçiler için eşit esaslar tesbit edilme- ikçe işçi meselelerinin halline im- kân olmadığı meydandadır. İşçi ha- reketinin kuvvetlenmesine mani olan böyle sun'i engeller ortadan kalkma- dıkça bu hareketin işçiye tam olarak fayda sağlamasına da imkân bulun- madığı aşikârdır. — Türkiye Petrol İşçileri Sendikası- nın idarecileri ve üyeleri arasındaki samimi sevgi ve dayanışma bu sendi- kanın meselâ Petrol Ofisle, Mobiloil, AKİS, 21 EYLÜL 1957 Shell gibi — şirketlerle — müzakereler yapmasını ve işçilerin dertlerine ko- layca hal çaresi bulmasını sağlamak- tadır. dayanışmanın güzel bir örne- ği sendikanın Mobiloil şirketinde iş- çi mümessili bulunan Başkam Ziya Hepbiri işyerinden çekilerek bütün AKİS Mecmuası Yazı İşleri Müdürlüğüne 1. Türkiye İşçi Sendikaları Kon- federasyon'unun Milli heyecanlarım harekete na ihtiyacı yoktur. Türk İşçisi ve Türk İşçi teşekkülleri bu aziz vata- na ve milli dâvalara ait meseleler- de en az, herkes kadar hassas- tırlar. 2. Konfederasyonun protestosu- nu davet eden husus, milletlerarası Hür Sendikalar Konfederasyonu— nun iki Kıbrıslı Rum'un idam - zasının, — affedilip edilmemesi mev- zuu degıldır Protestomuz, Kıbrıs'- ın Yunanistan'a ilhakı tezinin bu milletlerarası teşekkül tarafından desteklenmesi, Makaryosa bu hu- susta müzakere yetkisinin tanınma- bu keşişin ve bütün tethişçilerin adaya avdetlerine müsaade edilme- si mealindeki temennileri muhtevi karardır. Böyle bir Vazıyette Türk işçileri susmalı ve Sendikalar Konfederasyonuna bir de tebrik v teşekkür telgrafi mı çekmeli idi- ler? 3 Yazınızda Hür — Sendikalar Konfederasyonunun aldığı kararın hiç bir suretle siyasi bir mahiyeti olmadığı kaydediliyor. Halbuki, bu teşekkül Kıbrısa dair kararında ve kongre mukarreratında Kıbrıs, Ce- zayir ve sair bazı memleketler hak- kında siyasi mahiyette kararlar al- dığını bizzat beyan ve ilân eylemek- tedir. Kıbrıs meselesi, köylüsiyle, şe- hirlisiyle, işçisiyle, işvereniyle, bü- tün Türkleri çok yakından ilgilendi- ren hassas bir mevzudur. Bu mese- lede Türk' işçisinin kalbini rencide eden bir kararın protestosu her va- tandaşın olduğu kadar işçilerin de tabii bir hakkıdır. Böyle bir nefret tezahürünün politika yapıp yapma- ma ile de bir alâkası yoktur. Ken- di iç mevzu ve münakaşalarımızın ele alınmasına bir vesile ittihaz e- dilen bu yazınız Kıbrıs meselesi- nin kalplerimizdeki temiz heyeca- nını ve bu mevzuun ulviyetini ih- lâl eder mahiyettedir. 4. Yasınızın en dikkati çeken tarafı şudur ürk- ışın protestosunun ehem- miyet ve şumulü küçültülmek iste- niyor, zihinlerde (Boyle bir protes- toyu yapmanın yeri ve zamanımı çalışmalarını sendikada teksif etme- si hakkındaki teklifi ve bu teklifin de başkan tarafından kabul edilmesidir. Sendikayı bu yolda karar almağa sevkeden hâdise, şirketin bugüne ka- dar işçi mümessili olan Sendika Baş- kanı Ziya Hepbiri işyerinden çıkar- mağa muvaffak olamaması karşısın- idi...) suali ve tereddudu yaratıl- mak 1stenıyo (İki rum'un edilmesinden veya edilmemesinden bize ne.... Türk-iş idarecileri ne di- ray etsız adamlarımış .) hissi tevlit edilerek teşekkülümüz küçük düşü- rülmek isteniyor. Buna başka bir maksat ve manâ atfına da imkân göremiyoruz. Çünkü mantıkan or- tada mevcut iki ihtimalden birisi- ni kabul etmek mecburiyeti vardır: Birinci ihtimal: yazınızda gerek Hür Sendikalar Konfederasyonunun faaliyet mevzuları rekse Tunu: kongresinde Cezayır mıllıyetçılerı, Venezuella hükümeti meselesi, sür- ün ve işkence politikası gibi mev zular hakkında alınmış bulunan ka- rarlardan bahsettiğinize göre, kong- re mukarreratını yakınen takip ve mütalâa etmiş olmanız icabediyor. Hal böyle iken, yedi sekiz esaslı maddeden ıbaret bulunan Kıbrıs kararının acaba neden, yalnız iki idamiyle — alâkalı kısmın yazı mevzuu yapıp teşekkülümüzü halk nazarında kötülemek istiyor sunuz? Kararın Kıbrıs işinin Ma- karyosun emelleri dahılınde hallini destekleyen koskocam kısmı neden tarafınızdan gorulmek e efkârı-u ıklanmak ıstenmıyor" Hadıselerı tam bir şe- kilde aksettirmekle vazifeli, olan ve vazifesinin kudsiyeti de buna da; ya- nan gazetecilik mesleği ile bu harı ket tarzınız nasıl izah edilebilir" G'G İkinci ihtimal: Hür Sendikalar Konfederasyonunun Kıbrıs kararı hakkında bellı bir malümatınız mev- cut değildir; bir takım maksatlı agızlardan duydııgunuz şeyleri tet- kike tâbi tutmadan, derinleştirmek zahmetine katlanmadan neşrediyor- z (ki, kongrenin sair mukarre- ratı hakkında verdığınız geniş iza- hat bu ikinci ihtimali şiddetle zede- lemektedır) Bu'da aceba okuyucu- ara karşı ayıp olmazını? Konfe- derasy umuz icra heyetinin tam bir fikir ve görüş birliğiyle tanzim ettiği protesto telgrafımızın yerınde yapılmış bir hareket oldu- ğun anmanızı ve bunun Türk iş- çılerının hıssıyatına tercüman oldu- ğunu kabul etmenizi rica ederim. VJ Türk-İş Türkiy İşci Se ndıkaları Konfederasyona Başkan uri Beşer 13