9 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

9 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Umumi temizlik Bu haftanın içinde Ankarada cere- yan eden tipik hâdisenin eşi Tür- kiyenin bir çok tarafında tekrarla- nıyordu. D. P. nin kaybettiği illerde teşkilâtın başındakiler elden geçiri- lecekti. İlk kurban olarak Adanada Orallar göze çarpıyordu. Eski C. H. P, li Cavid Oralın D. P. ye transfe- rinden sonra kardeşi eski C. H. P. li Nihad Oral da il başkanlığına ge- tirilmişti. Bu hareketten muğber pek çok Demokrat vardı, ama seslerini kısmen çıkarabilmişler, çıkaranların bir kısmı da partiden ihraç olun- muştu. Zira Genel Merkez, Adnan Menderesin şahsi dostu olan Cavid Oralın tarafını tutmuştu. Bu yüzden teşkilât karışmış ve kongrelerde kavgalar bile çıkmıştı. Hezimet O- ralların Adanadaki saltanatına son veriyordu. Rakipleri Ömer Başeğmez adaylığını Adanadan değil, Kayseri- den koymuş ve kazanmıştı. Şimdi, parti müfettişi olarak eski bolgesıne gönderilmesi son derece muhtemeldi. O takdirde Nihad Orala, meşhur Bu- gün gazetesindeki odasına dönmek- ten başka çare kalmıyordu. Maraşta, Mardinde, Orduda, Ha- tayda, Niğdede, Elâzığda hep suç- lu aranıyordu. Suçlu diye de, tuhaf- tır buluna buluna il teşkilâtının ba- şındakiler bulunuyordu! — Mamafih D. P. nin bazı çevrelerinde daha baş- ka seçim suçluları da bulanlar çık- tı. Meselâ İstanbulda çıkan ve bazı . P. lilere yakınlığı ile maruf bir gazetede, 1954 seçimleri sonundaki Kırşehiri suçlandırıp — cezalandırma zihniyeti yemden hortlatılmaya çalı- şılıyordu. Bu gazeteye göre seçim suçlusu olarak asıl — suçlandırılacak olanlar "kravatlılar" di. demki memur sınıfı D. P. aleyhinde oy ver- mişti o halde bunlar işlerinden edil- meliydiler ki "Hanyayı Konyayı" anlasınlar. nin memleket çapında bir sarsıntıya uğramış olduğunu kabule ise genel merkezde kimse yanaşmı- ordu. Bu, elbette ki yem hezimet- lerin habercisiydi. Barutçu yemin ediyor Söz — namustur Muhalefet Sol yandaki kalabalık (Kapaktaki — politikacı) uhalefet sıralarından bir — alkış sesi koptu. Türkiye Büyük Millet Meclisi 11. devre çalışmalarına ko- yulmuştu. İlk toplantıdaydı. Millet- vekilleri yemin ediyorlardı. Adana 1le başlanılmış, onu Adıyaman, Af- Ağrı, Ama takip etmişti. Şımdı Ankara mılletvekıllerı teker teker — kürsüye çıkıyorlardı Kısa boylu, fakat dik ve mağrur duruşlu yeni milletvekili alışkın — adımlarla kursuye yürüdü, cebinden gözlükleri- ni çıkartıp taktı, tok sesi ve Karade- nizlilere has şivesiyle yeminini oku- du; kürsüden indi. Muhalefete ayrılan sol taraftaki sıralardan, candan alkış sesi işte o zaman yüksi eldi. Kısa boy- lu, dik duruşlu yeni Ankara milletve- kili Faik Ahmet Barutçu idi ve Bü- yük Meclisin tarihi içtima salonumun kubbelerinde bu pek tecrübeli parla- vazifesini yerıne getirmeye C. H, mento hatibinin sesının akislerini bulmak hâlâ mümkün C. . nin gerek 1kt1dar ge- rek muhalefet yıllarındaki faalıyetıy— le yalnız kendi grubunun değil, kar- şı tarafın da hürmet ve takdirlerini kazanan Faik Ahmet Barutçu 2 Ma- yıs 1954 seçimlerinde milletvekili se- çilememiş ve Meclis dışında kalmıştı. Bu, teşrii hayatımız için cidden bü- yük bir kayıp olmuştu. Ama işte a- radan tam 3 sene 5 ay geçtikten son- ra, Faik Ahmet Barutçu, hem bu se- fer kemiyet ve keyfiyet itibarıyla ha- tırı sayılır bir milletvekili topluluğu ile beraber Mecliste 2 Mayıs 1954 de bıraktığı boşluğu dolduruyordu. Ye- ni Meclisin ilk celsesinde — Barutçu, kürsüde görüldüğü an, Muhalefet sı- ralarından yükselen alkışlar bu hal- en duyulan memnunıyetın bir ifade- Trabzon, yeni — Ankara mılletvekılı Meclisin bir, baştan öte- kine dolaşarak konuştugu kürsüsüne eniden çıkabilecek, yeniden sürahi sürahi su devirecek, kendisine has gevrek kahkahaları Ve nükteli konuş- malarıyla en gergin havaları yumu- şatabilecek, ama demokratik zihni- yetin düşmalarına en amansız dar- beleri indirebilecekti. Milletin ümidi 7 Ekim seçimlerinde Muhalefete rey veren seçmenlerin — sayısının yüksekliği, milletin hakiki manasıy- la demokratik bir rejim içinde yaşa- maya ne kadar azimli olduğunu gös- teriyordu. Bu mevzuda başka bir de- lil aramaya ne lüzum vardı, ne de ih- tiyaç.. 1950-54 ve 1954-57 bir avuç milletvekili ile devrelerinde Muhalefet çalışan s Grubu ancak son se- nelerde, D. P. grubunda çıkan bir iç ihtilâfın doğurduğu Hür nin teşekkülü ile Meclis içinde kendisine kıymetli bir yardımcı bulmuştu. Şım- di yeni Mecliste, vaziyet i- çin eskisinden çok farklıydı Içlerın- de parlâmento tecrübesi ve devlet a- damı vasıflarıyla temayüz eden kıy- metli şahsiyetler de bulunan bu 173 kişilik grup karşısında, İktidar parti- YAZISIZ AKİS, 9 KASIM 1957