9 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

9 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TİIYATRO Robert Helpmann'ın sahneye koy- duğu bu piyeste Romeo rolünü yine John Neville, Juliet rolünü de Char- He Chaplin'in Limelight filmiyle bu- tün dünyaya lanse ettiği Clarii Bloom oynuyordu. Old Vic, Brood- wayda son olarak Macbeth'i oynadı. İki yıl önce Old Vic'in New Yorktaki temsıllerınden sonra Amerikalı ti- kritikçileri artık Old Vic'in temcıt pilâvları ndan gına geldığını, bu tiyatrodan "old Old Vic" yani "eski Old Vic" diye bahsederek be- lirtmişlerdi. Ama iki sene sonra ve- rilen temsillerle topluluk "yenı Old Vic" dedirtmesini bilmişti.. Çünkü piyeslerin sahneye konuluşıında ol- sun, tefsirinde olsun yeni olan, baş- ka olan taraflar v Broodwaydaki diğer tiyatroların repertuarlarına bakanların — gözüne muhakkak ki evvelâ bir kaç yıl önce kaybedilen Amerikan — tiyatrosunun dev yazarı Eugene O'Neill'in "Long Days Journey İnto Night - Gecede Uzun Günlerin Yolculuğu" adlı pi- yes çarpacaktı.. Bu piyes O'Neill'in vasiyeti üzerine — ölümünden birkaç yıl sonra açılan kasasından çıkmıştı. Lo ays Journey İnto Night" ONeıll in kendi hayat hikâyesinden başka bir şey değildi.. Yani otobiog- rafik bir piyesti.. Helen Hayes tiyat- rosunda oynanan piyesin rejisörlüğü- nü. O'Neill'in "The Icemen cometh"- ini sahneye koyduğu zaman da bü- yük bir başarı kazanan Jose Cuinte- ro yapmıştı. (Owuinteronun bu piyes- teki başarısı daha da büyük oldu. Bütün kritikler piyesi olmasa bile Ouinteroyu övdüler. Dört saattan fazla' olan oyunun karamsar atmos- feri bir kısım seyirciye — hafakanlar bastırmıştı. Ama Ouintero'nun piye- se verdiği emeğin değeri de hiçbir zaman inkâr edilmemeliydi. Hattâ Amerikanın belli başlı tiyatro mec- muası "Theatre Arts" bu piyese tah- sis ettiği yazısını "Viva Ouintero" di- ye bitiriyordu. — Personajı — kişi o- lan piyesin başlıca rollerinde de Fredric March, Florence Eldridge, Josan Robards Jr. başarılı oyunlar vermişlerdi.. Broodwayda geçen mevsim oy- nanan piyeslerin içinde en dikkate değerlerinden birisi de bütün dünya- da gişe rekorları kıran 'The Rain- maker-Yağmurcu' piyesinin — yazarı N. Richard Nash'e aitti.. Piyesin adı "Girlis Of Summer - Yaz Kızları"ydı.. Langacre tiyatrosunda sahneye ko- nan piyesin rejisörlüğünü Jack Gar- fein yapıyordu Nash 1n bu piyesinde de yer''Yaağm "yuandıran bir tem goruluyordu Mesela burada da Sturbuck'ı andıran bir Jules var- di "The Rainmaker"in atmosferine, hâkim olan Western romantızmıne karşılık Nashr "Girls of Summer" da daha , çok psıkanalıze gidiyordu.. Nash'in yeni oynıyadursun Broodwayda birkaç tiyatro — daha "The Rainmaker"i yeniden afişe çı- karıyordu. Gün geçtıkçe 32 klâsik — piyeslerin Broodway tiyatroları repertuarların- dan silindiği görülüyordu Broodway tiyatrolarının geçen seneki repertu- arlarına bakanlar klâsik olarak, ba- ba Volter'in müzikal olarak hazır- lanıp, bambaşka bir kılığa sokulan Kandit'iyle, Shakespeare'in Hamlet' ini bulabildiler,. Fransız piyes yazarları da geçen mevsim Broodway repertuarlarında bol bol yer aldılar. Cloudel'in "Kris- tof Kolomb'undan başka Cocteau' nun “İki başlı Kartal” 1 Anuilh'in "Toreodorların Valsi" bunların baş- lıcalarıydı Bütün bunları gördükten sonra Broodwayin geçen seneki manzara- sına genel olarak bir kere daha bakınca dünya çapında hâdise olabi- lecek bir oyuna rastlanmıyordu.. Bel- ki Ouinteronun idaresindeki O'Neill'- in "Long Days Journey İnto Night'ı piyesler kalabalığı arasından başım şöyle bir çıkarıp gösterebilen tek pi- yes olarak kabul edilebilirdi.. Bunun dışında Broodwayin büyük yatırımlı tiyatroları arasında, gişe — endişesin- den kurtulup, katıksız tiyatro dene- melerine gidebilen tiyatroların başa- rısı da Broodway sınırlarını aşabile- cek büyüklükte olmamıştı Evet, Broodway mevsimin eşiğindeydi.. Sadece Ame- rikan tiyatrosunun — seyircileri değil Broodway'ı mecmualardan, kitaplar- dan takip eden dünyanın dört bir ta- rafındaki tiyatro severler de Brood- -ay tiyatrocularının yeni mevsim- de neler yapacaklarım merakla bek- liyorlardı. şimdi yeni bir AKİS, 9 KASIM 1957