9 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

9 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

Haftanın İçinden Huzura Götüren Tek Yol emlekette üç taraflı bir arzu, kendini — kuvvetle hissettiriyor: Huzur iştiyakı. İktidar huzur isti- yor, Muhalefet huzur ıstıyor, hepsinden mühimi mil- let huzur istiyor. Buna temin edecek başlıca amılın İktidar olduğunda zerrece şüphe yoktur. —Muhalefet ise ikinci âmildir. Fakat iki tarafın huzur anlayışı ara- sında öylesine büyük bir fark seziliyor ki huzur diye diye huzursuzluğun tâ ıçıne düşülmesi, endişe verici bır ihtimal olarak ortadadır Halbuki akıl için tarik bir olduğu gibi, huzura gö- türen yol da tektir. Şunun kat'i surette anlaşılması lâzımdır ki huzur haksızlıktan geçılerek elde edilemez. İktidar her şeyden evvel lerdeki, haksızlık vuku bulduğu zehabını silmekle mukelleftır Muhalefet ted- hiş yapıyormuş. Muhalefet baskı yapıyormuş, Muha- lefet hakkına rıza göstermiyormuş, uhalefet karı- şıklık çıkartıyormuş Bütün bunlar lâftır. Zerrece -kıy- meti, ciddiyeti yoktur. Bir kere, şu radyonun hali ne- ir? eçım ampanyası boyunca tek taraflı davr ana- rak milletin sınırlerını harap e mıştır, seçım günü iş- lediği suçtan dolayı ilâmla mahkum olmuştur. Bunlar yetmiyormuş gıbı, gunler ve gunlerdır hakıkaten asap bozucu bir neşri iyatın hararetı ıçmdedır Devletin rad- yosunun spikeri ağzında D. P. Meclis Grubu teblıgının ne işi vardır, lütfen soyler mısınız" D. P. Grubu, bu Büyük Meclıstekı dört Gruptan sadece biri. Radyoyla D. P. nin tebliğini yayarsanız, nin teblıgınden ancak hücum etmek için bahsedersınız sonra İstersi- niz kı bu neşrıyatı dınleyen vatandaş kalp huzuru İiçin- de, vicdan huz içinde, sükün ve emniyet içinde bu- lunsun, Olmaz boyle şey. Bunuıı olmayacağını, olmadı- ğını artık anlamak lâzımdır. seçmen reylerinin yarısını dahi alamamıştır. Hükümet adına konuşan sözcülerin sözlerine, yazarla- rın yazıları a bakınız. Millet Iktıdarııı tutumunu tas- vip etmiş, millet D. P. nin 1954-57 metodlarıyla bera- ber olduğunu bıldırmış, millet D. P. büyüklerine itıma— dını göstermiş! nlara inanmanın, bu neticeleri kabul etmenin imkânı var mıdır? 1957 seçımlerının manası bu mudur? İktidar da huzur ıstıyor Dogru. Hatta her- kesten fazla huzur istediği de doğru. Ama bun agla- manın yolu, reyini o kadar şuurlu şekılde vermiş bır se men kütlesinin karşısın geçıp, hem de gözlerinin içine baka baka, tas rm en bir zihniyeti tasvip gör- müş şekilde ılan mıd Ya o tehditler ya o tenkıl niyetleri? Bir seçim so nunda, memleke lerde huzur sa, glayan yol tehdit ve ten- kil midir? Milletin büyük sevgısıne ve ıtımadına maz- har olmuş, reylerın yarısından çoğu mış bir Mu- halefete v memleket çap ındakı lıderlerıne sataş- mak sınırlerı sukunet götürmez. Olsa olsa, havayı bi- raz daha elektrıklendırır Muhalefet ve lıderlerı hakk n- daki hükmü, seçmen bizzat vermiştir. Onlar aleyhinde yeni bir kampanyaya girişmek, seviyesi duşuk itham- larda bulunmak huzuru yaklaştırmaz, uzaklaştırır. İktidarın tezi şudur: Bir seçim kampanyası geçir- miş bulunuyoruz. Seçim bitmiş, netice alınmıştır. Her seçımde bir takım hatalar yapılabılır O faslı kapayalım Çimdi el birliğiyle memleket d çalışalım Bu tezin doğru tarafı olduğunu ınkara ım oktur. Ama, seçım sırasında işlenilen aleni suçlar cezalandırılmaya- caktır. Aleni haksızlıklar tamir edilmeyecektir. Suçlar ve haksızlıklar, cezalandırılmak veya tamir, edilme değil, tahkik mevzuu bile olmayacaktır. Sadece İktidar diyecektir ki: Tamam, mesele yoktur, biz işimize ba- AKİS, 9 KASIM 1957 Metin TOKER kalım, huzur geri gelsin. Huzur böyle gelmez. Huzu- run temelinde haksızlık bulunmamak gerekir. Siz hak- sızlığı ortada bıraktıgınız müddetçe, alacagınız her ted— ir havayı biraz daha sertleştırır, 'sinirleri biraz daha gerer, tansıyonu biraz daha art İktidarın evvelâ kendi kendisini huzursuzluktan kur- tarması gerekiyor. Sakin düşünebilme! İşte şu anda, İk- tidarı elinde tutanların muhtaç undukları şey budur. Sakin düşünebilme ve kararlan sükünetle — alabilme. Sertliğe gıtmenı , D. P. zaviyesinden zerrece faydası yoktur. Sindirmı gayretlerı beyhudedir. Derdi evvelâ teşhıs, ondan sonra kökünden tedavi gayretine luzum vardır. Teşekkül tarzı ıtıbarıle bir anda bütün Türklerin hükümeti vasfım k bir Cumhuriyet hükümeti onun, haksızlık yapıldıgı endışesını kalplerden silecek İlk icraatı hasretini İktidarın hepimizden çok çektiği huzuru süratle yerleştırme yolunu açacaktır. İktidarın sayın başı mesai arkadaşlarını seçerken kendisinin bel- ki sevdiği, ama milletçe sevilmedikleri aşikâr tipleri mutlaka mesuliyet mevkilerinden uzak tutmalıdır. Çok partılı rejimlerin basit icaplarının yerine — getirildiğini rmek, en ateşli vatandaşl ı dahi serinkanlılığa sevk- edecektır Inadm hal sında kullanılan tâbirle "kon gItme in faydı asızlıgı son derece çıktır "Beni butun Türkl rin hükü me i olarak t anı!" tanıyalım. Ama lutfen sen de, bütün Türkleri hukumetı olarak hareket t. en nasıl hareket eders , edeyii gene benı but Türklerin hükümeti olarak anı' ona bu topraklar uzerınde artık cevaz kalmadığını seçmen, daha bundan iki hafta evvel, bütün açıklığıyla ifade et- miştir. Ancak İktidar o yolu tuttuktan sonradır ki, eğer Mu- halefet hakkına razı olmazsa suçlandırdmaya hak ka- evvel değil. Bir Muhale- fetın, huzur temini bakımından Iktıdara yakın derecede rol sahibi bulunduğu açık bir hakikattir. Muhalefet liderleri, İktidar liderleri kadar — basirete muhtaçtırlar. Fakat bugünkü tutumları dolayısıyla Mu- halefetin başında bulunan sayın politikacılara tarizde bulunmak haksızlığın tâ kendisi olur. Muhalefet ne ya- pacaktır? Kendisine aksettirilen haksızlık iddialarını, ilâmla müsellem suçları takip etmeyecek midir? Bu onun vazif idir Ancak, 0 bu zifesini kanunların çer- çevesi dahilinde yap, . Kaldı seçmen reylerinin yarısından fazlasını almış bulunmak bu sayın politika- cılar için, başka kuvvet aratmayacak bir manevi destek, hatta kudrettır Iktıdarı ıçınde karışıklıktan şıddet kullanarak bastırmak azminde görünenler olduğu gibi Muhalefetin içinde de huzursuzluğu her ne pahasına olursa olsun devam ettirmekte küçük menfaat görenler ihtimal ki mevcuttur. İktidarın sayın başı kulaklarını birincilere, Muhalefetin sayın başı, ikincilere mutlaka kapamahdır. her ikisinin de bilmesi lâzımdır ki huzuru mıllet istiyor. Millet işine, gücüne dönecektir. Ustelık Türklyenin Jeopolitik durumunun şurişe asla — müsait olmadığı her Türkün içine asırlardan berı yerleşmiş bir samimi kanaattir. Vatandaşın sinirini daimi suret- te ayakta tutmak hiç kimsenin hakkı olmamak gere- kir. Bunun ilk çaresi, aleni haksızlıkların derhal ve süratle bertaraf edilmesidir. Temel, huzura müsait ha- le getirildikten sonra görülecektir, onun üzerine gerek- li binayı çıkmak kabıldır, kolaydır, hattâ pek kısa za- mana mütevakkıftır.