9 Kasım 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

9 Kasım 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

ÇALI İşçiler Milletvekili işçiler Partilerin işçi meselelerine önem verdikleri yolundaki beyanların- dan sonra İistelerinde işçilere ver- dikleri yerlerin azlığı ile mütenasip olarak B.M.M.. ne, sadece 6 sendika- cı milletvekili olarak girmeğe muvaf- fak olmuşlardır. Bunlardan biri; Türk - İş Genel Sekreteri İsmail İnan C. H. P. listesinden Ankara milletvekili olarak seçılmış, diğerle- ri çeşitli illerden illetvekili olarak B. ne katılmışlardır lstanbul İşçi Sendikaları Birliği Baş- nı Mahmut Yüksel ile Türkiye Ge- mi Adamları Sendikası Başkanı Rüş- tü Güneri İstan buldan seçilmişlerdir. Diğer illerden seçilen sendikacı mil- letvekilleri ise Bursa Mensucat İşçi- leri Sendikası Başkam Recep Kırım, Zonguldak Maden İşçileri Sendikası Başkanı Necati Diken, İzmirden de Ahmet Unaldır. Geçen devre- B. işçi milletvekiline karşı bu devre 6 milletvekili bulunması eğer bir ilerleme sayılabilirse sevinilecek bir neticedir. Seçimlerin işçiler bakımından en cilveli neticesi Mümtaz — Tarhanın milletvekili seçilmemiş olmasıdır. Bi- lindiği gibi, Türk sendikacılığına kar- şı girişilen — kampanyada Mümtaz Tarhan büyük rol oynamış ve sendika birlikleri federasyonlarının kapatıl- masından Türk-İşin — çalışmalarını güçleştirmeğe ve uluslararası teşek- küllere katılmasına engel olmaya ka- dar her türlü hareket sabık bakanın direktifleri ile yürütülmüştür. Müm- taz Tarhan bılhassa Türk-İşe ve nun C. H. P. temayüllü genel sekre- terine karşı ek haşin davranmış, Türk-İşi tanımamazlıktan gelmiş ve ŞMA Ismail İnam Çalışma — Bakanlığına sokmamak gibi sert tedbirlere baş- vurmuştur. Şimdi sabık bakanın hoş- lanmadığı teşkilâtın genel sekreteri milletvekili olarak B. M. M. nde bu- lunurken Mümtaz Tarhan, değil ba- kan, milletvekili bile olamamıştır Ne yapalım ki, demokrasi böyle- dir. Gülü seven dikenine katlanma- lıdır. Teşkilât stanbul D. P. listesinde yer alan Mahmut Yükselin milletvekili se- çilmesi sonunda İstanbul İşçi Sendi- kaları Birliği başkansız kalmıştır. Bu durum karşısında Başkanlık Diva- nı Pazartesi günü toplanarak seçim- ler dolayısiyle bir yana bırakılmış olan işleri ele almağa ve gelecek haf- taya yönetim kurulunun toplanması için gerekli hazırlıkları yapmağa ka- rar vermiştir. İstanbul İşçi Sendikaları Birliği- nin başkanlık divanı bir başkandan maada 2 başkan vekilinden, bir sek- reter, bir muhasip ve bir de veznedar- dan müteşekkildir. Bu mevkileri sıra- sı ile İbrahim Denizcier, Cemil Ser- miyasoğlu, Ziya Hepbir, Avni Braka- lın ve Celâl Beyaz işgal etmekte- dirler. Birliğin yönetim — kurulunda diğer üç üyeden başka yukarıda ad- ları sayılı sendikacılar da yer almak- tadırlar. Birlik yönetim kurulunun ve başkanlık divanının ilk ele alacak- ları meseleler şüphesiz ki, yeni bir başkanın seçilmesi ve bırlıgın duru- munun tâyini olacaktır. Bilindiği gi- bi işçi sendikaları birlik ve fede- rasyonları aleyhine başlamış — olan kapatma kampanyası sırasında İstan- bul İşçi Sendikaları Birliği hakkın- da da takibata geçilmiş fakat bu bir- lik hakkında aylardanberi müsbet veya menfi bir karar verilmediği gi- bi, tahkikat da henüz neticelendiril- memiştir. Bu bakımdan Birliğin her an kapatılma tehlikesi ile karşı kar- şıya bırakılmak suretile çalışmaları- nın tehlikeye düşürüldüğü meydan- dadır. Durumun ne olacağım bilme- yen ve bütün İstanbul sendikalarını temsil eden bir birlik bu şartlar al- tında çalışmayı bir yana bırakarak tabiatile beklemeyi tercih etmekte- dir. Bununla beraber, yönetim kuru- lunun birlik hakkındaki takibatın bır an evyel neticelendirilmesi ve yen sendikalar kanununun Meclise getırıl— mesi için derhal teşebbüse geçeceği kuvvetle tahmin edilmektedir/Bilhas- sa Birlik eski başkanının şimdi mil- letvekili olması dolayısile birliğin hukukt durumunu sağlamlaştırmak için meseleyi B. . ne getireceği ve İstanbul İşçi Sendikaları Birliği aleyhine girişilen takibatı — ortadan kaldırmağa çalışacağı en tabii işçi- lik ve milletvekilliği vazifesi sayıl- maktadır İngiltere Yeni grevlerin eşiğinde Fransadaki ekonomik krizden son- ra İngilterenin de aynı akibete doğru sürüklenmekte olduğu anlaşıl- maktadır. Enflâsyonun varlığım ay- lardanberi kabul eden ve buna çare- ler aramağa koyulan muhafazakâr İngiliz Hükümeti evvelâ faiz ve is- konto hadlerini yükseltmekle işe baş- lamıştı. Fakat bu tedbir enflâsyonu durdurmağa yetmemişti. Bu sebeple İngiliz Sağlık Bakanlığı milli saglık teşkılatında çalışan personel ve işçi- lere vermeği vvelce — kabul ettiği Zamları iptal ettıgını geçen hafta res- men ilân etmişti. Sağlık Bakanlığı evvelce işçilerin zam isteklerini ka- bul etmiş olmasına rağmen hüküme- tin enflasyonu durdurmak politika- sına uygun olarak zam hususunda- ki anlaşmayı bozmalarının gerekçe- si ücret zamlarının enflâsyonu teş- vik edeceğinden ibaretti. Bu suretle hükümet ücret zammı isteklerine kar- şı resmen bir sed çekmek istiyordu. Yakında demiryolu İşçilerinin ücret zammı isteklerinin de reddedileceği böylece anlaşılıyordu. Fakat kollek- tif mukavelenin bu şekilde bozulma- sı ve artan hayat pahalılığına rağ- men ücret zammı isteklerinin redde- dilmesi İngilterede yakında grevlerin memleket çapında başlıyacağına ve esasen pek yüksek bir seviyede bu- lunmayan ıstıhsalın daha da düşece- ğine bir işarett İngiliz basını işçilerin ücret is- teklerinin reddi karşısında iki kısma ayrılmış, bir kısmı enflasyonu dur- durmak için bu çarenin doğru oldu- ğunu savunurken diğer bir kısmı da hükümetin ücretlere değil, fakat kâr- larla temettülere bir sınır çekmesini tavsiye etmektedirler. Bununla bera- ber bütün İngiliz basını, enflâsyonun varlığında ve durdurulması gerekti- ğinde müttefiktirler. AKİS, 9 KASIM 1957