14 Aralık 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

14 Aralık 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURITTA OLUP BİTENLER yatırım faaliyetlerinin artık bir plân içinde, koordine şekilde yürütülmesi devrinin geldiğini söylemekte tered- düt etmemişti. İktidarın başı da, Hü- kümet Programı dahil, muteaddıt be- yanatında aynı sozlerı tekrarlamış- tı, "Polatkan politikası" mahküm e- dılıyordu gömülüyordu. Herkes mem nundu, ümidliydi. O Kadar ki İsmail Rüştü Aksal bıl Ulus gazetesinde neşrettiği bir seri makalede tedbirleri desteklemişti. O tarihlerde "isterse hilâfeti bile getirecek — kudrette" — olan D.P. Meclis grubu adına konuşan zat ise büyük lâflar söylemekten çekinmi- ordu: "Programın tatbikatının sade hükümeti Grup karşısında mesul e- den değil, aynı zamanda D. P. Mec- lis Grubunu Türk umumi efkârı kar- şısında ilzam eden bir hususiyet ar- zedeceğine sözlerime son verirken bil- hassa işaret etmek isterim P. Meclis Grubu bu düşünce ile hükü- met programına itimat reyini izhar ederken, programın tatbikatına has- sasiyetle — nigehbân olmak — azim ve kararım da beraberce ifade etme- yi yerinde buluyor." clis Grubunun programın tatbikine "hassasıyetle nigehbân ol- mak" azmine rağmen Menderes IV. hükümetinin vaadlerinin tam aksine, enflâsyon deryasına daldığı inkâr gö- türmez bir hakikatti. Söylenenler ve yapılanlar arasında bir Uçurum var- dı. Şimdi Menderes V. in sözlerine, Menderes IV. den daha fazla sada- kat göstereceğine nasıl inanmalıydı? Gerçi 1956 başına nazaran, 1957 sonu biraz farklıydı. Seçimler enflasyonlu alkınmanın tehlıkelerını göstermiş- . en 700 bin kadar rey Ve 15 vılayetı kaybediyordu. Partinin Kurmay Heyeti» bunun sebebini ha- yat pahalılığına bağlamıştı. Hayat Hasan Polatkan (1950) "İnce Memet" pahalılığına bir çare - bulunmazsa, gelecek seçimlerin akıbeti şimdiden malümdu. O halde derhal iktisadi ro- ta değiştirilmeliydi. İşte bu düşün- celerdir ki Hasan Polatkanın "Ök- men Politikası"nın şampiyonu olarak ortaya çıktığı görüldü. Gecen sene de, Randall serencamı hitam bulur bulmaz Kedim "Polatkan Politikası"nın baş tatbikçisi olarak vazife görmemiş miydi? Bunlar hep "Menderes Politikası"nm cilveleriy- di. İyi niyet emareleri M aamafih denk bütçe — hazırla- makta beş yıldan beri bir hayli maharet edinen Maliye Bakanlığının Bütçe ve Mali Kontrol Müdürlüğü personeli, yeni evlâtlarına doğrusu eski göz ağrılarından esirgedikleri bir muhabbeti gösteriyorlardı. Yeni Bütçe eskilerine benzemiyecekti. Mu- azzam kalkınmanın muazzam bir ni- şanesi olarak şişirilen bütçe masraf- larını kısmak için bu yıl az çok gay- ret sarfedilmişti. Masrafçı bakanlık- ların fazla tahsisat isteme huhusun- daki ananevi iştahlarını — azaltmak için mutaddan fazla hassas davranıl- mıştı. 7 milyarı aşan talepler 4.5 mil- yara indirilmişti. Böylece 1958 bütçe- sindeki artış geçen yıllara nazaran daha az oluyordu. Gelir tahmınlerınde de çok pembe renkli bir gözlük takmaktan kaçınıl- mıştı. Hükümet Programında, biraz mübalâğalı da olsa bu husus belir- tilmeye çalışılıyordu 1957 yılı tahsi- latının 1956 ya nazaran 800 milyon kadar fazla olması muhtemeldi. Aynı artış 1958 de de devam ederse, gelir- ler 44 milyarı bulabilecekti. O halde 44 mılyarlık bir butçenın denk kapa- nacağını ümit etmek mümkündü. Şimdiye kadar bütçe dışında, Merkez Bankası blânçolarında gözü- ken ihracat mallarına verilen primle- ri, karşılamak üzere 103 milyon tahsi- sat konması da, 1958 bütçesinin ge- tirdiği yeniliklerden biriydi. Fiatların devamlı yükselmesi dolayısiyle prim hikâyesi hazin bir safhaya girmişti. Geçmiş yılların borçları bir kenara bırakılsa bile, 1957 yılında primlerin yekünu 300 mılyonu rahatça ula- caktı. İhtiyaca nazaran 103 milyon, devede kulaktı. Fakat ne de olsa, doğru istikamette atılmış bir adım- dı. Nitekim geçen yılki bütçenin en amansız münekkidi Ekrem — Alican, Hasan Polatkan iktidar yıllarında bir suarede Halefi ve Selefi Nedim Ökmen - Bayan Ökmen - Polatkan - 10 * Zeytinoğulları ve sevgili arkadaş. K , Aygün AKİS, 14 ARALIK 1957