14 Aralık 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

14 Aralık 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

T Hastalıklar Ajans haberleri ashıngton 26 .) — Bug 20.0 . de Beyaz Saraydan yayınlanan bır tebliğden — Başkan Eisenhowerin hasta olduğu anlaşıl- maktadır. Başkanı — muayene eden Walter Reed askeri — hastahanesi mütehassıslarından Snyder gazete- cilere, Başkanın beyin damarlarından birinde tıkanıklık husule geldiğini, fa- kat bunun beyin kanaması olmadığı- nı söylemiştir. Dr. Snyder, Başkanın hastalığının geçici olduğunu ve dün- denberi bariz şekilde salâh alâmetle- Tİ belırdıgını ilâve etmiştir. 67 yaşın- da bulunan Başkan, birkaç hafta is- tirahat edecek fakat hastahaneye kaldırılmıyacaktır. Bu akşam yayın- lanan Beyaz Saray tebliğinde ayrıca I B tap okumuştur. Başkan bu sabah sa- at 5.00 e kadar sakin uyumuştur. Başkana konulacak teşhisin spazm veya tromboz olup olmadığı henüz kesin olarak bilinmemekted' Washington, 27 (a.a.) — Bugün saat 18.18. (G mt) de Beyaz Saray- an Başkanın sıhhi durumuna dair aşağıdaki sağlık bülteni yayınlan- mıştır: "Başkan geceyi aralıksız o- larak uyumakla geçirmiştir. Sabah- leyin sıhhatli olarak kalkmış, her za- manki gibi duş almış, traş olmuş ve normal kahvaltısını yapmıştır. Mü- davi doktorlar Başkanın sıhhatinin yolunda gittiğini söylemekte, fakat bunu Başkanın sıhhatinin mükem- mel oldugu mânasına gelmediğine i- şaret etmektedirler. Başkan hâlâ u- zun kelimeleri zor telâffuz etmekte ise de konuşma zorluğu bir hayli a- oksijen debısı fizyolojik — değerlerin altına düşecek olur: ksemiye uğrayan dımag bölgelerinin ödevle- rinde bozukluk başlar. Oksijen nor- mal sınırlara döner, yeter seviyelere yükselirse bu karışıklıklar da ortadan kalkar. Bir mli nokta da oksijen yetmezlıgıne sinir sisteminin pek az tahammül ettiğidir. Bilhassa alın bölgesindeki merkezler en evvel ha- rap olurlar. Eğer merkezi sinir sis- teminin muayyen bir bölgesinde do- laşım 15 dakika kadar kesilirse ve buraya oksijen gelmezse, bu oksijen noksanlığı yani anoksemi o bölgenin derhal harap olmasına sebep olur. Yeni — bilgilere — göre — etrafın, yani kol ve bacakların ve birçok iç organların dolaşım mekanizmasıyla merkezi sinir sistemininki, birbirin- den farklıdır. Etraf damarlarının si- nirleri dürtül düğü zaman buralarda geniş spazmlar olabildiği halde mer- kezi sinir sisteminin damarları böyle dürtülerden o kadar müteessir ol Eisenhowerin hastalığından sonra çekilmiş üç ayrı resmi şu hususlar yer almaktadır. "Dün, Fas Kralı Beşinci Mehmed bin Yusu- fun Washingtona muvasalatı sıra- sında yapılan merasimden dönüşte, aşkan bir üşüme hissetmiş ve so- yunma odasına çekilmi: ş, battanıye ve termofor istemiştir. an nor- mal olarak 2.40 da çalışma daıresıne geçmişse de biraz sonra tekrar ken- disini fena hissederek gerı donmuş— tür. Bunun üzerine Walter Reed has tahanesinden celbedilen doktorlar bır konsültasyon yapmışlardır. Neticede kan tazyiki 130/80, nabız 64 olarak tesbit edilmiştir. Konuşmada güçlük- ten başka anormal araz görülmemiş- tir. Başkanda baş ağrısı, kusma, bu- lantı, nefes alma zorluğu veya şuur kaybı, ihtilâç, ense sertliği, felç ve anormal refleks görülmemiştir. Baş- kan muayeneden sonra saat 20.00 ye kadar uyumuş, sonra hafif bir kah- valtı almış ve yarım saat kadar ki- 30 Tebessümlere — aldanmayınız zalmıştır. Beyinde spazm Merkezi sinir sisteminin lerinde devamlı ve artık iyileş- miyen bozukluklar olabildiği — gibi muvakkat ve geçici olanları da var- dır. Meselâ bir hastanın dili tutulur. Bir müddet konuşamaz. Bir hasta muvakkaten,kör olur göremez. Bü- tün bunlara sebep olar, beyindeki muayyen bölgeleri besleyen damarla. rın spazmı, büzüşmesi gösterilmek- tedir. Bu damar spazmları beynin hangi bölgesinde meydana gelirse, o- na göre klinik belirtiler ortaya çıkar. Bazı dimağ hastalıklarını izah için spazm nazariyesinin çekici ve kolay tarafları vardır. Klinikte hergün ba- zı çeper dolaşımı hastalıklarında da spazmlara rastlamaktayız. Merkezi sinir sistemi bütün başka organlar- dan ziyade anokzemiden yani oksi- jen kıtlığından müteessir olur. Eğer ödevle- mazlar. Hatta parasenpatik ve sen- patık sinir sıstemıne yapılan meka- nik vi k dürtüler beyin damarla- TI uzerınde büyük bir tesir göster- mezler. Beyin dolaşımının düzenlen- mesinde senpatik ve parasenpatik si- nirlerin pek önemli rolü olmadığı bile düşünülebilir. Böyle dışardan vaki o- lan tesirler beyin damarlarında bir reaksiyon uyandırmadıgı gibi, içer- den vaki olacak dürtüler de meselâ bir hava anbolisinin tahrişi de bu da- marlarda hakiki bir kısılma, bir bü- züşme husule getiremez. Görülüyor ki beyinde damar spazmlarının te- şekkulu nazariyesi pek münakaşalı- dır. Ancak bu söylediğimiz, norma damarlar — içindir. Belki — pato- lojik sebeplerle bozulmuş olan damarlarda sinir dürtüleri spazm dogurabılır Meselâ sertleşmış, skle- o ğra dam yle spazmlar için müsaid olabılır Ne o- AKİS,14 ARALIK 1957