28 Aralık 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

28 Aralık 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Nato Umulan ve bulunanlar eçen haftanın sonlarına doğru, Duma sabahı, Paristen gelen bir uçak Washington hava alanına indiği zaman, alanı -dolduran gazeteciler a- rasında bir yarışmadır başladı. Fo- toğrafçılar uçaktan inen adamın Tres- mini çekebilmek için birbirlerinin o- muzuna çıktılar, muhabirler birkaç kelimelik bir beyanat koparabilmek için olmadık gayretler sarfettiler. Ne fotoğrafçıların, ne de muhabirlerin U yarışması boşuna değildi. karşılamaya gelenler ellerinde " ya- a NATO aslanı" diye levhalar ta- şımıyorlardı ama koca Birleşik . A- merikadaki bütün gazeteler, ilk say- falarını bu adamın ağzından çıkacak sözlere tahsis etmişlerdi: Makinada beklettıklerı ikinci baskılarını yapa- bilmek için, hava alanına yolladıkla- rı fotoğrafçılardan resim, muhabir- lerden de haber bekliyorlardı. Amerikan — gazetecilerinin Was- hingtonda heyecanla karşıladıkları adam, Başkan Eisenhowerden başkası degıldı EHisenhower, kısa bir müddet önce geçirdiği üçüncü rahatsızlığa rağmen, NATO'nun en yüksek kade- mede yapılan Konsey toplantısında bulunmak üzere Parise gitmişti ve şimdi işte bu toplantıdan dönüyordu. Acaba toplantı faydalı olmuş muy- du? Son zamanlarda Rusyaya kaptı- rılan askeri üstünlüğü tekrar elde edebilmek için gerekli kararlara va- rılmış mıydı? Toplantıda NATO ü yeleri arasında mevcut siyasi görüş ayrılıkları bahis konusu edilmiş ve bunların giderilmesi için müsbet a- dımlar atılmış mıydı? Amerikan ga- zetecileri etrafını sardıkları Başkan- dan ısrarla bu sualleri cevaplandır- masını istiyorlardı. aşkan bunları cevaplandırmak hususunda hiç de aceleci davranmadı. Evet, NA- TO toplantısında genel olarak tat- min edici kararlar alındığı söylenebi- lirdi ama bütün bu sualleri kesin o- larak cevaplandırmak için vakit he- nüz erkendi. Zaman, herşeyi hallede- Beklenilmeyen hava N ATO'nun en yüksek kademede yaptığı toplantının başlıca konu- larından birini askeri meseleler teş- kil etmişti. Rusyanın kıt'alararası balistik füzesini — başarı ile tecrübe etmesinden sonra hür dünya ile Sov- yet bloku arasında açılan mesafeyi kapatmak için Amerika, NATO dev- letlerinin topraklarında orta menzil- li füze üsleri kurmaktan başka çare göremiyordu. Halbuki İngiltere, Türkiye ve Hollanda — hariç, diğer NATO üyeleri toplantı sırasında top- raklarına orta menzilli füze üslerinin kurulması hususunda hiç de istekli görünmemişlerdi. Hattâ — ötedenberi Rusya karşısında en müf- rit davranışlı devlet adamı olmakla AKİS, 28 ARALIK 1957 Ike NATO Toplantısına gelirken Umduğum — bulamadı tanınan Adenauer bile, böyle bir ta- lebi kabul etmeden önce uzun müd- det düşünmek gerektiğini ileri sürü- yordu. Danimarka ve Norveç Başba- kanları da Amerikan talebinin şid- detle aleyhindeydiler. O kadar ki, on- beş devletin Dışişleri Bakanları Kon- seye sunulacak nihait tebliği tesbit General Norstad İki cami arasında;.. etmek üzere toplandıkları vakit, bu konuda söyleyecek pek fazla şey bu- lamıyorlardı. Evet, NATO Konseyi gerekli hallerde Teşkilâtın müdafaa sistemini derhal faaliyete geçirmek üzere bir atom ve hidrojen mermi çekirdekleri stoku yapmak konusun- da prensip kararına varabilmişti a- ma bütün üye devletlerin rında füze üsleri kurulması bahis ko- nusu Olunca fikirler ayrılıyordu Bu bakımdan, nihai tebliğde, "... balis- tik füzelerin yerleştırıleceklerı ma- haller ve bunların Kuzey Atlantik Paktı Teşkilâtı müdafaa plânlarına uygun olarak hangi şartlar dahilin- de kullanılacaktan hususları doğru- dan doğruya ilgili devletlerle varıla- cak anlaşmalar sayesinde tesbit edi- lecektir" demekten başka çare kal- mıyordu. Bu, oldukça muğlâk bir i i. Bu ifadeye bakılırsa, bir memlekette füze üssünün kurulabil- mesi için önce NATO müdafaa plân- larının böyle bir zarureti gerektirme- si, Ondan sonra da ilgili devletle iki- li bir anlaşma ılması gerekiyor- du. Müdafaa plânlarının hazırlanma- sı vazifesi General Norstad'a veril- Batı Almanya ile Norveç ve hükümetleri, General Norstad'ın hazırlayacağı plânların kendi memleketlerinde füze üsleri kurulmasını icap ettiremiyeceği ümi- dini izhar etmişlerdi. Peki, bunun ak- si çıkarsa o zaman ne yapılacaktı" Dahası var, eğer General Norstad'ın plânına giren bir devlet ikili anlaş- maya yanaşmazsa, Konseyde alınmış bir prensip kararı almadığı için, bu devleti topraklarında füze üssü ya- pılmasını kabule kim zorlıyacaktı ? Görüşme ihtiyacı D oğrusu istenilirse, bu toplantı sı- rasında Amerika ile onun yanın- dan ayrılmayan İngiltere ve Türki- ye temsilcileri hariç, diğer devletleri en ziyade düşündüren mesele silâh- lanmadan ziyade — silâhsızlanmaydı. Bu bakımdan, yukardaki sualler Konsey çogunlugunun zihnini fazla meşgul etmemişti. Çoğunluğun bü- tün endişesi, devletler arasındaki si- lâhlanma yarışına son verme çarele- rinin aranmasıydı. NATO devletleri, her çeşit silâhlarda ve ordu mevcut- larında azaltma yapılması, askeri gayelerde kullanılmak üzere girişil- atom ve hidrojen maddeleri is- tihsalâtınm durdurulması, — halen mevcut bulunan atom ve hidrojen si- lâhları stoklarının azaltılması, atom ve hidrojen bombaları denemelerinin durdurulması, ani baskınlar tehlike- sine karşı koruyucu tedbirler' alın- ması yolundaki tekliflerinin Rusya tarafından ısrarla reddedildiğini el- bette unutmamışlardı. Bundan baş- ka, Sovyet Rusyanın Genel Kurulun kuvvetli bir çoğunluğu ile üyelerinin sayısı yirmibeşe çıkarılmış Silâhsız- lanma komisyonunu boykot ettiği de hatırlardaydı. Ancak dünya efkârı her ne bahasına olursa olsun Rusya 19