28 Aralık 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

28 Aralık 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TİYA TR O Gençlik Amerikaya açılan yol . M. T. Federasyonu İkinci İstan- bul Dünya Üniversite Tiyatrola- rı Festivalini hazırlarken, davet etti- ği tiyatroların arasına 'Amerikanın meşhur tiyatro okulu Yale yi de kat- mıştı. Yale ÜUniversitesinin — ilgilile- ri, verdikleri ilk cevapta daveti iyi karşılamışlar ve imkânlar — müsait olduğu takdirde İstanbula gelebile- ceklerini bildirmişlerdi. Fakat — bir zaman sonra Yaleden gelen ikinci bir mektup, birtakım müânilerin zu— hur ettiğini ye Yale'lilerin çok arz ettikleri hâlde, İstanbul festıvalıne katılamıyacaklarını bildiriyordu. Aradan günler geçti. Federasyon festival hazırlıklarını tamamladı. Festivalin başlamasına az bir zaman kalmıştı. Bu sırada Yale'den üçüncü bir mektup çıkageldi. Bu mektupta Yalenin Türkiyedeki amatör tiyatro çalışmalarını büyük ilgiyle karşıla- dığı söyleniyordu: gerçekten de mem- leketimiz gençliğinin bu — sahadaki çalışmaları bütün memleketlerde ol- duğu gibi Amerikada da müsbet a- kisler uyandırmıştı, Çünkü Gençlik Tiyatrosunun Erlangendaki iki festi- valde oynadığı "Yarın Çok Geç Ola- xaktır" ve "Boş Beşik" Ankara U- niversiteller .Tiyatrosunun Saarbrüc- ken Festivalinde oynadığı "İkili Sis- tem" ile Teknik Üniversite Tiyatro- sunun Bırıncı İstanbul Festivalinde oynadığı " Ayyar Hamza" bu festi- "İkili Sistem"den bir sahne Sistem iki ama, Üniversiteliler üç sayılmış ve hazır bulunan yaban- cı tiyatroların mensupları taraftar dan hayranlıkla takip edilmişti. Bü- tün bu başarıların akisleri muhakkak ki Amerikaya ve Yale'e kadar da varmıştı. İşte bunların neticesi ola- rak da Yale'den gelen üçüncü mek- tup, Mart ayı içinde Amerikada ter- tiplenmekte olan büyük bir Amatör ti- yatrolar festivalinde Türk — tiyatro- sunu da görmek istediklerini belirti- yor ve bu tiyatroyu seçip göndermek vazifesini de Talebe Federasyonumu- za veriyordu. derasyon, ıstedıgı herhangi bir çmekte ik kilde yapılması isteniyordu. üzerine hemen harekete geçildi ve başlamak üzere olan İstanbul festi- valine ikinci bir veçhe daha verildi. Festivale katılan sekiz Türk tiyatro- sunun temsilleri bir müsabaka ola- rak da kabul edilecek, bu sekiz tiyat- ronun en iyisi Amerıkaya gönderile- cekti. Derhal bir _]lll'l tesbit — edildi. Fakat yazık ki jüriyi teşkil eden isim- lerin büyük bir kısmı alaylı zihniye- tin temsilcileriydi. Bunun tabit neti- cesi olarak festival temsıllerını, seçı- len bu oniki kişinin sadece üç tanesi takip ettı. Bunlar Ahmet Kutsi Te- cer, Max Meinece ve Haldun Taner- di. Ötekilerin çoğu festival boyunca dram tiyatrosunun kapısının önünden dahi geçmemışlerdı Böylelikle bu festivalde bir seçim yapabilme ihti- mali de suya düşmüştü. Bir bakıma bu isabetli de olmuştu. Çünkü Beh- zat Butağın, Sabri Esatın yahut Vas- fi Rızanın yapacağı bir seçim ne de- receye kadar isabetli olabilirdi ? Bır müsabaka stenen tiyatronun festıvalde se- rasyonun bu ilgili olan mensuplarını yeni bir formül düşünmeye mecbur İlgililer kısa bir istişare- den sonra güzel bir sonuca vardılar. Ocak ayı içinde Ankara yahut İstan- bulda bir "Türk Amatör Tiyatroları Festivali" tertiplenecek, bu festival ayni zamanda bir müsabaka hüviye- tini taşıyacaktı. Bu fikir, her bakım- dan parlaktı. Bir kere amatör tiyat- rolarımız bu festival dolayısıyla yeni piyesler hazırlamak ve yeni bir faa- liyet göstermek imkânını bulacaklar- dı. Seyirci bir kere daha amatör ti- yatroları toplu olarak görecek ve bu mevzudaki çalışmalar hakkında bir fikir edinecekti. Ayrıca memleketi- mizin hatırı sayılır amatör tiyatrola- rından olan ve çeşitli sebeplerden İs- tanbul festivaline katılamıyan Tek- nik Üniversite, yuncular ve Akademi tıyatroları da varlıklarını gösterecek, Amerikada oynayabilmek için şans — sahibi — olacaklardı. "Dereye Vuran Gölge" Güner Sümer rol yapıyor! Yapılan incelemelerden sonra da bu Türkiye çapındaki festivalin An- karada 25, 28 Ocak tarihleri arasın- da yapılması karar altına alındı. Fes. tivale katılacak tiyatrolar İstanbul- dan Teknik Üniversite, Robert Colle- ge, Genç Oyuncular, Akademi, Genç- lik, Ankaradan da Unıversıtelıler ti- yatrolarıydı.. Federasyon müsabaka mahiyetini taşıyan yeni bir festival hazırlamayı karar altına alır almaz bunu mem- leketimizdeki bütün amatör tıyatro- lara bildirdi. Hâdise mühimdi. Bir amatör tiyatromuz Yale gibi dört başı mamur bir tiyatro — muhitinde imtihan verecekti. Bu hakkı kazan- mak güzel isteseydi. İşte bu hakkı ka- zanabilmek için Ankarada Yale'den önce bir imtihan daha vermek gereki- yordu. Bunu idrak eden çeşitli tiyat- roların genç mensupları — faaliyete Muzaffer Buyrukçu"nun Yeni Hikâye Kitabı ACI ÇIKTI FİATI 100 KURUŞ YEDİTEPE YAYINIARI P. K. 77. İSTANBUL