28 Aralık 1957 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

28 Aralık 1957 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Adnan kurulması için dekoratör veya nikâh memuru beklemeye tahammülü yok- tu. Mühim olan hareketti, ruhtu. De kor pek âlâ sonradan da gelebilirdi. Dış Politika İki perdelik oyun B u hafta Ankaranın ve İstanbulun iki sahnesinde iki perdelik bir o- yun temsil ediliyordu. Pıyesın adına pek âlâ "Skapenin kurnazlıkları" de- nilebilirdi. Mevzu, dış politikaydı. Sahnelerden biri Zafer öteki Hava- disti. İktidar organları bir eser mon- te etmişlerdi. Oynayıp duruyorlardı. İki gazetenin başlıca teması "Za- fer" di. Iddıa ediyorlardı ki -Havadi- sin tâbirile. "Sevgili Başvekil" Paris- te Görülmemiş Zafer kazanmıştır. Bütün NATO ona hayran kalmıştır. Toplantıya o istikâmet vermiştir. Söz- leri takdirle, tapınılarak karşılanmış- tır. Herkes onu alkışlamış, tebrik et- miştir. Ama İktidar organları bununla yetinmiyorlardı. Kendileri gibi düşün- meyenler, Görülmemiş Zaferi kabul . etmeyenler vatan hainiydi. Son dere- ce masum bir tavırla "Başbakan Ad- nan Menderese kızabilirler, ama onun kazandığı Zaferle bir Türk — olarak herkesin övünmesi lâzımdır" diyor- lardı. Halbuki ortada bir zafer yoktu ki, övünüp övünmemek bahis mevzuu olsun. Ama nasıl Büyük — Mecliste Hayreddin Erkmen Sendikaların ka- panması mevzuunda eski — Çalışma Bakanının hoş olmayan mektubu o- kununca, mektup muhteviyatı hak- kında hesap verecek yerde "Vay, bu- nu — nasıl ele geçirdiniz" diye haykır- mışsa, şimdi de iktidar organları sa- dece hayalhanelerinde mevcut bir dış politika zaferine iman etmeyenle. AKİS, 28 ARALIK 1957 YURTTA OLUP BİTENLER Menderes ihtiram Kıtasını teftiş ediyor İşte, NATO'nun hakikf arslanı ri haşlamaya kalkışıyorlardı bu, sadece gülünçtü Organize alkış Fakat bu haftanın başında Salı günü Başbakan Adnan Menderes İstanbul Ekspresine bağlanmış - bir hususi vagon içinde -refakatinde ta- nınmış ideal arkadaşı Safa Kılıçlıoğlu Ankaraya geldiğinde hazırlanan me- rasim gösterdi ki İktidar organlarının oynadıkları oyun . yüksek, çevre- leri tarafından sahneye konulmuştur. Zira o gün n Ankara teşkilâ- tı ve ilgililer Genel Başkanlarını "Ya- sa NATO fatihi" diye karşılıyorlar- dı. Doğrusu NATO'nun fethedilmiş olduğundan, hele bu. fethin tarafı- mızdan başarılmış — bulunduğundan dünyada hiç kimsenin -Ankara D.P. teşkılatı hariç- haberi yoktu. Böyle- . P. ileri gelenleri Amerikayı ve Istanbulu fethettikten sonra NATO'"- yu da ele geçirmişlerdi! Hakikaten Salı günü Ankara garında göze çar- pan dovızlerı ciddiye almak son de- rece Zzordu. nderes, basiretli po- litikan dunya sulhunun teminatıdır" deniliyordu, "Ankara şoförleri — dip- lomasi yoluyla Kıbrısı feteden NA TO kahramanını saygıyla selâmlar" deniliyordu, "NATO aslanı sen çok yaşa" denılıyordu "Zaferinle düş- manların yerinsin" deniliyordu. Pa- tisten dönen başka hiç bir hükümet başkanı kendi partisi mensupları ta- rafından böylesine gayrıciddi şekilde karşılanmamıştı. organla- rı ve partinin yüksek çevreleri dış politika hâdiselerini iç — politikada kullanmak azmindeydiler. Oyunun iki cephesi Tabiit ktidar organı gazetelerin oynadık- ları oyun iki cepheliydi. Tablonun dışa dönük tarafında şu yazılıydı: "Türkiyede biz Batı taraftarıyız C. nötralisttir.” Bu ima geçen hafta Zaferin sütunlarına beyaz üze- rine siyah harflerle geçti. Tabii bun- dan saçma bir iddia olamazdı. Bu neviden propaganların, hedefi olan Amerikanın bilmemesine imkân yok- a kadar Batı taraftarıdır ve ondan fazla nöt- ralist değildir. Buna rağmen Iktıdar organları ediyorlardı. Amerikaya telkin mek istiyorlardı ki, Amerikanın men- faati nötralist C. H. P. nin fikirleri- nin Türkiyeye hakim olması değil- dir. Halbuki o yazıları yazanların müdrik olmaları lâzımdı ki Ameri- ka Türkiyenin iç politika meseleleri- ne karışmak niyetinde değildir. Ola- maz da. Olmaması kendisinin ası| menfaatidir. Ama işte zorlu politika taktikleri Zaferin- başyazarım oraya kadar itiyordu. Adnan Menderi merikanın yanındaydı. İsmet Inonu ise başka bir politikanın şampiyo- nuydu. Vay, vay, vay,! Oyunun o perdesi hakikaten "Ska- penin kurnazlıkları" kadar komik ti. İçe dönük yüz ablonun i içe dönük tarafında ise şu yazılıydı: "Liderimize bütün dün- ya hayrandır, aman onun dediklerin den çıkmayalım". Bu sözlerin muhal tabı ise D. P. Meclis: Grubuydu. He- le Meclis İç Tüzüğünün tâdil edile- ceği şu günlerde Adnan Menderes bil yük prestije muhtaçtı. Zaferler kaza narak dönen bir lidere itiraz, Zafer deki re]ısorler için kabil degıldı O- nun için büyük merasimler tes- tiplemeli, gayrıciddi de olsa par- lak — dövizler hazırlamalı Gene