April 19, 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

April 19, 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

la neşelenmeyen asık yüzlü Korelile- rin, bayram yapması için her halde Hızır hazretlerının Seul şehrini şeref- lendirmesi gibi mühim bir sebeb mev- cut olmalıydı Hakikaten de oyleydı Hiç değilse "Hızır, Mesih F ih VB.." ebediyatı mektebinde yetışenler için bu mucize gerçekleşmişti. Zira geçen yılki NATO fatihi Menderes, Koreye gidiyordu. — Anadolu Ajansına göre, Kore halkı Başbakanın ziyaretine "misli görülmemiş" büyük bir alâka göstermekteydi. Türkiyeye de sık sık ecnebi devlet adamları geliyordu. Ama hiç biri be- raberinde bir "bayram sevinci" ge- tirmemişti. Doğrusu bu bakımdan Ko- reliler. Türklerden cok daha bahtiyar- dılar. Madam Butterfiy'ın romantik memleketinde de aynı sevinç ruzgar— larının esmesini temenni etmek | zımdı. Menderesin Kore seyahati, tam bir protokol ziyaretiydi. Japonyada her- halde kredi gibi ciddi meseleler orta- ya çıkacaktı ama Korede ne bir sa- vunma paktı imzalayacaktık, ne de Koreyle muazzam — iktisadi münase- betler kurmanın arifesindeydik. Ja- ponyaya gıdecek olan Başbakan, yolu üzerindeki Koreye de uğramayı Ve Tugayımın zıyaret etmeyi arzu et— mişti. Tabii ki Korede. bir hüküm, başkanına lâyık bir şekilde karşıla nacaktı. Kore devletinin misafiri ola- caktı. Korenin tek elden idare edilen basını da mutat olduğu üzere dostane yazılar yazacaktı. Hava alanında me- rasim kıtası teftiş edilecekti. Bazı memleketlerde âdet olduğu üzere el- lerinde bayraklar taşıyan talebeler, sokaklara dökülecekti. Korenin hâki- mi mutlakı Syghman Rhee de değerli misafirinin göğsüne bir nişan takma- yı ihmal etmiyecekti. Bir kültür ve- ya kâğıt üzerine kalmaya mahküm bir ticaret anlaşması da imzalanabi- lirdi. Tabii ki bu hıkaye 11e Koredeki "tam bir bayram ve inç havası" masalı arasında koskoca bir acem ülkesi mevcuttu. Bu mübalâğalara artık herkes alışmıştı da, aldıran ol- muyordu. Hattâ o kadar ki, "lütfen biraz insaf” diyenlere bile pek rast lanmıyordu. Ama bir protokol ziyare- tinin dış siyaset zaferi olarak göste- rilmesi gene de tuhaf kaçıyordu, Bu kadar normal bir hadise karşısında bile, Zaferin meşhur tek yıldızlı mu- harriri vecde gelmekten, bu vecd i- cinde de şecaat arzetmekten kendini alamıyordu: "İyi ama, bütün bunlar nihayet dış münasebetlerimizin bizim durumumuzda olan milletlere nadir nasip olmuş muvaffakiyet delilleri de- ğil midir?" diye yazıyordu. Demek bizim durumumuzda bulunan memle- ketler için, protokol laflarıyla bay- ram yapmaktan başka çare yoktu. Doğrusu tek yıldızlı. baş yazar çok Ö . Seyahat seven hükümet Zaferin muvaffakiyet de- diği şeye benzer düzünelerce muvaf- fakiyeti kolayca toplayabılırlerdı "Bizim durumumuzda olan" bir mem- leket bile, Türkiyeye geldikleri zaman Orta Doğudaki Arap Sultanlarına bu "nadir nasip olan" zaferlerden ihsen etmiyor muydu ? Hattâ aynı başyazar dost' sultanlara usulen methiyeler ka— leme almıyor muydu? Ama parsınız Başmuharrir vecde gelmıştı "Ya bugünden böyle olursa, bizi ya- rın ne Zaferler beklıyor"'dıye devam ediyordu. Anlaşılan, her sahada ol- duğu gibi dış siyasette de zaferin sa- dece hayaliyle yaşanınca başka türlü hareket etmek mümkün olmuyordu. Politikacılar "Sazboztahtası eçen haftanın — sonunda Yozgat ğgır Ceza Mahkemesi, buhdah bir ay önce tahliye ettiği kırk Gazi- antep sanığından on tanesinin yeni- den tevkifine karar veriyordu. 43 sa- nıktan 40 tanesinin tahliyesi Yozgat Savcılığım harekete geçirmiş ve Sav Japonyanın meşhur Fuji Yama'sı Bayram — edecek AKİS, 19 NİSAN 1958 YURTTA OLUP BİTENLER Gaziantep imtihanın eşiğinde Yeni bir müracaat ederek cılık Ağır Cezaya Biı iti- kararın bozulmasını istemişti raz talebini Ağır Ceza varit gör yince de Savcılık Adlıye Bakanligı yoluyla Temyize başvurmuş ve Tem yizde haklı çıkmıştı. Tahliye edilen 40 sanıktan on tanesinin "devlet da- irelerini tahrip" isnadı altında bulun- maları tahliye kararının bozulmasına sebep olmustu. Bundan bir ay önce sevinç içinde yuvalarına dönen sanık- lardan onu, yeniden tevkif edilerek Yozgata sevkedıleceklerdı Bunların duruşmalarına, içerde olan üç kişinin- ki ile birliktte mevkuf olarak devam edilecekti. Gaziantepli on sanığın — yeniden tevkif edilmeleri ve hele banların içinde adayların, İl İdare kurulu üye— lerinin bulunmaması C. H. P. ye- niden ve çok mühim bir vazife tahmıl ediyordu. Gaziantep sanıklarının ta- mamı mevkufken, C. H. azda olsa, ağır da olsa, bu sanıklarla alakalan mış, bunların türlü dertlerine derman olmağa çalışmıştı. Ama şimdi iş deği- şiyordu. Artık hapiste olanlar içinde adaylar ve İl © u azalan Tevkif edilenler sadece CH P uyesı sıfatını taşıyan ve hemen hep— si de fakir olan insanlardı. C.H.P, pâr ti olarak asıl şimdi vefalı bir parti ol lup olmadığım göstermek zorundaydı Memlekette C. H. P. sadece adayları na. parti ileri gelenlerine alâka gös terır havasının yaratılmaması lâzım . Dün içinde adayların da bulundu gu mevkuflara gösterilen — alâka ve vefa, bugün Sıfatları sadece C. H. P li olan vatandaşlara kat ve kat fazla sıyla gösterilmeliydi.BuC.H.P .içi: imtihan vesilesiydi.