19 Nisan 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

19 Nisan 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İKTİSADİ VE MALİ SAHADA hayal olmuştu. Memurlar zaten harp yılları ve sonra görülmemiş İktisadi kalkınma dolayısıyla kemer sıkmaya alışmışlardı. Azdaolsayenizamla- ra razı olacaklardı. Bütün korkuları yeni zammın, fiat yükselmeleri dola- yısıyla çok geçmeden hayal haline gelmesiydi. Yeni tasarıda memurları, Sputnik — hızıyla yükselen — fiatlarm şerrinden koruyacak bir hükme rast- lanmıyordu. Sadece Personel Dairesi- nin vazıfelerınden bahsederken, bu te mali durumu t tutarla- rında yapılması icabeden tadiller hak-; kında teklifte" bulunacağı söyleni- yordu. Yâni Personel Dairesi, Maliye Bakanına "Efendim fiatlar yükseldi, maaşları arttırsak iyi olur" diyecekti. ka bir sisteme ihtiyaç vardı. Ücretlerin, imkân nisbetinde otoma- fiat —yükselmelerine baş çare yoktu. adı verilen bu sis- tem, bütün Batı memleketlerinde me- Y ıllardır uzerınde çalışıldıgı soyle- üçü el Kanunu ta- sarısı hemen hemen hıç degıştırılme den tekrar Meclise getirilmiş bulun- maktadır. Tasarı hiç değilse nazari- yatta, batıda denenmiş bir çok İyi fikirlerle doludur. Teknik mahiyette bir personel idaresinin merkezileşti- rilmesi fikri k. timi bu ler layihasının dediği gibi, Personel Dairesi yeni rejimin lit Mevkiini" işgal etmektedir. Bu daire personel meselelerinin rasyo- nelleştirilmesinden başka, temayüller muvacehesinde re olmaktan" korunmak için, siste- min bekçiliğini yapacaktır. Yeni teşekkülün İlk işi, kadrola- rın objektif esaslara dayanarak, tasnifi olacaktır. Şimdiye — kadar, tahsil seviyesine göre kadroyu iş- gal edecek olan adamın şahsiyetini ön plânda tutan Türk sistemi için, bu büyük bir yeniliktir: İşi yapa- sıflara ihtiyaç olduğu hangi dereceye tekabül edeceği tes- vit edilecektir. Bu suretle adama işe adam prensibine geçilmektedir. Bugün Birleşik Dev- letlerde durum budur. Talanı mütehassısa sahip bulunmayan murlar için kabul edilmisti. Hâttâ ba- sı memleketler mem olsun olma- sın bütün ücretliler ıçın “echelle mo- bile" sistemini benimsemişlerdi. Tasa- rının B nde görüşülmesi sıra- sında muhalefetin bu nokta üzerinde İsrar edeceği muhakkaktı. Nitekim Bütçe müzakereleri sırasında C.H.P milletvekillerinden Ferit Melen "ec- lle mobile 'in kabulü zaruretini ile ri sürmüştü. Enflasyonsuz yatırım olmıyacagını iddia eden iktidarın, me- murlara bu üdafaa silâhim tanı- ması adaletin bir icabıydı. Elbette ki bu İŞ mühim mali külfetleri göze al- mayı gerektırmekteydı, Ama devletin kolu ve beyni olan memurların asgari bir hayat sevıyesını lıilmeleri hayati bir meseleydi. da gerekiyorsa bütçenin mali y nı bile değiştirmekten çekinmemeliy- Prensip itibariyle kabul — edilmesi zarurt olan echelle mobille'in sahneye konması oldukça güç bir işti. Evvelâ hayat pahalılığım — doğru bir şekilde tesbit ve ilân eden bir teşekküle lü- zum vardı. Bundan sonra echelle mo- bile'in otomatik olarak işlemesi temin edılmelıydı Maaşları arttırılması, ükümetin takdirine bırakılırsa, sis- temin iyi çalışması İmkânsızdı. Bu bakımdan bizzat memurların temsil- cilerine söz hakkı tanınması isabetli olacaktı. Ama bunun için de memur- lara mesleki — teşekküller — kurmak hakkı tanınmalıydı. Böyle bir şey iktidarın herhalde hoşuna gitmiyecek- ti. Bununla beraber, hayat pahalılı- ğı endeksleri gözönünde tutularak, her bütçe yılı maaş ve ücretleri ha- pahalılıgına göre — ayarlamak Bu yapılmadığı takdirde, dönülecekti Tarlanın sürülmesi ersonel Dairesinin hâlen yapacağı ilk is, memur ve hizmetli kadrola- rının objektif esaslara göre sımflan- dırılmasıydı. Bu çok zor ve uzun za- man istiyen bir işti. Tasnifin iki sene- de tamamlanacağı umuluyordu .Ame- rikanın bu iş için 40 yıl uğraştığı dü- ü hızmetlılerın sınıflandırıl- hazırlanmıştı. 1959 mail yılı başından Yeni Personel Türk idaresinin, bu işi ümit edildi- ği gibi iki senede tamamlayamıya- cağını söylemek kötümser Ur gö- rüş olmayacaktır. Daha hizmete adam — prensibine desi, işe başlama derecesini gl dahıl edilen bir hizmeti, lise tahsi- linden sonra bir yıl teknik öğretim gören bir kimsenin ifa edebileceği kabul edilsin Diğer taraftan onun- cu maddeye göre, bu şahısa ancak on ikinci dereceyle işe başlamak hakkı tanınmaktadır. Acaba Dev- let Personel Dairesi, birbirlerinden farklı bu iki prensibi nazil uzlaştı- rabilecektir Amerikan sistemini kabul etmek istemiyen Avrupa memleketleri, devlet — personelini, yüksek, orta ve alt kademe memur- ları olmak üzere üçe ayılarak ve her sınıf İçin muayyen tahsil sevi- yesini esas alarak bu güçlüğü yen- Bizde birbirinden ayrı üç yoluna gidil- mediğine ve terfilere bir hudut ta- nınmadığına göre, Personel Dairesi hizmetlerin tasnifinde hemen hemen hiç bir hareket serbestisine sahip olmayacaktır. İki uzlaşmaz prensibi uzlaştırmak elbette mümkün değil- dir. Bunun dışında Personel Daire- sinin ve kurumların personel mev- zuundaki sahalarının sarih bir te- kilde tesbit edilmemesinin bazı ka- rışıklıklar doğurabileceği ve objek- tif ölçüler mevcut olmadığına göre, liyakatin terfide eskisine ğı düşünülebilir. diğer bazı kusurlarına personel ıdaresını merkezileştirecek halen i dü- zen verme yolunda atılmış müsbet bir adım olarak karşılamalıdır. Büyük memur kütlesi tabiidir meselesiyle — ilgilenmektedir. a- bul etmek lâzım ki eni maaş miktarları, memurlara harpten ev- velki hayat seviyesini temin edebil- ıçın net 3550 liraya ihtiyacı Yardır Halen bu yüksek memurun elin beş ikramiye dahil, ayda 1160 lira civarında bir * para geçmektedır Yani bu memurun hayat yünde yetmiş nisbetinde tür. Teni tasarıya göre b aşağı yukarı 1600 lira Teni maaş hükümleri tatbik edilin- ceyekadar,fiatlarınısabitkalacağı düşünülse bile, en yüksek dereceye erişen bu memur, 1938 de iki mes- lekdaşının hayat seviyesinin yarısı- aama- baremin en üst kademesindeki memurun ay AKİS, 19 NİSAN 1958