26 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

26 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER. Fazıl Küçük Ölmeden öldürdüler! o akşam Fazıl Küçükün Adadan An- karaya geleceğini bildikleri için pa- las pandıras Esenboğa hava alanının yolunu tuttular. Hiç değilse Adadan gelecek uçaktan bir haber alacakla- rını umuyorlardı. Ancak Esenboğa- ya vardıklarında bir sürprizle karşı- laştılar. Zira Kıbrıstan gelen uçak bir müddet kevvel alana inmiş ve ıçınden çıkan Fazıl Küçük şehre ha- reket etmişti. Esenboğaya yetişmek için çırpman muhabirler ve fotoğraf- karşısında Adadaki — İngiliz kuvvet- leri aciz ifade etmekten başka bir şey yapmamaktadır Bir aralık Kıb- rıs üzerine çevrilmiş olan İngiliz si- yaset adamlarının gözleri de, şim di çok daha başka yerlerle meşgııl- dür. dadaki — Türkler tamamıyle mukadderatları ve zalim EOKA ç tecileri ile başbaşa bırakılmıştır EOKA'cıların elinde —Yunanlılar ta- rafından temin edilen en mükemmel ve modern silâhlar varken Türkle- rin elindeki basit av çifteleri dahi Ingılız idaresi tarafından toplanmış- Ardarda günlerce devam eden mıtınglerle iyice tahrik edilmiş olan Anavatandaki Türk umumi efkârı ise, Adadaki bu hâdiseler karşısın- da derinden derine bir üzün- tü içinde kıvranmaktadır. İşte böy- le bir atmosfer içinde Fazıl Küçü- kün öldürüldüğü —haberinin şayi ol- ması Ankarada bu haftanın başın- daki sah günü gerçekten bir bom- ba gibi patlamıştır. Haberin Ankarada yayıldıgı sa- atlerde Fazıl Kuçuk Adana üzerin- den gelen T. H. Y. nın 941 numaralı uçagı ile 19.32 de Esenbogaya inmiş, ve kendisini karşılamaya gelen -öl- dürüldüğü rivayetinden habersiz- üç gazeteci tarafından karşılanmıştır. . Küçük, kendisini karşılayanlar- la birlikti! -gazetecilerden başka kimse yoktu, transit salonunun ö- nündeki hasır koltuklara oturmuş, orada Tresimler çektirmiş, bir müd- det sohbet ettikten sonra da gaze- tecilerin otomobiliyle şehre hareket etmiştir. azıl Küçük, alanda — kendisini karşılayan' Cumhuriyet gazetesi mu- çılar, uçurulan balon karşısında, taa —— —— — Esenbogaya kadar boş yere gelme- nin üzüntüsü içinde söylenerek geri döndüler. Son günlerin hâdiseleri öylesine büyük ve şaşırtıcı bir surat içinde gelışmektedır ki, azıl Küçük öl- ildü denılınce birtek kişi bile ha- berin doğru olup olmıyacagını hatırı- na getirmemiştir. Zira şu son hafta- lar ıçınde Yeşil Adadan, hıç değil- se bir kaç Türkün öldürüldüğü yo- lunda bir haberin gelmedıgı gün olmamaktadır. er ne kadar bu katliam — hareketleri son günlerin ağdağalı geçen Orta Doğu hâdise- leri arasında gazetelerde pek de ge- niş akisler bulamamaktadır ama, yüreklerde derin — yaralar açmak- tadır. EOKA, gemi iyiden iyiye azı- ya almıştır. Hemen her gün Ada- Imm şurasında veya burasında, ma- lum Türklere karşı en gaddarca taarruzlarda — bulunmaktan — çekin- memektedir. Yollar kesilmekte, oto- büsler makineli tüfek ateşine tutul- makta, tarlalarında çalışan, dük- kanlarda alışveriş eden insanlar arkalarını dan vurulmakta harm: lar, evler yakılıp kundanlanmakta— dır. Bütün bu vahşice hareketler 14 habirine Ankaraya üç gün için gel- diğini, bu gelişin tamamen ani bir karar neticesinde —olduğunu ve salı sabahından itibaren Adada çok sıkı bir sansür konulduğunu — anlatmış- tır. Adaya uzun zamandan beri tek bir Türk gazetesi dahi sokulmadığı da Doktorun gözleri arasında yer al- mıştır. Çarşamba sabahı derhal Dış- işleri Bakanı ile temas imkânlarını arayacağım — söyleyi Dr. Küçük, Ürdüne asker sevkı dolayısıyla A- dadaki Ingılız askerlerinin azalma- sının asayiş üzerinde bir tesir icra edip etmediği yolundakı suale ise boynunu bükerek, "Sanki — evvelden asayiş var mıydı"" şeklınde cevap vermiştir. ve,. Eğitim Ortası yok u yazın başında ilk okulu bitiren çocuklarım illâ da Robert Kole- je vermeğe hevesli pek çok anne ve baba, tabii bakımdan cennet kadar güzel bir tepenin Üüstündeki — mek- tebe -ne olur ne olmaz diye erken- den, müracaat ettiklerinde umma- dıkları bir cevap aldılar. Robert Kolej bu yıl orta kısmına talebe almıyordu. Üç yıla kadar da bu kısım tamamen lağvedilecekti. A- merikan terbiyesine — meraklı anne ve babalar bir hayli meraklandılar, Ne oluyordu? Yoksa Robert Kolej bir kaç yıl sonra kapılarını büsbütün kapatacak mıydı? Böyle bir ihtimal karşısında üzülenler oldu. g kadar sevinenler de oldu. hiç de böyle değildi. a işin aslı Robert Kolej İkrevriye gezen ngiliz askerleri Yasağı bol bir memleket daha AKİS, 26 TEMMUZ 1958