26 Temmuz 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

26 Temmuz 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

ORTA DOĞU HADİSELERİ. te bir konferans masası başına otur- maya elbette ki — yanaşmıyacaktı. Nitekim yanaşmadı da.. Bu haftanın başında Batılılar, toplantının mucip sebebini reddetmemek ve bir açık kapı bırakmakla beraber Rus tekli- fini kibarca bertaraf ettiler. Toplan- tı Birleşmiş Milletler çerçevesi ıçınde yapılabilirdi ve — Rusyanın kullandığı ithamlar yersizdi. Güvenlik Konseyindeki Japon karar suretinin müzakeresi hâdiselere da- ha iyi bir ışık tuttu. Rusya bu teklife karşı evvelâ, a- çıktan vaziyet aldı. Fakat haftanın başında tutumunu değiştirdi ve karar suretini topyekün reddetmesi bekle- nirken bazı tadil teklifleriyle ortaya çıktık karar suretinde Amerikan te- cavüzünden bahsedilmesini ve Ame- rikan birliklerinin Lübnandan derhal çekilmesini' istiyordu. Teklifler tabii reddedildi. Zira bunların kabulü A- merikâyı suçlandırmak — demekti ve boyle bir hareket Japon karar sure- tinin ruhuna aykırıydı. Teklifler reddedildi -Japonya müstenkif kal- ı- ve karar sureti olduğu gibi geçti. Fakat- Rusya vetosunu — kullanarak bunu boşa çıkardı. Ancak Mr. H Bir- leşmiş Milletlerin kendisine düşen işi yapacağını belirtmeyi unutmadı. Dünya evinde ve dolayısıyla dün- yada hava yumuşamış, harb ihtima- li ortadan kalkmıştır. Şimdi, Orta Doğuda bir dikkatsiz hareket yapıl- mazsa, bölgede bulunan memleket- ler basiretsiz. davranmazlarsa Dün- ya Harbi ihtimali gibi Orta Doğunun bir İkinci Kore olması ihtimali de ortadan kalkacaktır. Tâ ki ihtiyat- sızlık edilmesin. Zira bu hafta her şey gösteriyordu ki Iraktaki Hü- kümet darbesi batılılar — tarafından kabul edilip memleketin bir iç işi sayılacak ve müdâhale edilmeyecek- tir, Lübnanda önümüzdeki hafta Cumhurbaşkanı Chamoun yerini baş- ka bir Batı taraftarı Cumhurbaşka- nına bırakıp dert olmaktan çıkacak tır. Ürdün tahtı İngilizler tarafından korunacak, yani orada vaziyet eski hâlini alacaktır Ruslar da Orta Do- ğuya çıkan Amerikan askerlerinin yerlerine dönmesini beklerken misil- emede bulunmaktan — kaçınacaklar- dır. İşte, bu haftanın ortasında C. H. P. Meclis Grubunun 139 âzası, başla- rında İsmet İnönü, mekteplerın tatıl olduğu sırada talebelerın hocaları la birlikte çektirdikleri resim nevı— inden bir resim çektirmek için B. M. nin Önüne sıralandıklarında siya- si vaziyet buyı C H. P. nin gayretleri Ismet İnönüyü başkente, pazartesi günü saat 16.15'de Yesilköyden kalkan bir uçak getirdi. Hava mey- danında bütün gözler bir gün evvel Eyüp kongresinde vatandaşları Mil- 11 Birlik kurmaya ve İktidarı da bu Birliki kolaylaştırmaya, milletin his- lerini anlamaya davet eden Muhale- 6 İsmet İnönü Vazife çanı çalınca fet liderine takılıydı. Zira Türkiye günlerdir bir harb —endişesinin tâ içinde yaşıyor ve istisnasız, her evde bir tek sual soruluyordu. Harb ola- cak mı? Bu sualin cevabının Büyük Mecliste açıklanması isteniliyordu. İsmet İnönünün, işgal ettikleri mev- kiler dolayısıyla Milli — Birlike davet vazifesinin asıl sahibi olanların hare- Refik Koraltan vakit Kaçmadan kovalamaya yok ketsiz kalmaları üzerine bilinen se- lâhiyetiyle ınısıyatıfı eline alması u yüzden sadece iyi karşılanmadı, ayrıca vatandaşa bir emniyet hissi de telkin etti. Muhalefet lideri Ankara hava mey- danında kendi — milletvekillerinden müteşekkil kalabalık bir grup tara- fından karşılandı. Arkadaşlarını hem bu kadar kalabahk, hem de neşeli, canlı ve azimli gören İnönü memnu- niyetini saklamadı. Hava meydanın- an doğruca Gruba gitti ve orada . Akşam , yemeğini, gene arkadaşlarıyla birlikte -Barut- Feyzioğlu, arlas, — Yeniaras- Çıftlık lokantasının bahçesinde ye- di, hatta bir kadeh de bira içti. Baş- ka masada, setin Üüstünde ve dans pistine yakın B. M. M. Başkanı Re- fik Koraltan oturuyordu, C. H. P. Grubu salı günü öğleden sonra toplandı. Buyuk bir vatandaş kalabalığı Meclisin" önündeydi. Ça lışmaya giden Muhalefet milletvekil- leri alâkayla -ve sevgiyle- seyredil- diler. Grubun idarecileri toplantıyı tesbit için gazete — fotoğrafçılarının Gruba alınmalarını Meclis idarecile- rinden istemişlerdi. Fakat idareciler talebi reddettiler. Bunun üzerine Grup kendi başının çaresine bakmak zorunda kaldı. Milletvekilleri arasın- da fotoğraf çekmesini bilen biri a- randı, fakat bulunamadı. Bunun üzerine bu iş, mesleği fotoğ- rafçılığa en yakın göründüğünden, röntgen mütehassısı Adana millet- vekili Dr. Suphi Baykama —havale edildi. Fakat Baykamın flaşı bir tür- lü yanmak bilmedi. Bunun üzerine gelecek seçimlerde bir foto mütehas- sısının da aday listesine — alınması kararlaştı ve ilk isim olarak meş- hur Hüseyin Ezer üzerinde duruldu! Sonra, toplantı bittiğinde, — amatör fotografçıya pek güvenilmediğinden milletvekilleri Büyük Meclisin kapı- sı önünde toplandılar ve "hatıra fo- toğrafı" nı çektirdiler. Biraz evvel altında İsmet İnönünün ve 138 ar- kadaşının imzası bulunan bir takrir Başkanlık Divanına verilmişti. Tak- rirde "Orta Doğu ve çevremizde va- tan ve milletimizin güvenliğim çok yakından — ilgilendiren hâdiselerin süratle gelışmesı karşısında T. M. n toplanması âcil bir zaru- ret halıne geldiğinden" Büyük Mec- lisin en ge Temmuz günü top- lantıya daveti "Anayasanın 19. mad- desinin verdiği selâhiyete dayanıla— rak" talep ediliyorı du C P. dâ- yeti yaparken de “"böyle gunlerde İktidara elden gelen yardım yapıl- malıdır" prensibine sadık kalmıştı. Zira 28 Temmuzda Londrada Bağdat Paktının Konseyi toplanacaktı. Türk temsilcilerinin oraya Büyült Mecli- sin tasvibim alarak gitmeleri faydalı olduğu gibi Meclis kendilerini irşat da edebilirdi -buna pek muhtaç ol- dukları Kıbrıs meselesiyle alakalı o- turumda açıkça anlaşılmıştır-. Bun- dan başka toplantı tarihi olarak 26 AKİS, 26 TEMMUZ 1958