4 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

4 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

Sergide Türk sanayi mamullerin- den numuneler gosterılmektedır Sa- tift. yoktur, fakat sipariş — alınabil- mektedir. Aynı cinsten mamuller bir araya toplanmıştır. Türk — sanayii, milletlerarası sanayi mamulleri tas- nifine göre, mensucat, makina, kim- ya, nakil vasıtaları, gıda V.s. olmak bölüme ayrılmıştır. —Her bölüm için bir stand vardır. Resmi Ve hususi sektör tefriki yapılmamak- tadır. Bu sebeple, hiç bir resmi veya hususi müessese tek başına bir stand numara, katalogla, imalâtçının ismi- ni bulmaya imkân vermektedir. Bu durum her şeyden evvel kendi rek- lâmını düşünen hususi firmaların ta- bii ki pek hoşuna gitmemiştir. Hat- tâ firmaların çoğu iştirak için naz- lanmışlardır. Fakat standların ha- zırlanmasının külfet ve masrafları- nı devlet sektörü üstüne alınca, belli başlı firmalar pek fazla naz edeme— mişlerdir. Zira hususi teşebbüse dü- şen bütün iş, hiç bir masrafa katlan- madan malını getirip teşhir etmekten ibarettir. Masraflar İktisadi Devlet Teşekküllerinden, bilhassa Sümer Banktan çıkmaktadır. Buna rağmen bazı firmalar -belki de mukayese- den korkarak- sergiye — katılmamış- lardır. Serginin organizasyonunu Sana- yi Bakanlığı üzerine almıştır. Umu- mi hizmetleri Belediyesi karşılamaktadır. 'Yıkım işlerine kul- lanılan ordu vasıtalarının bir kısmı- nın Milli Sanayi Sergisi için sefer- ber «dilmem, tabii ki unutulmamış- tır! Milli Sanayi Sergisinden maksat, yoklar diyarı olduğu söylenen Türki- yenin neler de neler imal ettıgını gos— termektir. Yani sergi, 1950 de şöy- leydi, 1958 de böyle propagandasının biraz daha ciddi bir tezahüründen i- barettir. Vatandaşlar sergide —Türk Sanayiinin nelere muktedir olduğunu hayretle — görecekler ve kendilerini derya içinde deryayı bilmeyen mâ- hiller gibi hissedeceklerdir. - Meselâ Tümsübankın buz dolapları, hakiki bir sürpriz teşkil etmektedir. Bu buz dolaplarından alabilmek için, gele- cek seneden itibaren teslime başla- mak üzere sıraya girmek lâzımdır. Malların hakikaten Türk malı o- lup olmadığını anlamak için, bir sü- Tü yabancı kelime arasında ustalık- la gizlenen T. M. maya lüzum yoktur. Zira mevcut her şey yerlidir. Bütün par- çaları dışarıdan gelen tevzie — tâbi jeepler bile yerli malıdır! Serginin masrafları için biraz dövize ihtiyaç hâsıl olmuşsa da, bu -kadı kızının kusuru gıbı— pek mühim değildir. Serginin en büyük orijinalitesi, bir teleferik'e tabıı ki'yerli — malı- sahip olmasıdır. Teleferik gayet kı- sadır ve Sergi Sarayının terası ile lunaparkı birbirine bağlayacaktır. Yerlilik lunaparkta da kendını gostermektedı Gazino, lokanta, yi- yecek satan pavyonlar v.s. gıbı hız— metleri Turizm Bankası üzerine al- mıştır. Serginin, maksadı ile ilgili dokü- manter fılmler gösterecek bir de si- neması vardır. Mimar ve Mühendis Odaları Bırlıgı tarafından. Milli Sanayi Sergisi dahilinde "Sa- nayi Seminerleri" tertiplenecektir. Sayn Bayar ve Menderesin ser- ginin açılışında bulunmaları kuvvet- e muhtemeldir. İktidarın başı, en güzel kalkınma nutuklarından biri— ni, herhalde bu vesile ile erecektir. Sanayi Sergisi hazırlanıyor Şu yağmur da nerden yağdı? AKİS 4 EYLÜL 1958 Okuyucu mektupları Kalkınma Hakkında B u ne biçim iş?Yeni İktisâdi tedbirler' diyorlar, * Milli Kor- runma Kanununun bazı hükümle- rini gevşetip pirinçti, nohuttu, fa- sulyeydı peynirdi bir sürü nin üstüne konmuş narhı kaldırı- yorlar. Eh, düşünülmüş taşınılmış bir karar alınmış Belki aksak nok- taları olacak, bir zaman için dar- lıklar kıtlıklar olacaktır diye hoş karşılıyoruz. Her halde ilerde bu- nun müsbet meyvalarını da göre- ceğiz diyoruz. Ama o bizim düşün- dan birkaç gün geçince piyasada bir takım mallar — kayboldu dıye telaşa düşüp hadi yeni bastan si- lâha davranıyorlar. Bir kara borsa avcılığıdır. başlıyor. İyi ama, hü- kümet ışlerı çocuk — oyuncağı mı- dır ki, böyle İki. günde bir durma— dan karar degıştırılır MUSA Koçyiğit - Ankara D olar üç liradan dokuz liraya çıkarıldı. Pek âla. Nihayet bu hukumetın bileceği bir sey. De- mek ki bizi idare eden iktisat ve k çin — ha yapmışlar, iyi güzel ama. doların fiyatıyla birlikte hayatın da fiyatı üç misli yükseldi. Bugünlerde ne- yin yanına fiyatlarında i pahalılaşma — var. sadece artmayan bir sey var: Bizim maaşlar Bun hiç. düşünen olma- yacak m Kani Özsoy - Adana Basın hakkında Hırsıza hırsız kaçakçıya kaçak- Çı, malciye — suistimalci, yobaza yobaz denılmesı yasak olan bir devirde hakikati savunan ve bu memleketin istikbalinin' daha em olmasını ısteyen fıkır mucahıtlerı— ni hürmı Paşakapısı ve dıger cezaevlerini mesken haline getıren bu şa 1 r, Türk fikir mücadelesi ve Bas rihinde altın harf'lerle ışlenecekler— dir Kıbrısta Rumlar tarafından kah- pece vurulan Türkler kadar ma- sedilen vatan şairi kadar şerefli ve idealist olan bu memleketin şeref timsalleri ıçın hiçbir. ümitsizliğe kapılmıyı Çünkü — arkalarında, 1stıkba1de hak ve adaletten mahrum olmayacak olan koskoca bir millet var E. K. Şövalye — Konya 21