4 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

4 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER de âdet edindiği üzere bir ordu ku- mandanını aldı. Hakikaten gezi sı- rasında Menderesin Somuncuogluya pek iltifat ettiği gözden madı. Gözden kaçmayan başka bır nokta bu hâdisenin Dr. Gedikin de gözün- den kaçmadığı oldu. Menderese refakat eden bol sayı- da milletvekili arasında -gezi en zi- yade onlar için istifadeli oldu, me- selâ P. Grubunun en ateşlı un- surlarından Suleyman Çağlar ve Ek- rem Anıt a girip serinlemek fir- satım bile buldular orta boylu, şiş- man, esmer, hoş sesli bir tanesının Genel Başkan nezdinde yükselmek- te olduğu da kolaylıkla farkedildi. Tanıyanlar tanımayanlara kendisini "Himmet Ölçmen" diye gösterdiler. Hadıseyı gazeteciler de müşahededen geri kalmadılar ve "Kabine tahmin- leri oyunu" na derhal Himmet Ölç- menin adı da karıştı. Gerçi, bu Kon- ya milletvekilinin yakın arkadaşı ve meslekdaşı Baha Akşitle bile arası- nı açtı ama D. P. Grubu içinde de dikkatleri Ölçmenin üzerine — çekti. A. Demirer Zaten Olçmen şahsıyetıyle de D. P. nin bugün bünyesi hakkında bir fikir vermektedı r. 1946 Demokratı immet Olçmen D. P ye katıldı- ği za P. ruluş sancı- ları çeken ıstıkbalı meşkuk güçlük- ler içinde türlü sıkıntılar orta- ında bır sıyası teşekkuldu Ama e- linde hürriyetin bayrağını tutuyordu. Himmet Ölçmen partiye Ankarada .Sonra, memleketi olan Kon- yada çalışt Ölçmen 1911 yılında — Konyada dünyaya gelmiştir. Ailesi Sıllelıdır Babası Mehmet Usta veya Hafız e- fendi diye anılan bir inşaat kalfası- dır. Fakat Mehmet efendi Konyanın en meşhur ustasıdır ve "İkinci Mi- mar Sinan" diye bilinmektedir. Ha- len hayatta olan ve oğluna karşı onsuz bir bağlılık besleyen annesi Elif hanım da gene Konyada tanınan bir hanımdır. Himmet — Ölçmen ilk tahsilini Konyadakj sarıklı hoca ye- tiştiren Darülirfanda mlamış kurralık icazeti alıp sarık sarmıştır yüzden sonra kendisine, — siyasi 6 Z. Mandalinci mücadeleler — sırasında — "mürteci" amgası vurulmak istenmiştir. Ama buna karşı Himmet Ölçmen kendisi- ni şöyle müdafaa eder: "Ben, Hil- tonun açılışına smokin giyerek ve e- şim tuvaletli olarak katıldım. Hattâ o törende resmimizi çektiler ve Kon- yada dağıttılar. Mürteci olsay ım, eşımı tuvaletle Hiltona götürür müy- dü Çocukluk — yıllarından beri dokur_ı_aklı bır sese malık 01 an Him- met Ölçmen Darülirfanda bütün Ku- ranı ezberlemiş ve hafız olmuştur Sonradan Orta okula da deva den ölçmen — açılan bir ımtıhanla Mühendis Mektebine — girmiştir. -O zaman Yüksek Mühendis olmak için liseyi ikmal mecburiyeti yoktu-. Ta- lebeligi sırasında ders — bakımından pek parlak talebe olmayan — Him- met olçmen talebe — cemiyetlerinde daima birinci plânda yer işgal et- miştir. Tevfik İlerininkiyle — hemen aynı yıllara rastlayan talebelik ha- ınd Himme çmen ateşın bir h olarak hemen her mitingte, her toplantıda kürsüye çıkmış, — İleriyle A. Benderlioğlu Lodos meltemleri eserse.. atbaşı beraber yaptığı "Milli Sa gitmiştir. O sırada natı Arama" mev- zulu bir konuşmanın devrin büyük- lerı tarafından beğenilmesi ve ken- disinin Ankaraya çağırılıp — sırtının sıvazlanması Himmet Ölçmenin if- tihar vesilelerinden biri olarak kal- mışt met Ölçmen 1934 yılında bir elin d dploma ötekinde bir havuz projesi olduğu halde, Yüksek Mü- hendis ünvanıyla Konyaya dönmüş- tür. O sıralarda büyük ideali Kon- yaya bir yuzme havuzu inşa etmek olan ölçm: niyet tezi olarak o fıkrım çızgılerle aksettırmış ve Mi Mühendis payesını almıştır. Genç mühendis ilk iş olarak, daha talebeliği sırasında tanıştıgı bir kış- la evlenmiştir. Nişan yüzükleri Or- general Fahreddin Altay tarafından takılan gençlerin düğünleri alayişli olmuş, düğünün yapıldığı — salonun duvarı meşhur havuz projesiyle süs- lenmiştir. Himmet Ölçmen — oradan rfaya gitmiş ve meslek hayatına Belediye mühendisi olarak başlamış- tır. Daha sonra da serbest çalışma- ya koyulmuştur. Evvelâ — Mersin Ulukışla yolunu yapan İngiliz fîr— masının yanında taşoron olarak f: aliyet gösteren Himmet Ölçmen mü- teakiben Konyaya dönerek müteah- hitlik yapmıştır. Bu arada orıjınal fikirlerle ortaya çıkan genç mühen- dis kısa zamanda dikkati çekmıştır Meselâ Konyada projesini bir evin sahibi Ölçmenden evinin et- rafına balkon yapmasını istemiş, fa- kat Belediye buna müsaade verme ir. Bunun üzerine —Ölçmen bır plânı hazırla- mıştır. Balkon, bir düğmeye basılın- ca dışarı çıkacak, bir düğmeye ba- sılınca içeri girecektir. Tabii fikir gerçekleşememiştir. Meşakkat yılları Y eni parti — kurulun Himmet Ölçmen, hürriyet ıdealını ger- çekleştirmek maksadıyla o saflara ilk katılanlardan biri olmuştur. Hat- tâ bu yüzden, rahat geçirmiş olmak- yaşamıştır. 1948 yılında Ereğli D. . Akarca Ş. Ergin P. kongresinde konuşurken Cum- hurbaşkanına lisanen hakaret etmiş ve hapse mahküm olmuştur. Genç Demokrat o devrin havası içinde bir kahraman gibi raman cezaevine götürülmüş, orada kendisine hususi bir daire ayrılmış, daire — halılarla kaplanmış ve itina — gösterilmiştir. Karamanlı Demokratlar Himmet - yemekler taşımışlardır. Ölçmen hapishaneden haylı kılo almış, fakat kahraman merte- besine yükselmiş olarak çıkmıştır. Nitekim iki sene sonra, Konya mil- letvekili olarak Meclise girmekte zahmet çekmemiştir. (Hi mmet Olçmenjn teşrii bug D. P. saflarında bulunan bir çok mılletvekılının hayatının eşidir. Fikirleri yavaş yavaş değişmiş, Gru- bun müfritleri arasında kendisine e- saslı bir r yapmıştır. İlk seneler- de dikkati çekerek 1953'de Grup ida- re heyetine seçilmiş, müfrit zümre- nin gözde olduğu son senelerde Gru, Başkan vekilliğine getırılmıştır Şımdı Bakanlığa doğru süratle iler- lemektedir. Fakat ondan evvel Grup AKİS, 4 EYLÜL 1958 hayatı