4 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

4 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER, lerine daha iyi hizmet edeceklerini anlamağa başlamışlardır. Uzak Doğu Gövde Gösterisi Bu hafta basında, büyük bir Ame- rikan nakliye gemisi Formozanın Tainan limanına yanaşırken rıhtım- daki — Milliyetçi Çin generallerının keyfine payan yoktu. Amerika ni- hayet, uzun menzıllı atom sılahla— yordu. Bu suretle, Uza o muazzam tahrip kuvvetıne sahip si- lahlara üs vazifesi görmek şerefî - Kay - Şek hükümetine, nasip olmaktaydı Yeni gelen sılahl r, Ja- ponyada veya Okinawa' üslenmiş olan hava kuvvetlerinin elındekı si- lâhlardan bir hayli farklıydı. Bunla- Ti atmak için kıta üzerine uçak fa- lan göndermege lüzum yoktu; hep- sı güdümlü mermi şeklinde — oldu- undan, atılmaları ve hedefe isabet ettırılmelerı hiç de fazla zahmet is- teyen bir iş değildi. Kemoy ve Mat- u'daki hedeflere hile tam — isabet kaydedemıyen Kızılların bu yeni Si- lâhlardan korkup uslanacakları mu- hakkaktı.. Milliyetçi generallerin böyle düşünüp keyiflenmelerine rağ- men, bu hafta ortalarında Çin sa- hıllerınden adalara doğru hâlâ mer- mi yağmaktaydı. Gerçi, daha önce- ki haftalara nisbetle ateşin şiddetin- de bir azalma olmuş ve bazı Milli- yetçi Çin gemılerı sahıle kadar var- mışlardır ama, a Komünist ba- taryaların tamamen susacaklarına dair hiçbir işaret — yoktur Pekin hükümeti, Dulles'ın zırhlıl .. uçak— lar ve atom silâhlarıyla yaptığı Jrov— de gösterisine cevap vermek azmin- de olduğunu belırtmek istemektedir. Varşovadaki nihayete ermedikçe, vam edeceği muhakkaktır. Tabii a- rada ne oluyorsa. Kemoy ve Matsu'- da yarı aç bekleşen sivillere olmak- tadır. afih arifesinde Maam secimler tedir. Dışişleri Bakanlığına gönderi- en 5 bin mektu merikan halkı- nin. Eisenhower Hükümetinin Çin siyasetini beğenmediğini göstermek- tedir. Dışişleri Bakanlığındaki bir yüksek memurun bu hakikati gaze- tecilere açıklaması — Washingtonda resmi çevreleri müthiş öfkelendirdi. Cumhurbaşkanı yardımcısı, Nixon Dışişleri Bakanlığında hâlâ kom nıst memurların bulunduğunu söyliyecek kadar 1lerı gıttı Dulles, mektupların tör seçimler cumhuri etçıler 1ç1n hiç te iyi gitmemektedir. San Marino İhtilâl Oyunu ünyamn en küçük cumhuriyeti Ban Marino'nun sulhsever halkı 26 -13 bin kışıden ibarettir- geçen haf- tanın son günü ihtilal laflarıyla u- yandılar. Radyo, komünistlerin bir hükümet darbesi teşebbüsünde bu- lunduklarım bildiriyordu. Bereket, hükümet uyanık davranmış, ihtilâl lideri komunıst Ercole Capicchioni tevkif etmişti. San Marino'nun sulhsever halkı, iktidarların rüyasını kaçıran ihtilâl lâflarını kahkahalarla — karşıladılar. San Marjno'lular komunıstlerı —tabıı kendi komünistler çok iyi tanı- yorlardı-. Bu mınnacık cumhurıyetın ışbılen halkı on iki yıldır komünist bir h ti iş başına getirmekten bile çekınmemıştı Komünist etiketi altında turizm işleri, çok daha bere- Burma Hükümet darbesi G eçen haftanın ortasında, — San Marino'daki turistik oyuna hiç benzemeyen sahici bir hükümet dar- besi Burmada vuku buldu U Nu hü- kümetinin nötralist — siyasetini sev- meyen ordu şefleri bir hükümet dar- besi yaptılar. Ordu şefleri ve bun- ların lideri general Ne Win buna se- bep olarak komünistlerin bir hükü- met darbesi yapmaya hazırlanmala- rını göstermektedirler. Âciz hükü- meti, bir hükümet darbesinden ko- rumak için, generaller — bizzat biri Uzak Doğudaki Amerikan kuvvetlerinin durumu Kuvvetler muvazenesi ketti oluyordu.. Komünizm lâfı, me- raklı Amerikan' turistlerini San Ma- rino'ya akın ettiriyordu. Gelgeldim sosyal demokratlar, turizm gelirleri- nin azalması pahasına da olsa, ko- münizm 1lâfına - dayanamıyorlardı. Bu sebeple bir yıl. evvel komünist- lere karşı ihtilââ bayrağım — açtılar ve kansız bir iç harbten sonra -San Marino halkı kan sevmez- .iktidarı ele geçirdiler. Tabit, ki şimdi de ra- kiplerinin aynı şeyi yapmasından korkarak tetikte durmaktadırlar. Mamafih San Marino halkı ihti- lâl oyununun İ1ezzetini — almıştır... Herhalde bu tehlikesiz oyunu, bıkın- caya kadar oynayacaktır. hükümet darbesi yapmışlardır! Dar- be şimdilik muvaffak olmuştur. Yal- nız işler bu kadarla biteceğe benze- memektedir. Hükümet taraftarları- hin ve komünistlerin -ki bir hayli kuvvetlidir- askeri diktatörlüğe bo- yun eğmiyeceği şüphesizdir. Bu du- rumda perde —arkasından da olsa, Amerika ve Rusya işe karışmakta gecikmiyeceklerdir. —Velhasıl — Bur- mayı karanlık günler — beklemekte-: dir. Maamafih son gelen haberler, Ne Win'in hükümet — darbesinin Başba- kan U Nu'nun tasvibiyle yapıldığı kanaatını uyandırmaktadır. — Duru- mun aydınlanması için, daha bir müddet beklemek lâzımdır.. AKİS, 4 EYLÜL 1958