4 Ekim 1958 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

4 Ekim 1958 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER, Kahireye ulaştırılmıştır. arada, Iraktaki iç temizliğin baş döndürücü temposu biraz yavaş- lamış gibidir. 14 Temmuz günü ikti- darı ellerine geçirenler, hükümet ci- hazını kemiren rüşvet ve suistimal- leri ortaya çıkarmak için hummalı bir faaliyete girişmişlerdi. En yük- sek memurlardan en küçük kâtip- lere kadar herkesin sicili incelenmiş, suistimal şayiaları dikkâtle takip e- dilmiş ve rüşvet alanlar birar birer mimlenmişti.. Böyle ince eleyip sık dokuyan bir tahkikattan tertemiz çıkabilecek pek az İraklı , memur için, geçen haftaya ge- dar hükümet dairelerinde hapishaneye hazırlık yap- makla meşguldü. Fakat Başbakan Abdülkerim Kasım, — başlangıçtaki tasavvurlarından vazgeçmek zorun- da kalmıştır. Kasım, bütün roketçi- lerin, şıddetle cezalandırılmasını isti- yordu kısa bir tahkikat dev- resınden kararın, — tatbikiyle birlikte butun 'dairelerin boşalacağı anlaşılmıştır Eski iktidar zamanın- aaşlar düşük olduğu için, fazla ça 1 amak şartıyla suistimal fazla istememek şartıyla da rüşvet, tabii birer hadise haline gelmişti. Üstelik, bütün bu memurlar işlerinden atılsa, yerlerıne adam bulmak pek güçtür. Çünkü Iİrakta, eli kalem tutan her- kes, zaten bir hükümet dairesine kapılanmıştır! Abdülkerim Kasım ve etrafında- kiler, rüşveti — önleme çın en iyi çarenin maaşlara zam pmak ve adil bir barem kurmak oldugunu ya- vaş yavaş anlamaktadırlar Lübnan Sıra Hıristiyanlarda G eçen hafta sonunda Beyrut ye- niden karıştı, dükkânların — ke- ami-El Sulh Sa Helikopterli turist! penkleri tekrar indirildi ve sokak- larda silâh sesleri işitilmeğe başlan- dı. Fakat bu defa karışıklıkları çı- karanlar müs'lümanlar değil, hıristi- yan Lübnanlılardı. Böylece, 'Sami El Sulh ile Camil hamoun'un gidi- şınden sonra herşeyin sakınleşecegı— ni umanların ümitleri de suya düş- tü. Gerçi, yeni Cumhurbaşkanı Ge- Şâhab ve yeni Başba- kan Raşid Kerami, iş başına geçer geçmez, Amerikan askerlerinin Lüb- nandan — çekilmeleri için ellerınden geleni yapacaklarına ve Arap devletleriyle anlaşma yolu — araya- caklarına dair söz vermişlerdi ama, memleketin sulha, süküna kavuşma- sı için sadece müslüman — ahâlinin tatmin edilmesi kâfi — gelmiyordu. imdi ğ hıristiyan bir men- suplarıyla uğraşmak lâzım gelmek- tedir. Bütün mesele, Falanj — taraftarı gazeteci Fuad Hattat'ın meçhul şa- hıslar tarafından kaçırıhşıyla başla- dı, Hıristiyanlar, bu işi müslüman- ların yaptıgını ıddıa ederek intikam almağa karar verdiler ve bir iki sa- at 1çınde Beyrut şehrını barufe du- manlan bürüdü. ükümet, sırf or- talıgı karıştırmak için, komünistlerin böyle bir kaçırma hareketine giriş- tiklerini iddia etti ise de, gözü dön- müş kalabalıkların bu laf'ları dinleye- cek hâlleri yoktu. Çarpışmalar bir- kaç gibi devam etti. Bu hafta başın- da, Beyrut sokaklarında hâlâ silâh seslerı duyuluyordu. Bu arada. Amerikan kuvvetleri lüzumsuz işgallerini sona erdirmek için, hergün birer ıkışer ayrılıp git- mektedirler. Tahlıye Ekim sonu- na kadar sürmesi mumkundür. Bu derece yavaş davranmayı hiç de ih- tiyatlı bir "hareket saymayan Sami El Sulh ise, helikopterli yolculuğu- nun- yorgunluğunu Hiltonda — gider- dikten sonra, Floryadaki — Belediye evlerinden birine yerleşti. Yulardır sıra bulup da bu dinlenme evlerine geçemiyen İstanbul Belediyesi me- murları emellerine erişebilmek için Lıübnana gidip başbakan olmaktan başka çare kalmadığım düşündüler. A. B. D. Talip tatil günleri G eçen hafta olduğu gibi, bu haf- ta da, Little Rock şehrindeki li- se talebelerinin keyfine payan yok- tur: mekteplerin açılma zamanı gel- diği halde, Arkansas eyâletinin ınat— çı valisi Orval E. Faubas bu küçük şehirdeki dört liseyi de kapatmıştır Beyaz mekteplerinde zenci talebelere de yer verilmesi hakkında — Federal hükümetin karar aldığı günderiberi işler hiç bu derece kızışmam işti. Şim- di, Birleşik Devletlerin" Yüksek Mah- kemesi Little Rock'taki maarif ko- misyonu tarafından yapılan geciktir- me talebini Reddetmiş her ne paha- Kapatılan 'Okullardan biri Talebelerin işi iş! sına olursa olsun zencilerin de be- yazlarla birliktte aynı mektebe 'git- mesini ısrarla istemişti. Vali Faubus; başına dert açan liselerin kapısına kilit vurmaktan başka — çare bula- mamış, mektepler böylece kapatılın- işleri da gül gibi idare edilmeğe başlamıştır! Fakat liseye gidecek yaşta çocu- ğu olan ana babalar için vaziyet hiç de gül gıbı degıldır veyahut ev içinde olmadık yaramaz- sız- siyahilerle aynı sıralarda otur- mak zavallı yavrucakların — terbiye- sini bozacaktır; yollamasalar, bu de- fa da, bütün yazı havaiyatla ve zen- cileri köşe başlarında kıstırıp döve- rek vakit geçirmiş olan yaramazlar kara cahil kalacaklardır!. Vali Faubus; hem Federal ma- kamlara karşı durumunu kuvvetlen- dirmek m de kendi eyaletınde bu- lunan halkın hakiki kanaatini' ogre— a göre hareket edebilmek için bir referanduma başvurmanın fayda- li olacağını duşunmuştur Referan tarihi önce 7 Ekim olarak teşbit edilmişti, fakat işler çatalla* az daha önceye almak lâzım geldi. n hafta sonu, Fran- sada olduğu gıbı Lılttle Rock ta da referandum günüydü; Arkansas eyâletinde Faubus za- manında çıkarilmış kanunlara göre. ÂKİS, 4 EYLÜL 1958 şıhca bunu bir.