10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA kan yardımcısı Fahrettin Sayımer de hazır bulundular. Komisyonun rapora V 1layet1n kapısından ilk çıkan t 20'de- Adalet Bakanı Esat Budakoğlu oldu. Gazetecilere sade- "iç meseleleri konuştuk" dedi ve tafsılattan kaçındı. onuşulan iç meselelerin ilki, Onbeşler Komisyo- nunun raporu idi. Gruba getirilme- si, itina ile geciktirilen rapor, koca bir kâğıt tornan teşkil edecek kadar mufassaldı. Komisyon Üyeleri muh- telif meseleleri ayrı ayrı ele almış ve hiç birinde tam bir görüş birli- ğine varamamıştı. Bir da muhtelif görüşlere sahip olan üye- ler, düşünce ve mütalâalarım rapora geçırtmışlerdı Bu —yüzden rapor -sayfa adedi bakımından- azametli *br hal almıştı ama mahiyeti itiba- rile sadece istişari bir rapor hüvi- yetini kazanmıştı. Bu sebeple, D. P. Grubunun, Onbeşler Komisyonu raporunun ışığı altında kanun tek- niğine uygun bir rapor hazırlamak üzere yeni bir komisyon teşkiline gitmeleri kuvveth bir ihtimaldir. 1- 9in bu tarzda cereyanı, zaman ka- zandıracağı için üksek ka- demelerini de memnun edecektir. Ba- cı dost meclislerinde Menderesin "Ba- sın suçlularının affına ben de taraf- tarım. Ama şimdi sırası mı bunun?.. Politik bakımından zamanı gelince elbette bu da yapılacaktır" — dediği bilinmektedir. Ama artık D. P. Gru- bunda bile bu sözlerin bir oyalama taktiği icabı olduğu — öğrenilmiştir. Hattâ Meclisin zamanından — evvel yılbaşı tatiline girmesini bile bu taktiğe bağlıyanların sayısı çoktur. Sebebi ne olursa olsun, af ne kadar gecikirse, D. P. nin ugrayacagı Zzi- yanın da o kadar büyük olacağı a- şikârdır. Bilhassa Meclis Grubunda fa teşkilâtta huzursuzluğun arttı- ği şu günlerde bu ziyanın ilk haber- cileri kendilerini göstermekte kusur etmemiştir. "Menfaatsiz demokratlar" eçen haftanın sonunda, Cuma gecesi İstanbulun belli başlı ga- zetelerine İzmitten telefon — edildi. Telefondakı ses kendini, Kağıt Fab- rikası Umum Müdürü Enver Ata- fırat olarak tanıttı. Atafırat beyin "bir istirhamı" vardı. Kısa süren â- dabı muaşeret faslından sonra der- hal sadede geldi: — Efendim, muhabirimiz heye- can yaratmak için 10 bin kişinin Ko- caeli D. P. teşkilâtından istifa etti- ğine dair bir haber verecektir. Bu- nun hakikatle uzak, yakın hiç bir alâkası yoktur. Buradaki arkadaşlar, ımın geçeceğini bil- dikleri için rica ettiler, ben de siz- den rica ediyorum: Lutfen haberi kaydı ihtiyatla karşılayın" Atafırat beyın belli başh gaze- telere nazmın nisbette geçtiği, meşhur haberın manşetlerde yer al- 10 OLUP BİTENLER. masıyla meydana çıktı. Ama o- nu malüm — nüfuzunu kullanmaya sevkeden muhım hâdise acaba nı di? Mühim hâdise, son mılletvekılı seçimleri arifesinden itibaren Koca- eli D. P. teşkilâtını saran, hakika- ten görülmemiş hizipleşmenin tabii bir neticesinden ibaretti. "Şirketçi- ler" namıyla maruf Cemal Tüzün muhipleri ile "Asiler” adım — alan Saadettin Yalım taraftarları biribir- lerini yiyiyorlardı. Bardağı taşıran son damla, 3 numaralı Taşköprü Bucak kongresınde patlak verdi. D. P. Kocaeli müfettişi Konya millet- vekili Tarı ozbekin idare ettiği son derece gürültülü kongrede -Ri- yaset divanı şeçimi tam 88 dakika sürmüştür. "Asiler" kazanınca, Tu- zunun Şırketçıler i yaygarayı ko- pardılar. "Ya o, ya da biz" diyor-' lardı. Yalım partıden atılmadığı tak- dirde topyekün D. P. den istifa ede- Sadettin Yalım Pır pırederuçamaz' çeklerdi. D. P. nin halen Vatan Cep- hesinin takviyesi ile meşgul başım en çok ürküten silâh buydu. Şır— ketçiler", tehditlerinin kuru lâflar- dan ibaret olmadığını göstermek i- çin binlerce imzalı istifanameler ha- Zırladılar. Genel Merkeze ve Vatan Cephesi kurucusu Adnan Menderese telefonlar ve telgraflar yağdırdılar. Mahalli gazetelere şişirme haberler dikte ett Vata n C phesinden istifalar ye- rine iltihaklar bekliyen Genel Baş- kan, Kocaeliye en tatlı mesajlarını gonderdı onlara en sihirli cümleler- le hitap etti. Ama 'Şirketçiler", bir türlü "peygamber" demeye yanaş- madılar. Çaresiz, iki taraftan birini seçmek lâzımdı. Vata n Cephesı ku— rucusu 4 rakamım - Üzün gerisinde 3 mılletvekıh daha vardı— 1 rakamına tercih ederek "Asiler" in liderlerinden 5 kişiyi istemiye iste- miye tasfiye etti. Göenel aşkan, Konya Milletvekili Himmet Ölçmen gibi meşhur kalkınmacılardan olan ımın -Kocaelide fabrika vaadet- medıgı nahiye yoktur- bu aşağıdan empoze edilen tasfiyeyi pek fazla gü- rültü etmeden <<sıneye çekeceğini sa- nıyordu. Zira ayni Yalım, İçişleri Bakanının Ankar da ikâmet emrini boynu bükük kabullenmemiş miydi? Yalım, Cumhurbaşkanına 'Ve Genel Başkana her Vesıleyle baglılık Ve sa- dakatim izhar etmiyor m halde Yalımı feda etmekten başka çare yoktu. Ama işler beklenildiğinden çok farklı bir şekilde cereyan etti. Ya- m, geçen haftanın ortasında, ilk mektebı bitirememiş birinin elınden Çıktığı intibamı veren "manevi te- sir icrası maksatlı kasıtlı istifalar", “vali tarafından ilân tasvibi gören gazeteler", "kazaların ve merkezın Menfaatsiz demokratları", "Kocaeli valisinin partimiz ışlenne müdahe- lesi, kendisine taraftar ettiği sayısı mahdut teşkilât", gibi — enteresan Türkçe orneklerıyle süslü istifana- mesini Genel Başkana gönderdi.İlk turu galibiyetle atlatan 'Şirketçiler" istifalarını geri ar Ve enel aşkana binlerce imzalı yet telgrafları gonderdıler Ama bu sefer de "Asiler" cephesinde binler- ce imzalı istıfanameler hazırlanma- ya başlandı. Doğrusu "Âsiler" in ka- rargâh olarak seçtikleri sizin İzmi- tin eski Fostahane caddesindeki minyon "Demokrat Kocaeli" matba- ası iyi çalışıyordu. Orada devamlı olarak nöbet bekleyen bir lider, bir taraftan ağlıyarak istifalarım veren- leri bir dosyaya kaydediyor, öte yan- dan da D. P. bayrak ve tabelâlarım tealim etmek uzere teşkilâttan ge- len taraftarlarını muhteşem Beledi- ye İşhanının üstündeki İl Merkezine gönderiyordu. Ne teşkilât, ne teşkilât!. eşmekeş ve gövde gösterileri bü- afta boyunca sürüp gitti, Ityı bır teşkilâtçı -ama sadece iyi bir teşkilâtçı- olduğunu ispat eden Saadettin Yalımın Ikametgahını An- karadan İzmite nakliyle, "Asiler" in faaliyeti daha da hızlandı. Tüzün ile Yalım karşılıklı itham yarışma gi- riştiler. Handan, hamamdan, tarla- dan, tapudan, çıftten çubuktan bah- settıler Siyasi repertuarda çabuk tutan "Şirketçiler” tabirinin mahiye- ti usun uzun anlatıldı. Şırketçıler lâfından murad edilen, tevzi ve tah- sis mallarını halka dagıtan Kocaeli Ortaklar Şirketidir. Tüzün taraftar- larının elinde bulunan İl İdare Ku- rulunun üyelerinden yedisi Kocaeli Ortaklar Şirketinin hissedarıdır. Ko- caeli Ortaklar Şirketi, halen, son günlerde Kâğıt Fabrikasından aldı- 81 60 tonluk krome karton tahsisi- ni 1htıyaç sahiplerine intikal ettir- mekle meşguldür. Gölcük ve Geb- zedeki bazı müesseseler de "Şirket- çiler"in nüfuz sahası içinde bulun- maktadır. AKİS, 100CAK 1959