10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 5, Cilt: XIV, Sayı: 298 Yazı İşleri : Ruzgarlı Sokak Ovehan Kat 3 Daire 7 Tel: 18992 P. K. 582- Ankara Idare. Denizciler Caddesi 23/B Rüzgârlı Matbaa Tel: 15221 Fiyatı 125 Kuruş Müessisi Metin Toker Umumi Neşriyat Müdürü İlhami SOYSAL * AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve neşriyatı fiilen idare eden mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ * Karikatür: TURHAN * Fotoğraf: Hüseyin EZER Ege AJANSI Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe : Doğan Klişe Müessese Müdürü : Mübin TOKER Abone — şartları: (13 nüsha): 12.50 lira 6 aylık — (25 nüsha): 25.00 lira 1 senelık (52 nusha) 52.00 lira 5 aylık İlân şartları Santimi : 8 lir. 8 renkli arka kapak 750 lira İlân İşleri Şark Büro Tel: 18173 * Dizildiği ve Basıldığı yer : Rüzgârlı Matbaa — ANKARA Tel: 15221 Basıldığı tarih : 7. 1. 1959 Kapak resmimiz İsmet İnönü 75 indeki genç Kendi Aramızda Sevgili Akis okuyucuları Onumuzdekı haftadan itibaren AKİS son yarım asrın Türkiye için en mühim hatıralarının neşrine başlıyor. Hatıralar, İsmet İnönü- nün hatıralarıdır. Şimdiye kadar pek pek kimse kendi kendısıne şu suali sormuştur: "Acaba İsmet İnönü hatıralarını hazırlı or mu?" Bu sualin cevabı, şimdiye kadar maalesef kayırdır. İsmet İnönü yarım asırdan beri, ha- tıralariyle meşgul olacak vakti bulamamıştır. Bu y: rım asır, Is İnönü için, bazan kuma , bazan diplomatik te m baz ş bakan, bazan Cumhurbaşkanı bazan da muhalefet lıderı olarak dalma memleket hizmetinde aktif şekilde çalışmakla geçmiştir. Hatıra yazmak sükünet isteyen bir iştir. Bu bakımdan insanın, mesaisini tamamlamasını gerektirir. İsmet İnönü ise mesaisinin belki de en mühim ve o derecede hararetli bir devresi içindedir. Fakat bizzat Ismet İnönü, bır hazine kadar kıymetli hatıralarının kaybolmasını is- tememektedir. Bu günkü Muhalefet Liderinin bütün arzusu hayal ettiği rejimin bu topraklara yerleştiğini gördükten sonra politikadan çekilmek, aile- sıyle bırlıkte, sakin bir hayata geçmek ve çocuklarının, torunlarının asında son yarım asırlık tarıhımızın bir çok noktasını aydınlatacak hatıralarını kaleme almaktır. O günleri gorehılmek elbette ki, İnönü- olduğu kadar, bütün Turk milletinin de sudur. O günleri beklerken İsmet İnönü en canlı hatıralarını AKİS'e an- latmayı kabul etmiştir. Her hakkı mahfuz bulunan ve AKİS'ten başka hiç bir yerde çıkmayacak olan bu hatıralar Ozden Toker tarafından ka- leme alınacaktır. Bazı hatıralar ise bizzat İsmet İnönünün kalemin- den çıkmış olarak AKİS okuyucularına takdim edilecektir. KİS'in her sayısı bir ayrı mecm a teşkil ettiği için ve AKİS'te tefrika ha lınd yazı ne şretmek âdeti bulunmadığından her hatıra ayrı bir hüviyet taşıyacaktır. Seri İnönünün çocukluğunu anlatmasiyle baş- lamakla beraber kronolojik bir sura takip etmeyecektir. Balkan Har- binden bir hatırayı meselâ 14 Mayıs 1950 akşamının hikâyesi takip edebileceği gibi, İnönü harblerinin kritik ve bilinmeyen bir anının nak- linden sonra İsmet İnönü Churchill ve Roosevelt ile mulakatını yaşa- bilecektir. Hatıralar 1908 civarından 1958 sonuna kadar oku yarım asrı kaplayacaktır. Yalnız Türikeyede değil, bütün dünyada büyük bir alâka toplaya- cağından emin bulunduğumuz bu hatıraların ilkini 238 inci sayımızda bulacaksınız. Ümit ederiz ki idealini gerçekleştirmiş olan İnönü en kı- sa bir zamanda asıl özlediği ve tamamıyle hak ettiği hayata kavuşsun. AKİS'te çıkacak hatıralar, İnönünün o z n büyük bir ekiple ve mev- cut dökümanların, kendısındekı vesıkaların ışıgı altında hazırlayacağı büyük eserin temelini teşkil edecektir. Her halde İnönünün hatıraları 1959'un ilk büyük hadısesını teşkıl edecektir. on günlerde gene dış basın çevrelerinde Türk basınının hali hakkın- Sda pek iftihar verici satırlara rastlanıyor. Meselâ yeni yıl dolayısı ile Basın Yayın ve Turizm Bakanlığının üzerinde "Şark ta Garp ta Allahındır, ne tarafa dönersen dön, karşında Allahı bulursun" yazık zarif yılbaşı tebrıkını alan meşhur Chicago Daily Tribüne gazetesi der- hal Türk basınının hürriyetten hayli uzak olan halini hatırlamış ve bu cümleyi şu hale sokmaktan kendini alamamış: "Ne tarafa dönersen dön, karşında basın hürriyetini bulursun". Milletlerarası Basın Enstitüsü de son aylık bülteninde, geride bı- raktığımız yuların son günlerinde Türk basınının ve bu basının men- supla iniın başı gelenleri hatırlıya ak, bunlardan çile çeken ıdealıst nsanlar için kullanı ıl an "Martyrologe" tabırıyle bahsedy or. Eh artık. Basın Yayın ve Turi Bakanı istediği kadar sevinebilir. Baksanıza bütün dünya basım bızımle alâkalanıyor! O kuyucularımızdan aldığımız mektuplarda AKİS'in her hafta elle- rine muayyen günlerde geçmedıgınden şikâyet edilmektedir. Şu noktayı tavzih etmek isteriz: AKİS Ankarada perşembe; İstanbul, Bursa ve Samsunda cuma; İzmir ve Adanada da cumartesi sabahı satışa çıkmaktadır Saygılarımızla AKİS