10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

R A D Y O Programlar Yılbaşı eğlencesi I tanbul Radyosunun yılbaşı gece— si yayınlanan "Yılda Bir" progra mının halk önünde- hazırlanmasının yayına yılbaşı gecesine yakışır bir canlılık katacağım, fakat radyo stüd- yolarına dışardan seyirci kabul et- meyi yasak eden bir de emir bulun duğunu hesaba katan radyo 1daresı birbiriyle çatışan 'bu iki rumu, studyoyu 'zararsız" seyircilerle -ya- radyo personeliyle- doldurmak su- retıyle telif etmişti. öylece, figüran seyırcıler önünde hazırlanan "Yılda Bir" programının şeritleri montaj masasına geldi. O- rada programa, yayına çıkartmadan önce son şekli vermek için gerekli kesip biçmeler, gerekli eklemeler, çı- kartmalar yapılacaktı. Bu eklemele- rin arasında, program takdımcısı Er- dem Burının am geceyarısı, 1958'in 1959'a kavuştuğu sırada, kutlama ve iyi dilek sözleri de vardı Buri, söy- liyeceği sözlerin metnini onceden ha- zırlamıştı. Bu metindeki bir iki cüm- lenin hoşa gitmiyebileceğini aklına getirmeden sözlerini, şeride , kayde- lama ve iyi dilek sözlerini dınlerken -bir ara buruluverdi. Arada üç cüm- le vardı ki bunların yayına çıkarıl- ması doğru olmazdı. Cümleler şun- lardı: "1959'un hepimiz için ugurlu ve iyi olacağına adeta bi var. Bir umut, bir inanç diyelim is- terseniz. Evet, değerli dinleyiciler, bu inancımızın gerçekleşmesını içten is- tiyoruz, candan istiyoruz." Program prodüktörü bu sözlerin bazı hassas ruhlar tarafından najıl r edilebile cegı hususundaki en dişelerini açıklamadı. Fakat zihnin- den geçenleri kestırebilmek için tec- rtibeli bir psikolog olmıya 'lüzum yoktu. Buriye sadece; bu cümlele- rin "lüzumsuz" olduğu için kesil- mesi gerektiğini söyledi. Buri itiraz ietti. Bunlar eninde sonunda, yılba- şında herkesin soylıyebılecegı beylik sözlerden ibaretti. Böyle ince he- saplara aklı ermıyor olmalıydı. İti- z fayda vermedi. Konuşmanın o bölümüne derhal makas atıldı. Sadakayı beğenmiyenler 1lbaş1 programının yayınında en Y en eglendırıcı taraf programın "t arıza" yüzünden defalarca durdurulmasıydı "Teknik arıza" nın bu defaki tezahürü, şerit kopması oldu Bir değil, üç değil, programın ilk kırkbeş dakıkasında tam sekiz defa şerit koptu ve her- birinde aşağı yukarı yarım dakika yayın durdu. İstanbul radyosunda pek rastlan- mıy şerit kopma hâdisesinin ana sebebı bugunku gidişle Türkiye rad- yolarını çalışmaz hale getirmesi her beklenen malzeme - sıkıntısıdır. Radyolar plak şerit, pikap iğnesi, mba, yedek parça gibi en iptidâi 1ht1yaçları temin etmek için döviz saglıyamamaktadırlar yüzden artık iane kabul etmiye başlamışlar— dır. Bu ara İstanbul radyosu, Ame- rikan Haberler Merkezinden yardım görmüş, birkaç makara manyetik şe- rit elde etmiştir. İşte yılbaşı yayı- nında bu şeritler kullanıldı. Ne var ki şeritler yeni değildi. Daha önce tepe tepe kullanılmış, defalarca kop- muş veya kesilmiş, sonra da dikkat- sizce yapıştırılmıştı Yılbaşı progra- mındaki yayın kesilmeleri, şeridin ek yerlerinden ayrılması yuzund en ol- du. Hâdiseye en çok, programın ba- şında ve sonunda teknik prodüksi- yondan mesul olduğu ilân edilen Sabit Karaman! uzuldu Sabit Ka- ramaninin, radyo yayıncılığının tek— nik cephesındekı ihtisası ve hele şindeki titizliği, radyoyla ilgili her— kes tarafından bilinirdi. Ama işte, Amerikan Haberler Merkezinin ver- diği şeritlerin kalitesine güvenmiş, bunları kontrol etme lüzumunu his- setmemişti. Hem, başta Sabit Kara- mani, radyo 1darecılerınden hangisi gönül rahatl_ıgıyla Amerikalılara ça- ta bilirdi? Öyle ya! Muhat. larına' patavatsızlığı tutabıhr ve "dıle ye hıyar vermişler, eğri diye egenme— miş” darbımeselini hatırlatıverirdi. Bilen kazanmıyor I stanbul radyosu geçen hafta yeni ual - cevap programına baş- ladı. Tamek konservelerinin reklâ- mını yapmak için hazırlanan "7 Su- al, Bilen Kazanıyor" programı, en Sabit Karaman! Karamanın koyunu... az, İpana dişmacununun reklâmını yapan "21 Puan Bilgi Yarışı" kadar İlgi çekıcı olma istidadındadır. "21 Puan" gibi "Bilen Kazanıyor" da, Amerikan tele vızyonlarındakı bıl me- ce programların erdiği kıp etmektedir. Yenı p CBS televizyonunun dolarlık sual" yayımdır ; Mamafih "Bilen Kazanıyor İs- tanbul radyosu için, pek de yeni bir program değildir. Çunku Tamek, iki yıl kadar önce bir müddet aynı prog— ramı yapmış, nihayet bir program- da, iki yarışmacının bütün suallere .sevap verip .2560'ar lira kazanmaları üzerine, sermayeyi kediye yükletme korkusu yüzünden, — yayınları dur- durmuştu. Fırmanın iki yıl sonra 1 programa yeniden — başlaması herhalde, bu korkunun yersızlıgını anlamış 'olması sebebiyle 7 Sual ile 21 Puan arasındakı fark şuradadır. 21 Puanda yarışma- cı, genel kültür alanında, yani her bahiste kendisine sorulacak suallere cevap verme durumunda olduğu hal- Ü rumundadır.Birinci suali bilirse 40 liraya hak kazanmakta ve bundan sonra bildiği her sual için bu meblâğ bir misli olarak -yani 80, 160, 320, 1280 ve 2560 lira- yukselmektedır AKİS,10 OCAK 1959 29