10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Kaynak Ecza Deposundaki maddelerin patladığı ertesi günü facia üstündeki esrar perdesi biraz olsun aralandı. İnfilak sanıldığı gibi ecza deposunda değil, Viyana Oteline bitişik Neyyir Han- daki K Maden Limited Şirke- tine ait 2 numaralı dairede çıkmıştı. Kumla maden şirketi 22.12.1958 ta- rihinde bir sandık olusu dinamit almış ve Belediye nizamlarım da hiçe sayarak bu dinamiti handaki yazıha- nede depo etmişti. İşte faica bu dina- mitlerin infilâkinden doğmuştu kimyevi sanıldı. Ama Çarşamba akşamına kadar çözü— lemeyen sual şu oldu: Bu dinamitler durup dururken nasıl ateş almıştı? Akşam üzeri geç vakit bu sual de bir parça aydınlandı. Kumla Şirketinin — ortaklarından Atik ortalarda yoktu. Sadece Kum- laya ait odadan kaldırılan enkaz ara- sında Mustafa Atikle alakası olduğu bilinen bir kadın parçalanmış cesedi çıkarıldı Bundan sonra tahkikat da bu nokta üzerine teksif edildi Facıada bir kadın parmağı vardı! Çarşamba akşamına kadar yapı- lan araştırma ve kurtarma faaliyet- leri — sırasınd inin — öldüğü anlaşıldı. Enkaz kaldırıldıkça bu sa- yının daha da artması mümkündür. D. P. İçirilemiyen şurup u haftanın başında — Salı günü, Bortalıgın kararmaya yüz tuttu- ğu saatlerde bütün İstanbul korkunç infilak felâketi kurbanlarının üzün- tüsü ile meşgulken Spor ve Sergi Sa- rayının yolunu tutan yüzlerce retli Demokrat, kapıları kapalı bu- larak geri döndüler. D. P. Genel Baş- kam Adnan Menderes, İstanbul İl Başkanı Servet Sürenkökü Parko- tekleki dairesine, celbederek o gün yapılması kararlaştırılan D. P. teş- kilâtı gizli toplantısını, infilâk felâ- keti dolayı sile geri bıraktığım teb- liğ etmişti ama. Sürenkök haberi bu kadar kısa bir zamanda bütün da- vetlilere ulaştırmak fırsatım — bula- mamıştı. Spor ve Sergi Sarayındaki yapı- lamıyan D. P. gızlı toplantısı, bun- dan bir ay kadar önce Dram Tiyat- rosunda yapılan gizli dert yanma toplantısından birçok bakımdan farklı olacaktı. Bir defa, Spor ve Sergi Sarayındaki gizli toplantıya D. P. büyükleri pek fazla alâka gös- teriyorlardı, Menderes, Benderlioğlu, Budakoğlu ve D. P, Meclis Grubu İdare Heyeti bu toplantıyla ilgili o- larak İstanbulda — bulunuyorlardı. Cumhurbaşkanı Celâl Bayar da top- lantı bahsindeki faaliyete — kayıtsız kalmıyordu. Komitan, Dr. Gedik -ve Yırcalı da Sergi Saraya toplantısın— da hazır bulunmak için Salı gü uçakla Ankaradan İstanbul a gelmış— lerdi. Dram — Tiyatrosu — göst hakikaten D. P. İstanhul teşkılatının AKİS, 10 OCAK 1959 Ona Ne Şüphe! D.P. den İstifa eden Kocae- li milletvekili Saadettin Ya- lım, "Ben memleketimi par- tımden daha çok severim" de- miş... Ona ne şüphe!. Yalnız üstad, bu hakikati ifade için D. P. den oğlunun ihraç, ken- disinin de istifa etmesini bek- ler dururmuş... âde Yalım mı, mem— leketi partısınden daha çok s ven? P. mıllletvekılle— rinin partılerını memleketten de çok sevdiklerini kim söy- lem bir dert yanma toplantısı olmuştu Ama Spor ve Sergi Sarayındaki top- lantının D. P. İstanbul teşkilâtı için bir kuvvet şurubu tesiri yapmasına ve tam bir tesanüt gösterisi olma- sına hususi bir itina gösteriliyordu. Her şeyin arzu edilen şekilde hazır- lanması ye cereyan etmesi vazifesi- ni Dr. Mükerrem Sarol becerikli el- lerine almıştı Doktor, — naturasını pek iyi bildiği Istanbul D. P. teş- kilâtının nabzını gene tutuyor ve kuvvet şurupl rının en tesirlisini hazırlamak için tertiplere girişiyor- du. Bunun için D. P. İstanbul İl İda- re Kurulu sık sık toplanarak, teş- kilâta kuvvet şurubunun nasıl içiri- leceği ve gövde gösterisinin muvaf- fakiyeti bahsinde uzun — çalışmalar . Bu haftanın başında Pazarte- si günü saat 12'de, Suriyeli akraba- sı tarafından kendısıne hediye edi- len Opeli ile Dr. Sarol d a İl Merke- tu. Dr. Sarolu saat 15.30 da Başba- kanlık Hususi Kalem Müdürü Mu- zaffer Ersü takip etti. Ersü, İl İda- re Kuruluna "Beyefendinin" toplan- tıda teşkilâtın ne şekilde hareket et- mesinin lâzım geldiği yolundaki ta- limatını ulaştırdı. Soğuk damgalı davetiyeler E ğer Spor ve Sergi toplantı yapılabılseydı buna ka- tılmak her babayiğidin harcı olmı- yacaktı. Zira D. P. İl İdare Kurulu toplantının gizliliği üzerinde büyük hassasıyet gösteriyordu Bu mak- satla üzeri soğuk damgah davetiye- ler hazırlanmış ve davetiyesizlerin Sergi Sarayına girememeleri için sı- kı tertibat alınmıştı. Bu soğuk dam- galı davetiyelerden biri de — Meclis aşkan Vekillerinden Agâh Erozana gönderilmişti. İhtimal, bu ehemmi- yetli toplantının başkanhgının Ero- zan tarafından yapılması asip görülmüştü. Ama Babiâlideki infilâk sadece civardaki binaları değil, D. nin bu gizli toplantı programını da altüst etmiş ve İstanbul teşkila- Sarayındaki OLUP BİTENLER tının gövde gösterisi şimdilik biline miyen bir tarihe kalmıştır. İstanbuldan Ankaray, eçen haftanın sonunda İstanbula n siyasi sıklet merkezi bu haftanın ortasında yeniden. Ankara- ya avdet etti. Salı gecesi Reisicum- hurla birliktte Haydarpaşadan trene binen Adnan Menderesin, çarşamba sabahı saat 9.30'da sıkı emnıyet ted- birlerinin hüküm — sürdüğü Ankara basarken yüzünde oku- ihtimal bir gecelık yolculuğundan çok, bir gün sonraki grup toplantısı hakkında beslediği endişelerden ileri geliyordu. Perşembe günü, AKİS'in bu sayısı basılmakta iken toplanacak olan D.P. Meclis Grubunda,her şeyin değil ama, birçok şeyin yeni simaları ile orta- ya çıkarılacağı muhakkaktır. Bu a- rada, elbe D. P rubunun On- beşler Komısyonunun raporu da var- dır. Çarşamba günü Demokrat Par- tinin onüçüncü kuruluş yıldönümünü büyült bir sükünet ve — sessizlikle karşılıyan D. P. milletvekillerinden bir çoğunun ayni sessizliği bir gün sonra Grup toplantısında da muha- faza edeceklerini sanmak fazla i- yimserlik olacaktır. Nitekim D. P. Genel Başkanı bu mevzudaki iyim- serliği terketmıştır İstanbuldaki i- kâmeti sırasında imar işleri kadar D. P. Grubunun yeni temayullerı de Menderesi meşgul etmiştir. YURTTA Menderesin programı . enel Başkanının İstanbul- daki temaslarına dikkat edile- cek olursa, D. P. yüksek kademele- rini meşgul eden meselelerin neler oldugunu anlamak kabildir. Adnan Menderes, geçen haftanın sonunda Cum artesi gü sabahı ha- fif bir kahvaltıdan sonra Parkotel— den çıktı. Yıldız Parkında uzun bir yürüyüş yaptı. Sonra İmar sahala- rım gezdi ve Parkotele döndü. Öğle yemeğini otelde, dairesinde yedi. İs- anbulda iken çalışmalarına tahsis edilen vilâyetteki — duvarları — yeşil kagıtla kaplı odasına geldiği zaman at 16 idi. Menderesle ilk görüşen- ler D. P. Meclis Grubunun ikna ka- biliyetleri yüksek iki Akşit ve Hamdı Sancar- oldu. Saat 16.30'da Fatin Rüştü Zorlu, Yeşilköy hava alanından — doğruca Vilâyete gelerek Menderese mülaki oldu. Hava karardıktan sonra, üzeri tentelı spor Cadillac'ı ile Bayar da Vilâyete geldi. Bu toplantıda Kıb- rıs meselesinin görüşüldüğünü tah- min etmek zor değildi Ama saat 18,50'de Atıf Benderli- oğlunun, 19'da da Esat Budakoğlu- nun Vilâyete gelmeleri, gece aya- zında kapıda bekliyen gazetecilerin "işte, şimdi sıra iç meselelere gel- di" demelerine sebep oldu. Vilâyet- teki bu gece toplantısında D. P. Ge- nel Merkezinin eski İstanbul İl tem- cisi ÜzeyirAvunduk ile İl baş-