10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

edilen vazifeyi tamamlamış Bu iş, hiç te kolay olmadı. kökleşmiş fark ıtıyatlarından kur- tulamayan aylık devre zarfında ancak 5 . Ş defa top- lanabildi. Bu toplantılar da son gün- lerde yapıldı. Parti Meclisinin seç- tiği dort uyeden biri olan Atıf ö- dül .diğer üç uye Tahsın Bekir Bal- ta, Faik Ahmı rutçu, Turhan Feyzıogludur- toplantılara çarşam günü de İstanbuldan gelemedıgınden toplantıların hiç birine — katılmamış oldu. Genel aşkan İnönünün tensıp ettiği üç üyeden biri Mümtaz Ökmen -diğer İkisi Tevfik Fikret Sılay ve Cafer Tüzel, ciğerleri — Ankaranın linyit komuru dumanına dayanama- dığı için ancak bir aydan beri An- karada bulunmaktadır. Telefonsuz odadaki — çalışmalar büyük bir gizli lık ve sessızlık içinde cereyan etti. mekte, D. P. nin yeminli Tedbirler Komisyonu üyeleri ile sanki yarışa çıkmışlard Bilhas İ en genç üyesi Feyzıoglu belki yü- zünden bir mana çıkartırlar diye ha- ber peşinden koşan AKİS'çilerle te- sadüfen bile olsun karşılaşmamaya çok dıkkat etti. Diğer üyeler de bir- maları hakkında en yeni ve en loğ- nı bilgiyi toplamağa muvaffak ol- Tüzük Tâdil Komisyonu, — Çar şamba günü İstanbul İl Teşkılatının Tüzük tâdili teklifim inceledi. bulluların tuzuk tâdili teklifi makta, aha ziyede tefeı'ı'uata muteallık değişikliklerle yetinmektedir. Dağ fare doğurdu P azartesi sabahı saat onda, beş ü- yesi ile toplanan Komisyon Genel Başkan İnönüyü de çalışmalara da- vet etti. Saat 14.30'a kadar birlik- te çalışıldı. Paşanın katılması çalış- malara bir yenılık getırmedı Genel “Parti için nasıl rsa tadil tasarısı hazırl yın" — demekle yetindi. Komisyon İstanbul İl Teş- kılatının dışında Meclis Grubuni İzmir İl Teşkilâtı ve diğer bazı ılle— rin, Genel ekreter ve Merkez İda- re rulunun tâdil tekliflerini ince- ledi. Tekliflerin en sadesi Genel Sek- reter ve Merkez İdare Kurulu tara- fından getirildi. Bu teklifte Merkez İdare ulunun ve Parti Meclisi üyelerinin sayılarının çoğaltılması ve delege meselesinin sağlam- esas- lara bağlanması istenmektedir. İzmir İl Teşkilâtı daha ziyade delege seçımı üzerinde durmaktadır. s Grubu İdare Heyetinin u- zun müzakerelerden sonra yazılı 0- larak Komisyona sunduğu teklif di- gerlerıne benzememekted Meclis Grul p İdare Heyetı üyele- rinin Partı Meclısı üyesi olmak tek- lifi dışında Partinin İktidardaki me- selelerini tanzim eden görüşler ge- AKİS 10 OCAK 1959 tırmektedır Meclis Grubuna göre, nel Başkan Iktıdarda başbakan olmalıdr Gerçi bu sis de mevcuttur ve hiç d ıyı netıce vermemiştir ama, kötü olan sistem değil, sistemin tatbikatıdır. Bunun dışında bakanlar parti kademelerin- de faal vazife almamalıdırlar. Meclis Grubunun teklifi. Grupta tam bir tasviple karşılanmadı. Bir çok milletvekili, teklifi natamam Hİlân B asın Kanununda bazı deği- şiklikler yapılması Ihtımalı vardır. Bu arada acaip "Tek- zip müessesesi" de ele alına- bilir ve -ümit az olmakla be- raber- müessese ıslah olunabi- lir. Mesela, tekziplerin meşru- uğunu tayin ve takdir selahi- yeti savcılardan alınıp adil hâ-' lir, yerine başkan getırılebılır B akımlardan ünler. "Tekzip müessesesi' nden ıstı— fade meraklıları için son fır- sattır. Elinde, kendılerıyle alaka- dar olunmadığı için gazetele- sinirli — zevat, parla olduğuna ınandıkları fikirlerini neşrettirmek — iste- yen şöhret meraklıları bu son fırsattan - faydala z! Tek- ziplerinizi, Ank ra savcısı e- liyle AKİS'e gönderiniz. Yazı ile tekzip arasında alâka aran- maz, üslüpta zerafete, nezake- te bakılmaz, hakarete dahi ce- vaz vardır, hattâ başka gaze- telerde çıkmış makalelere ce- vap verilir. Üstelik, neşir için para alınmaz. Yakışı 1 çıkmış gençlık resimleri klişe bedelle- muaya ödetilerek — neş- rettırılebllır Adre dikkat: — Ankara savcısı eliyle AKİS mecmuası e Ankara. Son fırsatı kaçırmayınız! bulmakta, parti için hayati bir çok meseleye — dokunulmadığını — düşün- mektedirler. Bu tenkidler cesur ve idealist bir politikacı olduğunu her vesile ile ispat eden Van milletveki- li Ferit Melenin ve İsmail Rüştü Aksalın ağızlarında ıfadesını bul- maktadır. İdealistlere göre C. şahısların degıl heyetlerin ıdare et- tiği bir parti olmalıdır. Her heyet kendi başkanını kendi — seçmelidir- YURTTA OLUP BİTENLER Parti iki başlı olmaktan kurtarıl- malıdır. Genel Başkanın selâhiyet- lerı artırılmalıdır Heyetlere gençler, de mkân rilmeli- dır Evın duzenı ancak bu de"ı ik- likler yapılırsa temin edilebilecektir» Gerisi teferruattır. Tok sözlü Ferıt Melenin ve Ak- salın ve bir sürü genç idealistin Kurultayda savunacağı — aklıselimin emrettiği ve — fikirle — çürültülmesi mumkun olmayan bu görüş başlan- gıçta Tüzük- Tâdil Komisyonu tara- fından da <<paylaşılıyordu Am tihan günü yaklaştıkça Komısyon yumuşamaya başladı. Neticede, zül- fiyâre dokunmayan reformlarla ye- tinilmesi fikri Komisyona hâkim ol- du. Komisyon halen Parti Meclisi ve Merkez İdare Kurulu üyelerinin sa- yısının artırılmasına karar vermiş- tir. Parti Meclisi üyelerinin sayışı 40'a, Merkez İdare Kurulu üyeleri- ninki Genel 'Sekreter dahil 11'e çı- karılacaktır Merkez İdare Kurulu- un Parti- Meclisine hâkim olmasını onlemek için İdare Kurulu üyeleri- nin sayısı Meclis üyelerinin sayısı- nın üçte birini aşmayacaktır. Ancak üye sayısının artırılması kanuni güç- luklerle karşılaşmaktadır Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu si- yasi partılerın tüzük değişiklikleri- nin Danıştayın tasdikinden geçme- sini şart koşmaktadır. Ama bu ye- nilmez bir mania degıldır Kurultay tâdili kabul ederse, Parti Meclisine 40 kişi seçecek fakat 30'un üst ta- rafı ancak Parti Meclisi toplantıla- Danıştayın tasdikinden sonra katılabıleceklerd Bunun dışında Parti Meclisi ile Meclis Grubu ara- sında nisbeten ahenkli bir çalışma düzeni kurmak ve delege seçimi me- selesinin halli duşunulmektedır De- lege seçımınde ortada iki görüş var- dır. İlk görüşe göre her teşkilât mil- letvekılı seçımlerınde aldığı oy sa- yısına gore delege çıkarmalıdır. İ- kinci görüş âza sayısını esas al- maktadır. Aza sayısının sıhhatli bir şekilde tesbiti için o arda ve il- çelerde çift defter tutulmalıdır İşte Komisyonun Parti Meeclisi- nin tasvibine sunacağı tüzük tâdil tasarısının muhtevası bundan — iba- n hayati meselelere, miler ve Genel. Sekreter- lik müessesesinin ıslahı- tabu sayı- larak dokunulmamıştır. Komisyon, —tüzükte — yapılacak asıl büyük tadilâtta. Kurultaydan sonra hemen kurulacak olan yenı bir tüzük komisyonuna havale ek- tedlr Bu korkaklıgın ve ışlerı yarı— a bırakmanın cezasını C P. lerıkı yıllarda çekecektir. Seçim mücadelesi B u haftanın başında partı ileri ge- lenlerinin bir çoğunu. Kurultay- İ İ en az tüzük tadilatı edir. enel sekreterlik koltuguna ki- min oturacağı meselesi bir endise 7