10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

DÜNYADA OLUP BİTENLER. Mikoyan İtibarlı misafir nişinden önce, meydan binasındaki ve meydan civarındaki emniyet ted- birleri biraz daha arttırılmış, Macar mültecilerinin teşkil ettikleri küçük gruplar polis tarafından dağıtılmış- tı. Geçen hafta sonunda, Amerika Birleşik Devletleri, zoraki misafirini bu şekilde karşılamaktaydı. Sovyet- ler Birliği Başbakanının birinci yar- dımcısı Mikoyan, "Washington'da oturan eski bir arkadaşını, yanı Sovyet Büyükelçisini ziyaret etmek" gibi tamamen ususi bir maksatla Amerikan toprağına ayak basmak- taydı. ikoyanın Amerikaya — geleceği haberi, bilhassa New York'ta oturan mülteciler arasında hayli uyandırmıştı. Gerek İkinci a Harbi sonunda Kızılordunun önünden kaçanlar, gerekse Macar ihtilâlini takiben Amerikaya iltica — edenler, bu ziyareti fırsat bilerek Sovyetlere karşı olan kızgınhklarını göstermek istiyorlardı. Fakat erikan polisi, mühim zıyaretçıye karşı yapılabıle— zumlu bütün tedbirleri almıştı. Mül- tecilerin bütün yapabildikleri, şey, ellerinde levhalarla, Soyye ük- ride bulunmaktan ibaret kaldı. Roketle birlikte ikoyanın Amerikan bastıgı saatlerde,' fırlatılan Sovyet roketi varından geçmekteydi. lışı, Amerikan halk efkarında adeta 24 toprağına a panik uyandırmış ve herkes, — feza yolculuğu sahasında Rusların Ame- rikalılardan ileri olduğunu, ister is- temez kabul etmişti. Bu gibi işler- de gayet usta olan Sovyet 1darecıle— dırmazdı, çünkü o günlerde gözyü- zündeki dört tonluk suni peyk e- rikayı Ruslardan daha üstün duru- ma sokmuştu. Halbuki şimdi Miko- yan Amerıkalıları teknik — sahada yı bir devletin muzaffer idare- cisi sıfatıyla daha fazla itibar göre- cekti. Sovyetlerin kurnazca yaptıkları hesaplar hep doğru çıktı, önce Mi- koyanla görüşüp görüşmemek husu- sunda mırın kırın eden Dulles, va- kit geçirmeden bu mühim ziyaretçi ile görüşmeyi faydalı buldu ve ran- devu tesbiti için pek aceleci davran- ikoyanın Amerika Bırleşık Devletlermdekı, iki haftalık "hususi" ziyareti, doğrusu pek müsait şartlar altında başlamıştır. Dışişleri Baka- nıyla yapılan hayli uzun görüşmeden sonra, Rusyamn iki numa alı adam şimdi de Amerık anın bir numaralı adamıyla, yani Başkan Eısenhowsr— le buluşacaktır Aylardanberı d kodusu edilen "zirve toplantıs raz küçük çapta da olsa- gerçekleşmiştir. nıhayet Hem, ziyaret, hem t abii, koskoc başbakan yardımcı- sının eski dostu büyükelçiyi gör- mek üzere tâ Amerikalara kadar gi- deceğine kimsenin inandığı yoktur. Bir defa, Mikoyan'ın Amerika ile Sovyet Rusya arasındaki ticaret me- seleleriyle ilgili basa' temaslar yapa- cağı muhakkak gibidir. Ayrıca çeşıt— li Vesılelerle Vuku bulacak görüşme- ler erlin meselesine de dokunulmuştur Krutçef, Almanya mevzuunda Kasım ayından beri gi- rişmiş olduğu kampanyanın hakiki tesirlerini daha iyi ölçebilmek için, e», yakı» arkadaşını Amerıkaya yol- lamay zaruri görmüş olabili Hususi ziyaretin roket haftasına rastlatılması akla daha başka' şey- tanca hesaplar da getiriyor. Bi ği gibi, güdümlü mermiler veya feza yolculuğu sahasında uğranılan her mağlübiyet, Amerikan halk efkârın- da Eisenhower iktidarına karşı u- yanan tepkinin daha da artmasına sebep olmaktadır. Böyle bir hava 4- çinde. şehir şehir bütün Amerikayı dolaşacak olan Sovyet liderinin zi- yareti, teknik sahadaki geriliklerini, mütemadiven Amerikalılara hatırla- tacak, memleketteki memnuniyetsiz- liğin genışlemesını teşvik edecektir. Küba Diktatörün kaçışı u haftanın ortalarında âsi lıder Fidel Castro'nun Kübaya manasıyla hâkim olduğu artık katı surette anlaşılmıştır,, İki yıldan be- ri dağlarda dolaşan gerilla grupları bütün. büyük — şehirleri ve nihayet başşehir Havanayı işgal — etmişler, cumhurbaşkanlığına kendi adamları Senyor Urritayt getirmişlerdir Fi- del Castro, büyük ısyanın asıl kah- ramanı olmasına rağm cumhur- başkanlığı makamına kurulmak is- tememiştir. Bir defa genç âsinin ya- şı müsait değildir, Küba anayasası- na göre, cumhurbaşkanı olabilmek için otuzbeş yaşını bitirmek şarttır, halbuki Castro ancak otuziki yaşın- Sulh ve süküna kavuşan Küba Çavuşlar da olmasa AKİS, 10 OCAK 1959