10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER elinde bulunan Radyo evi binasından faydalanılması düşünülmüş ve böy- lece Teşkilât için ayrı yerler kira- lanması gibi masraf açıcı bir hal tarzından kaçınılmıştır Bu ızahattan anlaşılac an olarak kullanılan yerlerın başkalarına 101— man oOlarak değil, fakat hizmetin i- fası için dairelere tahsisi kararlaştı- rılmıştır. Görülüyor ki, Akis mecmuası ne hakikatleri aksettırmekte de hâ- diselerin dürüst tefsirini yapmakta- dır. Sadece, seçtiği insanları âmme efkârı onunde küçük düşürmek için dedikodu yapmakta ve bunun de Vekaletlerin Hususi Kalemlerıne ve bütün teşkilâtına — sokulm İ verecek şekilde hayalini yazılar yazmaktadır. Bu suretle tasmim ettiği tecavüzü tatbike koy- makta ve hem de resmi dairelerde çalışan dürüst ve namuskâr insanla- rı kendisine haber yetiştiren fesatçı- lar olarak zımni şekilde teşhir et- mektedir Yukarıda yapılan açıkla- ma bu düşüncelerin ne kadar doğru oldugunu ispat etmeğe kâfidir. Tavzih edilen bu hususların, mec- Kanunu hukumlerı gereğince neşrini rica eder Basn Yay ve Turizm Vekili erver Somuncuoğlu Bütçe Asayış berkemal! H ç gülmeyen yuzune pek yakışan lâcivert elbiseler giymeğe.merak- lı adam, karşısında duran uzun boy- lu esmer zata sert bir eda ile "otur i arşı taraftan itiraz- lar yukselı nce de "ben b ada as yişi teinine mecburum" diye ı_lave etti. Ama devrin yüzü gülmez İçiş- leri Bakanından otur yerine ihtarını alan C. H. P. milletvekili ve arka- daşları hayli nazik, bir dille, anlat- tılar ki, bulundukları yer Cebecı ça- yın degıldır ütçe Ko- misyonudur ve bu çatı altında asayi- şi teminle vazifeli olanlar bakanlar arın emrindeki zabıta kuv- Vetlerı olm yıp. Meclis İdare âmir- leri ile Komisyon başk nıdır. Bakan ların ise bu komisyonlarda vazıfele Tİ sadece ve sadece hesap vermektir: Mecliste asayişi -hiç de üstüne vazi- fe olmadığı halde- temin etmek ye- rine Dinar veya Diyarbakır dağla- rında asayişi temin etse sayın Gedik çok daha yerinde bir iş yapmış olur. Ama genç bir Hür. P. li milletvekili- ni "sen hangi partidensin, delikanlı" diye azarlamakla şöhret yapan Ge- dike bunları daha D. P. grubunda iken anlatmaya imkân yo Hâdise geçen haftanın sonunda B M. M. de Bütçe Komısyonunun İngiliz Parlâmentosu., ında yer- leştirilmis karşılıklı sıraları arasında İçişleri Bakanlığının bütçesi müza- 12 Namık Gedik 28 yıl geç kalmış bir bakan! kere edilirken cereyan etti. Muhale- fet milletvekilleri üç elinden beri Dr. Gediki sorguya çekmekle meşguldü- ler. Aylardan beri yığılıp kalmış dertler teker teker dile getırılıyor Toplantı ve Gösteri Yürüyüşler. nununun tatbikatının dogurdugu acı- lar, istimlâk meselelerı vatandaşa e- şit mualeme ed esinin sebeplerı 6/7 eylul hadıselerının bir türlü bu- lunm.; müsebbipleri ve daha bunlara b enzer yüzlerce sualin seva- bı isteniyordu. Banlara karşı Dr. Gedik, sanki hesap verme durumun- Mutabakat!. ıçişleri Bakanı Dr. Namık Gedik, Bütçe Komisyonunda, İnönü ile yüzde yüz mutabık olduğunu ifade etmiş.... Ama hangi İnönü ile?.. Bundan 28 esene evvelki, inkılâplar yapan, irtica ile savaşan, tek parti devrinin Başbakanı İsmet Pa- Şağğile?.. Dr. Namık Gedik -1958 yı- lının demokratik rejimle idare edılen çok partili Türkiyenin Bakanı- İsmet yelim- serbesttir. Ama "mal bulmak"tan doğan bu sevine, Bütçe Komisyonunda ciddiyetle ifade edilirse, adama elbette duvardaki takvimi gösterirler ve İnönünün — 1959 yılında Dr. Namık Gedikle mutabakatının yüzde sıfırdan İbaret olduğunu nezaketle ha- tırlatıverirler, deği önüne geleni haşlı- ıkmaya çalıştı. müzakereleri tarafsız bir şekilde idare etmeye çalışan Komıs— yonun ikinci başkam Nuri Özs orada olmasa vahim hâdiseler çıka— . Nitekim, Namık Gedikin su- allere verilecek cevapların sıkıntısı içinde karşısındaki muhaliflerim sus- turmaya çabaladıgı Pazar sabahın- dan bir gün önce, sırf Komisyon Baş- kanı Halil İmrenin vaziyete müda- helede gecikmesi yüzünden son dere- ce vahim hâdiseler olmuş, Muhalefet ve İktidar milletvekilleri birbirlerine girmişlerdi. da degılmış gıbı için Içışlerı Bakanının pazar günü ayağa kalkanlara dâhi sinirlenmesi- nin sebebini bir gün önce cereyan e- den hâdiselerde aramak lâzımdı. Bütçe Komisyonunda İçişleri Bakan- lığının bütçesine sıra, geçen hafta- nın sonunda Cuma günü gelmişti. O güne kadarki bütçeler normal müza- kere seyrini .takip ederken Cuma gü- nü birden komisyondaki oturulacak yerlerin doldugu görülmüştü. O ka- dar ki kırk kişilik Komısyon salonunda elli altmış milletvekili Tabii bunların yarısından faz- lası Muhalefet milletvekilleriydi. So- İ Kendilerine duktan sonra «bir kısmı İktidara ait sıralara oturmak zorunda kalmıştı. Cuma günü teamül gereğince sual- ler soruldu. Bakan da sualleri vesi- kaları ile cevaplandırabılmek için mehil istedi. gün, -cumartesi- sabah saat onda toplanan komisyon huzurunda da hayli asabi bir eda ile bu suallerı cevaplandırmaya çalıştı. Ama pek çok sual hoşuna gitmemiş olacak ki bunları cevaplandırırken Turhan Feyzioğlu cevapları tatmin- kâr bulmadığından yeni sualler tev- cih etti. Vatandaşlara eşit muamele yapılmadığını, bir bakanın alenen muhalefeti ve Güçbirliğini Ehlisalibe benzettiğini, Guçbırlıkçılerı "hiya- adlandırıldığını ve bu sözlerin radyolarda yayınlan- Haklıdır Kurbanoğlu ıştırak ederım İnönü hiyanet için- dedir yet bu son derece haksız söz ler, Başkanlıgı işgal eden Halil İmre tarafın an hemen geri aldırılsa me- sele kalmıyacaktı. Ama İmre süküt etti. İmre süküt edince de kıyamet kop .C. H. liler bu aleni tecavü- ZÜ protesto edıyorlardı İçlerinde İs- lamoğluna -İnö hiyanet içindedir diyen mılletvekılı— sozlerını geri al- ması için en çok bağıran da Sırı A- Bir ara Iktıdar sıralarında oturan uzun boylu, atlet yapılı, yeşil elbiseli birinin Sırrı Atalaya doğru hamle ettiği ve buraya yazılması, da- hi basın kanunu gereğince suç olan AKİS, 10 OCAK 1959