10 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

10 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA Ferit Melen Doğru söyliyeni... kan pazartesi günü de çok önem verdiği bu komisyonun çalışmaların- da hazır bulunmuştu. İnönü o gün öğle yemeğini ancak saat 16.30 da yiyebilmişti. Zira sabah 10 dan 14.30'a kadar uzuk tadilcileri ile birlikte kalmış, oradan da Meclis- te yapılan bir toplantıya — gitmişti. Paşa o akşam yatağa bir hayli er- ken girmişti. Birbirine benzemeyen günler ardan bakıldığı zaman C.H.P. Genel Başkanının günlerinin bir- birine pek benzer bir şekilde geçtiği zehabına kapılınır. Oysa İnönünün son derece mazbut olan aile hayatı hayli renklidir. Eşi, çocukları ve to- runları arasında hemen daima mesut bir aile reisi olan İnönünün tek ü- züntüsü ve endişesi kendi saadeti ve neşesini vatandaşlarda da aynen gorememektedır Yetmişbes yıllık ömrünü bu vatanın, bu milletin refah ve sâadeti için harcamış olan C.H.P. Genel Başkanı son derece tertipli ve disiplinli çalışan bir insandır. İş ha- yatı ile çalışma hayatını gayet iyi ayarlamıştır. Bunların — ikisinin de hakkını vermesini bilir. Sıhhatine ve hele etrafdakilerin sıhhatine çok dikkat eder. Şimdiye kadar sadece sigarayı bırakma kararında sebat etmemiştir. Birkaç — ayda bir si- gara içmekten vaz geçer. Bir müd- det de içmez Ama sonra gene baş- lar. Nitekim bu günlerde "aslan- lar gibi öksürdüğü" için sigara- yı bırakmıştır." Kurultay sonuna kadar da içmiyecektir. Ama Ku- rultaydan hemen sonra gene baş- lıyacağını ve öksürmeğe devam ede- ceğini söylemektedir. Sabahlan u- mumiyetle geç kalkar. Kalkınca ilk işi banyo yapıp traş olmaktır. Daha 6 OLUP BİTENLER. sonra kahvaltı ederken sabah gaze- telerini okur.- Kahvaltıda Beyaz pey- nir -bulunursa- Veya tulum peyniri yer, çay içer. Muntazaman okuduğu gazeteler Ulus, Zafer ve Yenıgundur Ögley doğru merakla A. P. bülte- ninin gelip gelmediğini sorar Oğle yemekleri normaldir, akşamları ise son derece hafif yemeğe ıtına eder. Daha ziyade sebze ve meyve . Ek- şi elma olursa bayılır. Formunda o- lup olmadığını anlamak için Genel Başkan sık sık Çankayadaki köşkü- ne giderek — kilosunu kont der son geçen hafta cuma gün tudığında tam 65 kilo gelmıştır Bu rakam böyle —yuvarlak ve kesirsiz 1958 de İNÖNÜ eraklı bir AKİS muhabiri vılayetını dolaşmış, kaç nutuk aç mesaj gönderip kaç basın toplantısı yapmış. İşte elde edilen neticeler: 1958 de İnönü Sivas, A- masya, Tokat, Çorum, Çankı- rı, Kastamonu, Yozgat, Kon- ya, Afyon, Burdur, İsparta, Hatay, Gaziantep, Maraş, Ur- fa, Antalya, Mersin, Adana, İstanbul — vilâyetlerini — dolaş- mış ve 21 adet nutuk söyle- miş, Adana, Edirne, Ordu, Ba- hkesir, Sinop, Kırşehir, Nev- şehir, Zonguldak, Kocaeli, Si- irt, Uşak, Kan, Bolu, Tekir- dağ, Mersin ve Sivrihisar kon- grelerıne 16 adet Mesaj gön- dermiş, 17 basın toplantısı yapmış, çeşitli mülakatlar ver- miş ve bir hayli de makale ka- leme almıştır. İnsanın bütün bu rakamla- rı gördükten sonra İnönünün 75 yaşında olduğuna inanaca- ğı gelmiyor değil mi? olduğu zaman — keyiflenir. Sigarayı bıraktığı ilk günlerde asabileşir, hep sigara lâfı eder, etrafındakileri dur- madan sigara içmeğe zorlar."İlk günü atlattım mı, tehlike kalmaz" der. Onu atlattı mı kararlaştırdığı tarihe kadar kendi kendine verdiği sözde durur. Akşamları pek nadir olarak bir kadeh rakı içer. Yemek- lerini daha ziyade çocukları arasında yemekten zevk alır. Ara sıra Ana- dolu Klübüne giderek bezik ve briç oynar. İyi bir satranç ustan buldu mu biç kaçırmaz. İki eli kanda olsa bir parti yapmak ister. Satrançta önünde dayanabilen pek yoktur. Harıl bani Kurultayda söyleye- ceği nutku hazırladığı bu günlerde, Foreign Affairs mecmuasının Ka- sım nüshasını okumayı da ihmal et- memektedir. Bilhassa bu mecmuada- ki sabık diplomat Kennan'ın Orta Avrupanm atom silâhlarından tecri- dine dair makalesini büyük bir dik- katle ve birkaç defa okumuştur. akşamı Genel Merkez- de Tüzük Tadil Komisyonun raporu- nun son rötuşlarının yapılması sı- rasında hazır bulunan İnönü, saat 21.30 da gündüzden randevu almış olan Vatan başyazarı Ahmet Emin Yalmanın — ziyaretini de kabul etik- ten sonra, gene gece geç vakitlere kadar çalıştı. Perşembe sabahı ise bu çalışma aynı Şşekilde ta torunu Ayşe Gülsün Toker kendisini yeme- ğe çağırıncaya kadar devam etti. Tüzük, ille de tüzük! u haftanın ortasında Çarşamba günü. Genel Merkezdeki yeşil çuha aplı bir masa ve birkaç sandalye ile tefriş edilmiş olan telefonsuz bir oda son derece hummalı çalışmalara sahne oldu. Genel Başkan ile Genel Sekreterin odalarının arasında bulu- nan bu ufak salonda üzük Tadili Komısyonu üyeleri toplanıyordu Ko- mısyonun hazırlamakla mükellef ol- duğu Traporun teksir edilip Parti Meclisi uyelerıne dagıtılması tı.. Bu balamdan işleri sıkı tutmak gerekti. Nitekim Çarşamba günü Komisyon rapora son şeklini verdi. kşam Genel Başkanın da hazır bulunduğu bir toplantıda nihai şekil bir kere daha gözden geçırıldı ve er- tesi sabah teksir edilmek üzere ilgi- lilere verildi n bu -suretle Eylül ba- Komisyo şında Parti Meclisi tarafından tevdi Kasım Gülek Romada İkinci olmaktansa AKİS, 10 OCAK 1959