17 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

17 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

DÜNYADA OLUP BİTENLER Nâsırcı harekete karşı tevcih etmiş bulunmaktadır; çünkü, Irakın Bir- leşik Arap Cumhuriyetine ilhak e- dilmesi, ancak Arapların ışıne ya- rayaca erin muhta ü- mitleri ortadan kalkacaktır Ancak, bu tavır Barzaninin ni- tamamen değiştirdiği mâ- nasına alınmamalıdır. Kürtlerin li- deri Irakta, Suriyede, Türkiyede ve İranda yerleşmiş bulunan Kürtlerin dört buçuk, hattâ' beş milyonluk bir kütle teşkil ettiklerini unutmamak- ta, bir gün onları birleştirerek bü- yük bir Kürt Devleti kurmak haya- lini aklından çıkarmamaktad Son yünlerde meşhur giliz gazetesı News Chronicle'a verdıgı beyanatın şu kısmı hakikaten manidardır: "Kürt kütlesini birbirinden. ayıran sınırlar tamamen sunidir; Kürdistan bölünmez bir bütündür ve gün gele- cek, o suni sınırlar teker teker par- çalanacaktır" bu defa aralarına çürük yumurta- cıların da karıştığı anlaşıldı. Ma- nız yuhacılar yine faaliyetlerini ic- ra etmekten geri kalmadılar. a- rada, ellerinde İngilizce ve Rusça levha taşıyan mülteciler de eksik de- ğildi. Levhalarda — "Macaristandan ne istediniz?", "Macaristanın Rus- yadan 80 defa küçük olduğunu unu- tuyor musunuz?", "Burada ne işiniz var?" gibi şeyler yazılıydı. Mıkoyan aleyhinde girişilen bü- tün bu nümayişler karşısında soğuk- kanlılığını bi ran sun kaybetmedi. Her uça selâmlıyor, mü hiç ihmal etmiyordu. Şikagoda, çürük yumurta ve domates yağmu- rundan sonra otele varıldığı zaman, Mikoyan dostu Mençikofla kahvaltı edior Bir propaganda meraklısı A. B. D. Yumurtalı merasim iyah Cadillac, Şıkagodakı Hilton S otelinin önüne geldiği — zaman, yumurta sarısına bulanmış gibiydi. Arabadan Sovyetler Birliği Başba- kanımn Birinci yardımcısı Mikoyan Herşeyin New York'ta olduğu; hâdisesiz geçeceğini zanneden tezahurata işi başlamışlar ve nihayet ü yumurta yağmuruna ka- dar Vardırmışlardı Aleyhteki göste- riler ilk önce Cleveland — şehrinde Orada uçaktan ındıgı Za- m yli yuhalanan Mikoya et- rafındaki polislerin dikkatini çekmış ve bu gibi nahoş hâdiselerin- önlen- mesini rica etmişti. — Cleveland'dan Detroit,'e gelindiği zaman, nümayiş- çilerin sayıca daha da arttıkları ve 18 Mıkoyan gazetecılere döndü ve "doğ- şeyler yapabılecegı aklıma bile gel- miyor' Kurnaz dıplomat A- merikan halk efkârı üzerinde iyi bir tesir bırakabilmek ve aya atılan ro- den ayrılmamayı prensip edinmişti! Mısır-Suriye Ağaların feryadı uriyede girişilen toprak reformu- kararnamelerden sonuncusu da geçen hafta içinde ya- yınlandı.. Kararname 39 büyük top- rak sahıbının daha ellerinden top- raklarını almakta ve bu suretle şim- diye kadar toprakları tevzie tâbi tu- tulan ağaların- sayısı 80'e çıkmakta- dır. Fakat tevzie tâbi tutuldukları bıldırılen topraklar henüz fiilen da ğıtılmış değildir; etraftaki komşula- rı gibi pek merasim düşkünü olan Suriyeli idareciler, dağıtıma başla» layabilmek için 21 Şubatın gelme- sini beklemektedirler. Bilindiği gibi, o târih, Suriyenin Mısırla birleşme- sinin 11k yıldönümüne Trastlamakta- dır. Nasırın Birleşik Arap Cumhuri- yeti, Suriyede girişilen toprak re- formu için,. Mısırda şimdiyı kadar denenmiş olan usullerden ıstıfade et- mekte ve Nil vadisinde yapılanlar, şimdi de Fırat kıyılarında veya Ha- lep civarında tatbik — edilmektedir. Aslında, toprakların dağıtılmasından zarar görecek olan kimselerin sayısı 900 kişiyi geçmıyecektır Fakat sa- yıca az olan imseler, memleket- teki münbit arazinin hemen hemen yarasını ellerinde bulundurmaktadır- kün olan her vurarak, — memleketteki memnuniyetsizliği ve — huzursuzluğu arttırmağa çalışmaktadırlar. Birleşik Arap — Cumhuriyetinin Suriye eyaletini saran huzursuzluk sadece toprak ağalarının şikâyetle- rinden doğmamaktadır. Geçen yıl, Suriye için çok kötü bir hasat yılı. olmuş, kurak geçen uzun bir yazdan sonra, buğday ve pamuk mahsulün- de mühim azalmalar görülmüştür. Kuraklık, Suriyenin harice Sattığı, bugdayda 700.000 tonluk bir duşuş meydana getirmiş, dünya pamuk pı— yasasındaki dalgalanmalar yüzün- en de pamu kların ancak üçte biri satılmıştır Şimdi ar Suriye- nin anlı şehrı olan l—lalep artık, 'flâs den fırmaların ve 1şsızler1n şehri olmuşt Bütün bu şartlar Suriye bütçe- sinde zzam —açıklar meydana getirince, tek çare olarak vergilerin arttırılması ve tediye muvazenesini düzeltmek için de ithalâtın tahdidi gerekmiştir. Bir zamanlar en 1lüks. ve en pahalı arabaların seyran yeri. olan Şam sokaklarında artı eski şatafatlı manzaralara , rastlanma- maktadır; çünkü son tedbirler Suri- yeye gırecek lüks otomobillerin fi- yatlarını üç misli arttırmıştır.' ispanya Franko'nun Çimentosu adriddeki güdümlü basının men- supları bu hafta başında hükü- metten kati bir talimat aldılar: Sanabria gölüne akan bir nehir ü- zerinde kurulan barajın çöküşüyle alâkalı haberler çok büyük manşet- lerle — gösterilmeyecekti. Halbuki, Sanabria felâketi, — İspanyanın sön yıllardan uğradığı felâketlerin eh muthışıydı Günlerden beri fasılasız yağan yağmurlar sonun baraj çökmüş, barajın gerısınde bu* AKİS, 17 OCAK 1959