17 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

17 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP ıtıraz sesi buna mani oldu. Ses: "Paşam, neticeyi bir de rey ile tes- pit etmelisiniz" diyordu. Paşa göz- lüklerini çıkardı, baktı, sesin sahibi Ferit Melendi. "Pekâlâ öyle yapa- lım" dıyerek meseleyi reye koydu "— Kab edenler?" Gülek ve Gulekofıller meseleyi — büyütmeğe kayıt duşmeyı kâfi bulanlar el kal- dırdı — K bul etmiyenler?" ıhtırazı kayıtla yetinme- reylerıyle len ile Sırrı Atalayınkinden k ldı. Osman Alişiroğlu müstenkif- Boyl ece, geçen hafta Cumartesi günü, Bayındır sokaktaki C. H. P. Genel Merkezi binasında Parti Mec- lisinin 8,5 saatten beri — müzakere ettiği mesele, İsmet İnönünün sure- ta ortalama teklifi ile karara bağ- landı: "Genel Sekreterin — Kurultay tarafından seçilmesi hükmü, tüzük- te kalacak, ancak Parti Meclisine, üçte iki ekseriyetle Genel Sekreterı iskat etme yetkisi verilecek" ti. Yılan hıkayesı . P. bünyesinde 1950 den beri devam eden — * mücadelenin, -daha doğrusu yılan hikâyesinin- ye- ni bir Safhasıdır. Hikâyenin başlan- gıcında bu yana, rollerin, aktörle- rin çoğu değişmiş, fakat mevzu do- kuz yıldır aynı kalmıştır. Sahnedeki aktörlerden dokuz-yıl- dır, rol değiştirmiyenlerden biri -ta- biatıyla- Kasım — Gülektir, biri de Ferit Melen. Ferit Melen, 1960 - 1951 de ,bu dâvayı bir kısım arka- daşlarıyla birlikte ortaya — atmıştı. in * bu arkadaşlarından bazla- Yı, nradan polıtıka sahnesının dı— şına duştuler -Nihad rim — gib Bazıları polıtıka sahnesınde kaldı— lar, ama Parti Meclisinde değildiler Atıf Topaloglu gibi- Bazıları, so- BİTENLER. nunda aynı yola döndüler ama, ara- -Cemil Sait Barlas gibi-. Bazıları Meclısındedırler Ve a ka- naati taşır ü ada Ferıt Melen kadar 1lerı safta değillerdir. —lsmaıl Rüştü A Vedat Dı leli Çekılenlerın lerin yerine, dokuz katıldı: karakolu teşkil — ediyor mutavassıt teklifine muvakkaten Tı- za göstermekle beraber, esastaki muhalefetını bir de rey ile tescil et- tirmeden, işin ucunu bırakmıyordu. "Beni Kurultay seçti" ikâye 1950 de, mağlüp C. P. Hnın ilk Kurultayından hemen son— ra başladı. Kurultayca yapılan ilk genel sekreter seçımını "Ben köy köy dolaşacağım. Reyinizi bana ve- rin" diye birdenbire ortaya — çıkan Kasım Gülek, Günaltayı, Erimi, Bar- lası ekarte ederek k nmış; Genel İdare Kurulu da, nlukla eski Günaltay kabinesi uyelerınden teşek- kül etmişti.. Yenilerden, 1950 de mil- letvekılı olan eski Gelirler Umum Mü rit Melen vardı. Çok geç- meden Gulek ile Kurul arasında ih- tilâflar başladı. Anlaşmazlıkların bir ısmı, Günaltay kabinesi uyelerının kendilerinden daha tecrübesiz bir si- yaset adamı gördükleri Güleki, da- ha üstün bir mevkide yagırmaların— dandı. Bu bir peşin hükme da- yanıyordu. Gerçi Kasım Gülek de 1948 . 1949 arasında bakanlık etmiş- ti ama, meselâ Nihad Erim, aynı şeyi hem daha uzun müddet, hem de hükümet politikasını idare eden Baş- bakan Yardımcısı olarak yapmıştı. Gülekin üst mevkide olmasını bu peşin hükümlerin dışında, herke- si çileden çıkaracak hâdiseler başla- dı. Meselâ olup bitenlere, Nihad E- rim gibi eski Başbakan Yardımcısı gözüyle bakmasına imkân olmıyan, yeni politikacı Ferit Melenin feve— ran ettıgı görüldü. elen, Kurulun uyesıydı Gün geçtikçe işler, hiç de kanun damı olarak alıştığı memek edir muhasip görüyordu ve nizam a- şekilde yürü- Melen meslegınde titiz bir malıyecı idi. 1931 de ülkiyede çıkınca bir m'ddet Sonra babas yolun an gi— de ek -Babası Va d Malmüdürü idi. ımtıhanla Maliye Mufettışılıgı— ne intisap etti. kendisi için pek kolay olma- dı. Kazalarından birinde Kaymakam bulunduğu Bursada vali, — kendisin- den pek memnundu. Genç ve çalış- kan kaymakamını bırakmak istemi- yordu. Ona, İstanbulda açılan imti- hana gıtmek için izin vermedi, Fe- rit Melen ise. bilhassa mahallı eş- rafın, parti başkanlarının — işlerine karışmasından sıkılmış, mesleğinden sogumuştu Küçüklüğünde kaybetti- ği babasının, çocukken yuzlerce de- fa tekrarladığı, "Ne ol rsan ol, sa- kın maliyeci olma" hatım bir kenara bıraktı. Serbest bır gününde, Mudanyadan vapura binip İstanbula gitti. İmtihana girdi. Ertesi gün de Malıye Müfettiş Muavini olarak dön valisine "Allahaısmarladık" dedı. Ferit Melen yeni mesleğinde kı- sa zamanda yükseldi, Ankaraya ça- ğırılıp, Fuad Ağralının — çetinliğiyle meşhur denemelerinden geçti ve alı- şılmamış bir yaşta -0 zaman 34 ya- şında idi. önce Vasıtalı Vergıler sonra da Gelirler Umum Müdür! ğüne getirildi. 950 Meclisine, kanuna ve niz., e ip adamı olarak elenin, partisinin Ge- nel İdare Kurulu üyeliğinde de aynı Yerini yeni seçileceklere bırakan C. H. P. Parti Meclisi son toplantısında, Geçinemeyenler! AKİS, I7 OCAK 1959