17 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

17 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

General Franko Çimentolar isyan edince lunan Rivadeiago köyü tamamen su- lar altında kalmıştı. Ölü sayısı şim- dilik 300 civarında tahmin edilmek- tedir. Barajın neden çöktüğü — şimdilik kati olarak bilinmemektedir. Resmi makamlar, bütün kabahati ağmur- yağ ların çokluğuna, sellerin — şiddetine yüklemeğe çalışmakta iseler de, ba- raj inşaatının tekniğini bilenler bu gibi ihtimallerin daima hesaba ka- tıldığım ve bir barajın çöküşü için yagmurların şıddet nden — bahsetme- nin abes olacağını söylemektedirler. Şimdilik dolaşan rivayet, kullanılan çimentonun çürük olduğu ve baraj inşaatım üzerine alan — müteahhidin malzemeyi iyi seçmediği merkezin- dedir. Rivadeiago yakınlarında bu- lunan Amerikan hava üssüne men- sup istihkam mütehassısları da in— şaat sırasında kullanılan malzemi nin, çuru üğünü bizzat gorduklerı— ni, resmi makamları ikaz ettikleri- ni, fakat bundan bir netice çıkma- dığını bildirmektedirler, Pranko'nun basın tara- fından gazetelere gönderilen talimat, ortalıkta dolaşan bu rıvayetlerın hıç de yalan olmadıgını açıkça ortaya koymaktadır Şimdi, baraj hâdisesi, sanki çok küçük bir vakaymış gıbı, İspanyol gazetelerinin ikinci larında yer almaktadır. bakanı Birmanya Akıllı başbakan on günlerde Birmanyadan gelen haberler, üniformalı diktatör Ne AKİS , 1I7OCAK 1959 Win'in son aylarda muazzam güç- lüklerle karşılaştığını ortaya koy- maktadır. Ekim ayında, eski baş- bakan U Nu'dan bütün yetkılerı devralan ateşli general, mleket a geni işlerini bir çırpıda duzeltecegını zan- netmişti; Halbuki şimdi, aradan Ke- çen aylara rağmen, Bırmanyanın kuzey bolgelerındekı karışıklıklar ir türlü sona ermemiştir. "Bey, Bayraklı Komünistler" diye anılan âsi grubun lideri Tan Tun, hükü- metin ileri sürdüğü teklıflerı kabule yanaşmamakta ve — Birmanyadaki Komünist Partisinin kayıtsız şartsız tanınmasını ısrarla istemektedir. Ayrıca, memleketteki — iktisadi şartlar da son derece bozulmuştur. Fiyatlar alabildiğine yükselmiş, Bir- manyanın bütün büyük şehirleri ka- raborsacıların hâkimiyeti altına geç- miştir. Ne Win hükümetinin çıkar- dığı bütün, kararnameler aldığı bü- tün sert tedbirler iktisadın şaşmaz kanunları önünde bırer birer erimiş- tir. Üstelik, general Ne Win'in, ik- tidarı devralırken * millete i bir söz vardı: Unıformalı diktatör, altı ay içinde genel seçimlere gidi- leceğini vaadetmişti. Aradan geçen üç aya rağmen, henüz ortalıkta böy- le bir hazırlığa rastlanmamaktadır. Anlaşılan Ne Win hazretleri, mem- leketi düzene sokmak için. bir müd det daha iktidarda kalmanın zaruri olduğuna kendi kendisini — inandır- mıştır. Birmanyayı idare etmek mesu- lıyetını taşıyanlar öyle — sıkıntın gü nler gecıredursunlar eski başba- kan Nu hayatının en rahat, en kın devresini yaşamaktadır. U Nu, başbak nlıktan ayrıldıktan sonra. bir Buda manastırına kapanmış, o- rada keşişlerle birlikte kafa dinlen- dirmeğe başlamıştır. Bu vaziyetten Bırmanyaşlılar da memnundur- lar, çünkü iktidarının son aylarında bulunduğu güç d içinde DÜNYADA OLUP BİTENLER Nu'nun sihirlerini bir haylı .bozmuş- tu; tabii, bu sinir bozukluğunun ce- zasını da Birmanya h Ikı — çekmiş, olur olmaz keyfi emirlere itaat et- mek zorunda; kalmıştı. Şımdı sinirli am —manastırda dinlenirken Bır manyalılar rahat nefes almak "darısı öbür memleketlerin başına demektedirler. Fransa Malümun ilâmı eçen haftanın ortasında Perşem- be günü Pariste Elysee sarayı- merdıvenlerınden çıkan uzun boylu ve mağrur tavırlı adamı biz- zat Fransa Cumhurbaşkanı Rene Coty karşıladı. Bu sırada rafına yerleştirilmiş — batarya pare top atarak bu karşılama töreni- ni kutluyorlardı Merdivenleri tırma- nan mağrur adam Fransız tarıhınde 4. Cumhuriyet devrini apatıp Cumhuriyeti kuran General Charles de Gaulle idi. Elysee sarayına eski Cumhurbaşkanından vazifesini dev- ralmaya gelmıştı Zira bir kaç gün önce göz' kamaştıracak bir rey sayı— sı ile 5. Cumhuriyetin ilk Cum başkanlığına geçmişti. De Gaulle'ün Cumhurbaşkanı se- çilip vazifesini devraldıktan sonra yaptıgı ılk işlerden' biri de Fransa- yeni Başbakanını tâyin etmek oldu Geçen haftanın sonunda yapı- lan bu tâyin Generalı yakından tanı- yanların hiç ini — şaşırtmadı. De Gaulle Fransa başbakanlıgına en güvendigi adamlarından biri ve bir zamanlar tenkidleri ve tarizleri ile olan ichel getirmişti. Bundan boyle De Gau ve Mıchel Debre elele Fransayı eski büyük devlet haline getırmek için mucadele edeceklerdir.