17 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

17 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER C. H. P. Birlik kuvvettir (Kapaktaki — Politikacı) u. haftanın ortasında Çarşamba sonra, Yenimahal- duncu C. H. P. rultayının delege- leri, üç günden berı devam eden ça- lışmaların kritik safhasına varmanın heyecanı içindeydiler. Teşkil ettikleri komisyonlar raporlarını hazırlamış, Kurultayın tetkikine arzetmişti. Sı- ra seçimlere gelmek üzereydi. kim delegeler arasında — dolaşılarak bir takım matbu oy pusulaları bıle dağıtılmağa başlanmıştı. İşte bu ada, bilhassa Gülek taraftarı delegelerin hiç beklemedikleri bir hâ- dise oldu: Kurultay Gülekofiller ta- rafından Çarşamba günü yapılması istenen Genel Başkan ve Genel Sek- çilmesinin" mahzurlarını belirtiyor ve Kurultayca teşkil olunan komisyon- ların hazırladığı raporların görüşül- mesinden sonra seçimlerin yapılma- sı hususunun oya arzedilmesini tek- lif ediyordu. Nüvit Yetkinin teklifi, büyük bir ekseriyetle kabul edildi. Genel Başkan ve Genel Sekreter asıl mesele buydu ya- seçimleri, Güleki pek gocunduran Tuzuk tadi- lâtının muzakeresınden sonraya ka- lıyordu. Zaten Ondördüncü Kurulta- : ÜZzü karaya ayak bastıkları dakıka dan itibaren bütün delegelerin kulakları bu iki kelime ile doldurulmuştu. Kurultayın Çarşamba sabahı ya- pılan toplantısında Turan Güneş ta- rafından okunan Ana Dâvalar Ko- misyonu raporunun bütün delegele- larla bir arada çalışmasının imkân- sız olduğu" propagandası ile bir gün Sonraki Parti Meclisi seçimlerinde kendi taraftarlarını kazandırmağa hazırlanıyorlardı. Bu propagandanın işlemiyeceğini iddia etmek — güçtü. Gocunan sekreter üzük ve Genel Sekreter meselesi, T H. P. içinde ikilik yaratan es- Mutlaka halli lazımdı. Hele son günlerde mesele o kadar çatallaşmış Ve parti içinde o derece huzursuzluk — yaratmıştı ki — Genel Başkan İnönü, ister istemez bu işin hallini üzerine almıştı. Nitekim Sa- lıyı Çarşambaya bağlıyan gece, C. H. nel Merkezinin birinci ka- tında bırıbırıne geçme iki odadan i- nda toplanan Kurultay Tü- uk isyonu üyelerinin etrafında oturdukları üzeri yeşil çuhalı masa- nın başında İnönü bulunuyordu. Ko- C. ki bir dertti. Alemdar Sinemasında toplanan XIV üncü C. H. P. Kurultayı delegeleri Çok lâf, az iş! reter seçimlerinin diğer — seçimlerle birlikte Perşembe günü yapılmasına karar verdi. Bu hal, Gülek taraftar- larını pek üzdü. Anlaşılan meşhur talihi bu defa Kasım Güleki takıpten vazgeçmişti. Genel Başkan İnönünün Kurultay salonuna çok büyük sevgi tezahür- leri arasında girip Ön sıradaki yeri- ne oturmasından pek az sonra, Ku- rultayın Başkanlık kürsüsünde bu- lunan ikinci Başkan Lebid Yurdoğ- lu yerini Kurultay Başkanı Şemsed- din Günaltaya bıraktı. Saat 16.30 a geliyordu. Günaltay. Kurultaya Ge- nel Başkan ve Genel, Sekreter se- çimlerine başlanacagını söylerken Nüvit Yetkin usül hakkında söz a- larak kürsüye çıktı. Yetkin, Tüzük Komisyonu Traporunun Kurultayda müzakerersinden — önce — seçimlerege- 4 rin ayağa kalkarak ve marşlar oku- yarak kabul edılmesıyle kutlanan "Güçirliği Bayra kulak ve gö- nüllerdeki pasları bıraz sildi ve bu- nun yarattığı mânevi hava birçok delegeyi, içine zorla düşürüldükleri şahıs meselelerinin üstüne çıkmaya şevkettı Bu ruhi hal, Nüvit Yetki- nin teklifinin büyük bır ekserıyetle kabulü ile iyice ortaya çıktı. tâdiline karşı aldıkları Vazıyetl ek iyi not almıyan Gülek taraftarları, seçimlerin bir gün sonraya bırakıl- masıyla oynamak istedikleri küçük bir oyundan mahrum kaldılar. Genel Sekreterin. Parti Meclisi tarafından iskat edilebilmesi karşısında lüzum- suz bir korkuya kapılan Gülek taraf- tarları, eger seçimler Çarşamba gü- nü yapılsayd her halü kârda Ge- nel Sekreterliğe getirilmesi muhak- kak olan Kasını Gülekin "bu adam- yu gri bir elbise giyen İnönü, yeşil çuhalı masanın başında, gece yarı- sından sonra saat ikiye kadar kaldı ve komisyon üyesi delegelerin ko- nuşmalarını büyük bır dikkatle din- ece C. H. P. G erke zinin toplantı salonu tam bir baba günü hali yaşadı. Bir defa sa- lon o kadar kalabalıktı ki, delegele- rin sigaralarım yere atıp. söndürme- leri bile güç bir iş teşkil ediyordu. Tabii sigara dumanları da kesif bir sis gibi yeşil çuhalı masanın üzeri- ne çöküyordu. İsmail Ararın başkan- lıgındaki toplantıda Genel Sekreter seçimi meselesi ele alının bir kı- sım heyecanlı delegelerin tehalukle söz istediği görüldü. Bunlar. Parti Meclisinin getirdiği teklife Sekreterin Parti Meclisince ıskat e- dilebilmesi. muhalefet etmeğe hazır- lanmışlardı. Söyledikleri, aynı yer- AKİS, 17 OCAK 1959