17 Ocak 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

17 Ocak 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

24 AKİS'in Yazı Müsabakası "Milletlerin İktisadi Kalkınması Niçin Hürriyet içinde Olmalıdır" mumi bir ifade ile iktisadi kal- kınma, milli refahın bulunduğu sevıyenın üzerine çıkartılması ya- ni arttırılmasıdır. Bun! n doğru kıstası ise reel milli gelırdır Fa- kat resi milli gelirin sosyal sınıf- lar arasındaki inkısamını — nazarı itibare almadan fert başına düsen reel milli geliri tam bir müşir ad- detmeğe imkân yoktur. Cemiyette bazı sosyal sınıfların aşırı refaha kavuşmasına- mukabil dığ r sınıf- ların yerinde »ayması veya fakir leşmesi mümkündür. İktisadi kal- kınmada esas gaye cemiyeti tam istihdam -Full Employment- a ve yüksek bir iktisadi muvazene du- rumuna ulaştırmaktır Bu gayeye ulaşmak için yatırım yapmak la- zımdır. İktisadi kalkınma yapılır- ken İktisadi istikramı ve em niye- tin sarsılmamasına bilhassa dikkat etmelidir. "Filhakika milli sarfiya- tti millf hasılanın ölçüsüne vurma- dan rasyonel bir envestisman poli- tikası takip etmek mümkün değil- dir." "Hem istihlak hem de yatı- rımları büyük bir hızla arttırmağa kalkmak milli ekonomiyi alt üst etmek demek olur." Şu halde milli gelirin istihlâke, tasarrufa ve en- vestismana tahsis edilen kısımları arasında memleketin umumi bün- ahenkli bir münase- betin mevcudiyeti şarttır. için iktisadi kalkınmanın gosteren, milli gelire göre tertip- lenmiş uzun delı bir envestisman programı yapılması zaruri olmak- tadır. İktisadi kaynaklan memle- ketin müşterek ihtiyaçları için en uygun şekilde kullanmalıdır. İhti- yaçların ehemmini mühimmine ter- cih lâzımdır. Bunun seyrini Bunları nazarı ıtıbare almayan, milletin refaha mak gibi en masum arzusunu tahrık ederek iş başıııa gelen ve geçici siyasi gaye- er uğrunda memleketin imkânla- rını israf eden dirijanlar, — elbet hüsrana uğrayacaklardır. Kendile- ri de mügalâtadan kurtuldukları anda bu hakikati göreceklerdir. Fakat ne yazık ki, geçen zaman ve imkânlar heder olmuştur. Bunun ol maniası için ne lazımdır?. Mu- hakkak ki hürriyet.. Kötü akıbe- tin önüne geçecek yegâne çare si- yasi hürriyet ve iktisadi serbesti- dir. Ayrıca iktisadi istiklâl kilide - XX - bulunmak ve bunun muhafazasına âzami itinayı sarfetmek lâzımdır. Şurası muhakkak ki, hurrıyet insan ruhunun muhtaç ol ğu en asil, en ulvi ihtiyaçların başında gelır İInsanlar bu hazzı tatmak i- çin çok şeyler feda etmiştir. Bu- na tarih şahitti Hürriyet, ıktısadi kalkınmanın gerçekleşmesi için şarttır. Neden?. İktisadi kalkınma her şeyden- ev- vel millii dayanışma, milli birlik ve millit güvene istinad eder. Herşey millet huzurunda yapılmalı ve ik- tisadi kalkınma millete mal edil- melidir. Çünkü yapılanlar onun fe- dakârlığıyla mümkün olmaktadır. İktidarda bulunanlar sadece mille- tin hislerini ve faalıyetlerını kana- lize ve tevci mek dorumunda ol- duklarına gore elde edilen neticele- rin onların değil milletin bir başa- rısı'" olması iktiza eder. Çünkü ticeye milletin sây-ı ve gayreti Sa- yesinde varılabilmektedir. Baştaki- lerin ancak memleket iktisadiyatı- nın) tevcihinde bir muvaffakıyetı mevzubahis olabilir. Tevcihteki isa- bet ise, siyasi hürriyete ve iktisa- Mehmet Necati CEPKEN di serbestiye bağlıdır. İktisadi po- litika millete takdim edilmeli, ten- kidine arzedilmelidir. Ancak o za- man muvaffakiyet şansı arttırıl- mış, milletin itimat ve tasvibine imkân verilmiş olur. İcraat da ta- mamen milletin murakabesi altın- da cereyan etmelidir. Eğer etmez- se, iktisadi kalkınma milletçe kal- kınmayı değil hür nevi zümre ve sınıfkalkınmasını intaç eder. Suiis- timaller olur. Baştakilerin iktidar- da kalma hırsları ve siyasi gayeter uğruna memleketin imkânları har- canır, iktidardakilerin temayül ve arzularına râm olanlar, onu des- tekleyenler imtiyazlı bir sınıf ha-, line geçerler. Bu surette içtimai adaletsizlikler doğar. Mülkün te- meli adalet yıkılınca — huzursuzluk artar ve tabii hukuk kaıdelerı çığ- nenmeğe başlanır. Bu te ancak milletin murakabesı ma- ni olabilir. Milletin murakabe ya- pabilme imkânı neye bağlıdır?İş- te bu sorunun cevabı —hürriyetin lüzumunu gösterir. İktisâdi kalkın-- manın muvaffâk olabilmesi için millet sadece baştakilerin hüsnini- yetine guvenerek eli kolu bağlı ka- amaz. Bunun için fikir hürriyeti- nin, yazı hurrıyetımn, tehkid hür- riyetinin v.s cudiyeti şarttır. Bu hıırrıyetlerın ıstımalı bağımsız bir adalet mekanizmasına, hür bir basma, çok partili parlâmanter bir sisteme, hâdiselere ilmin — ışığını tutacak Üniversite muhtariyetine ve kanunların, nizamların ve mu- karreratm demokratik esaslar ve tabii hukuk kaideleri ile hemâhenk olmasına bağlıdır. Kısaca iktisadi kalkınma hukuka bağlı bir devlet ve idare sisteminin mevcudiyetini icap ettirir. Görülüyor ki, en doğru yol hür- rıyet yoludur. V huzur içinde, e- min, korkusuz, endışesız ve tam bir ıktısadı kalkınma için — hürriyet ne gua non- bir şart olmakta- dır İnsanlarda hür yaşamak mâ- nevi ve tabıı bir ıhtıyaçtır Millet- ler her zaman bu arzularım tat- inin için ugraşmışlardır ve uğraşa- caklardır. Tarih bu arzunun önü- ne geçilemeyeceğine delâlet eder. uzur ve zafer hürriyettedir. Mu- hakkak ki "Başkalarının keyfine gore yaşamak, sefaletin en büyü- ğüdür AKİS, 17 OCAK 1959