21 Şubat 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

21 Şubat 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Parlemento' taktiklerinde en, az takipleri kadar pişmiş bulunan C. H. P. milletvekilleri hazırlıklıydılar. Başta teklifi kaleme alan Ferit Me- len olmak üzere C. H. P. liler "Mil- i maaşları 2000 liradır. Şu ki, birinci deri memur ve maaş ve tahsisatının tutarını aşa- maz" şeklindeki teklifin ne mânâya geldiğini herkesin anlıyacağı bir dille anlattılar. Teklif milletve- kili maaşlarının indirilmesi gayesini güdüyordu. Eğer verildiği zaman kabul edilseydi, milletvekillerinin ay- lığı 2000'den 1983 liraya düşecekti. Tasarıda yer alan "tahsisat" kelime- verilen — ikramiyenin . Esasen teklifin gerek- çesi, milletvekillerini en açık bir dil- le "feragat" e davet ediyordu. Böyle bir tasarıyı maaşlara için manivela olar. imkân yoktu. A a b P. nin alaturka kurnazl " yapmay, çalıştılar. Bılhassa Fransız Anayasasındaki bir hüküm, sanki 1946 Anayasasında mevcutmuş gibi davranarak hukuki konuşmalar yapmakla şöhret kazanan Behzat Bilgin "Bana bir adamın bir kelime- sini verin, onu idama mahküm ede- yim" diyen Napolyona hak verdire- cek bir beyanatla C. H. P. teklifinin maksadının zam — olduğunu ispata kalkıştı. Bilginin bazı Yunan filozoflarını Hatırlatan bu gayreti kimseyi şaşırt- madı, Ama "Yaylacılar"ın ümitlerin- den bir İlhan Sipahioğlunun, bir Ad- nan Seleklerin, Bilgini taklide çalış- maları birçok kimseyi şaşırttı. Zam, anlaşılan beklenildiğinden de tesirli' olmuş, parti içinde liderlerin özledi- ği tesanüt gerçekleşmişti. Bu hava 1çınde maddelere geçildi ve metinden "tahsisat" — kelimesinin çıkarılmasını isteyen 54 imzalı C. H. P. takriri reddedildi. Bu suretle zam- P. teklifinin kanunlaşması sa- yesinde arzuladıkları şamıyacaklarını anlamaları Teklifteki "tahsisat" ve kelimeleri işleri bozuyordu O halde C. H. P. teklifini münasip bir şekilde tadil etmek lâzımdı. Bu suretle zam- cıların liderlerinden Daim Süalp ve arkadaşları ."tahsisat" kelimesinin "tazminat ve diğer istihkak- " jbaresini ekleyen ve "aşamaz" "intibak ettirilir" ile değiştiren 14 imzalı bir takrir verdiler. Daim Süalp tasarının bu suretle "sarahat" kazandığı fikrindeydi. Yedibuçuk saat süren müzakerele- rin en enteresan hâdisesi bu sırada vu ku buldu. Sırrı Atalay Usül hakkın- da söz almış içtüzüğe göre 14 imza- li takririn konulamıyacağını, en az 50 imza lâzım geldiğini izah ediyordu. Başkan Goloğlu ilgili mad- deyi okudu ve Sırrı Atalayın haklı 10 İlhan Sipahioğlu Selvi boylu ümiftler... söyledi. Başkanın kararı sırasından yükselen hararet- li alkışlarla karşılandı. D. P. sırala- rında kızgın bir sessizlik hâkimdi. Durum hakikaten son derece ciddiy- di. Süalpin takririnin reddi üzerine C. H. P. teklifi oya konulacak ve ay- lıklara zam imkânı kalmayacaktı Mutlaka zaman kazanmak ve 50 im- olduğunu C, H, P: Halil İmre Lucien Bonapante 11 za toplamak lâzımdı. Zaman kazan- ma işini Halil İmre üzerine aldı ve kürsüye fırladı; İmre kollarını kavuş- turdu ve hiç bir şey — söylemeden kürsüde durdu. Bu arada C. H. P milletvekillerinin kahkahalarıyla çın- layan salonda, zamcılar imza topla- makla meşguldüler 5S0 imza tamam- lanınca Halil İmre kürsüden indi ve sırasına oğru yürümeğe başladı Ama Başkan Goloğlu, bu sessiz hati- ye gidiyorsunuz, diye seslendi. Halil İmre yeniden kürsüye tırmandı ve birşeyler söyledi. Bu sa- yede zam teklifi C. H. P. ye mal edi- lemediyse de, hiç değilse zam kurta- rılmış oldu. Bir ara elden kaçar gibi olan zammı kurtarmakta en büyük şeref payı hiç şüphesiz Bütçe Ko- sevimli başkanı Halil . Birçok milletvekili, Ha- lil İmrenin Jestı karşısında, kardeşi Napolyonu "kanun dışı" edilmekten kurtarmak için, muhafızlar yetişin- ceye kadar zil çalarak vakit kazanan Beşyüzler Meclisinin başkanı Luciıen Bonaparte'ı hatırlamaktan — kendile- ri'ni alamadılar. Daim Süalpin teklifinin kabulün- den sonra, meriyet teklifine geçildi. C. H. P. milletvekilleri kanunun | Mart 1962 de yürürlüğe girmesini istediler. Ama netice değişmedi. Zam teklifi kanunlaştı. D. P. den sadece bir tek milletvekili -Halil — Akkurt (Eskişehir.) -C. H. P.liler gibi kırmı- zı oy kullandı. Bu durumda C. H. P. milletvekillerine — kırmızı oy Verıp, zammı cebe atacak tıynette olma- dıklarını söylemekten başka yapacak bir şey kalmıyordu. Nitekim söz alan Grup Başkan vekili Nüvit Yetkin, sert ve vakur bir konuşma yaparak C. H. P. milletvekillerinin zammı şah- si emelleri için kullanmıyacaklarını e bu 1 vatan hizmetinde sar- fedeceklerini açıkladı. Her kazaya bir cip amdan sonra milletvekillerinin z ayhklarının ne miktara ulaşacağı henüz — kat'i bilinmemektedir. Ama bu mıktarın 4800 liraya erişme- si mümkündür. Buna söre milletve- kili ıstıhkakları net 1700 lira art- maktadır, C. H. P. milletvekilleri bu farkı partının emrine verirlerse - ma parası az Demek ehre kavuşacaktır yılda, i 10 milyon lirayı aşan azzam bir servet geçecektir. Seçim lisanıyla bu 500 cip -bir cip, Tevfik İleri gibi mükemmel 100 parti pro- pagandacısına bedeldir- demektir. Bu suretle hemen hemen her kazaya C. H. P. bayrağı tâsiyan bir cip ver- mek ve taraftarı çok partiyi hıç bir şekilde yenilmez hale getirmek müm- kün olacaktır ve o zaman bugünün zâmcılaıri ile Aaklıevvel D. liler bindikleri dalı nasıl, hesapsızca kes- tiklerini anlıyacaklârdır. AKİS, 21 ŞUBAT 1959