21 Şubat 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

21 Şubat 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA OLUP BİTENLER Millet Teessür uyandıran kaza senboğa hava alanının terminal binasında, Çarşamba — gecesi, o için alışılmamış bir Zziyaretçi grupu göze çarpıyordu. Bu grupun ve meydan memurlarının dışında, bi- nada kimse yoktu. Saat ılerlemış, 24 ü bulmuştu. Temızlıge başlanılıyor. yer yer ışıklar söndürülüyordu. A- landa bekleyen grup, birkaç gazete- ciden ibaretti. Meydan memurlarının "Boş yere beklemeyin. Listede ta- nınmış bir kimse yok" İlu tavsi- yelerine rağmen yerlerinden kımıl- damıyorlardı. gerçekten a "tanınmış bir kimse" olmadığını on- biliyorlardı. Ama onlar için tanınmış veya tanınmamış, "bir kimse" mühimdi. Lon- dradan gelecek herhangi birini bek- liyorlardı. Gerçekten o gece o saatte Tiondradan gelecek ve merakları gi- derici bırkaç SÖZ soylıyecek bir kim- se mühim radyolardan, gazetelerden Londradaki feci kaza- ya dair haber bekliyordu. Yabancı a- jansların ve onlara atfen — Anadolu Ajansının verdiği haberler, umumi efkârın merakını gidermeğe kâfi de- ğildi. 'a B Millet bir gece öncesinden beri merak içindeydi. feci haberi önce B. B. leyenler işitmiş, daha sonra kademe kademe devlet erkânı, milletvekilleri ve halk öğrenmişti. Ancak ilk ler, doğru dürüst, bir malümat vermi- ordu. Cum rbaşkanı ve bakanlar dahı önce, -yabancı radyolardan alı- nan ilk bilgi ile. kazanın can kaybı olmadan atlatıldığını — zannettiler. Daha sonra merhale —merhale, va- siyetin vehameti ortaya çıktı. Dev- let erkânı ve bazı milletvekilleri a- lelacele Köşke çağırıldılar. Haberler oradan takibedilmeğe başlandı. Saat 21 sıralarında, 18 de olan kazada ö- lenlerin bulunduğu öğrenildi. Fakat Anadolu Ajansının heyetimizin bü- tün üyelerinin sağ ve salim olduğu- nu, otomobillerle Londraya dogru yola çıktığım bildirmesi uygun gö- rüldü. Bu, halkın -tabii yabancı rad— yo dınlemıyenlerın heyecana kapıl- mamasını sagladı Halbukı haberler saatler geçtikçe ink ediyordu. Yabancı radyolar artık kurtulanların isimlerini vermeğe başlamıştı. Ajans ve radyo 10,45 haberler bultenıni de aynı haberle geçiştirdi. Ama, artık ondan sonra elem verici haberi, -ya- yınını 24 ten sonra da devam ettir- mek suretiyle- alıştıra alıştıra ver- meğe başladı. Bu arada İçişleri Ba- kanı Namık Gedik. Anadolu Ajansı binasına iki defa gitt Bu sırada ajans binasında yürek pareni ayıcı bir sahne cereyan etti. Heyette bulunanlardan Anadolu A- jansı Umum Şerif Arzıkın eşi Nimet Arzık etraftakılerın 18- rarlarına rağmen haberleri teleks ba- 4 şında takip ediyordu. Birden telek- sin bir yabancı ajanstan İngilizce olarak aldığı haberi makinadan çek- ti ve bir çığlık atıp bayıldı. Haber, ölenlerin isimlerini veriyordu ve lıs— tedeki ikinci isim Şerif Arzıktı. ğer isimlerin öğrenilmesi ve a- ilelerine bildirilmesi, orada bulunan dostlarının omuzlarına yüklenen a-, ğır bir vazife oldu. Radyo neticeyi bildirmeden, bu vazife ifa edildi. ö- lenlerin aileleri zaten uçağın dü tüğünü Ööğrendikleri 1t1baren kuşku içindeydiler. Kati neticeyi Öğ- renince içlerinden bayılanlar, — şoka uğrayanlar ol nadolu Ajansı vefat — edenlerin; hstesını sabaha karşı 3.30 da bildir- i. Sabah bülteninde de tekrar etti.. Milletvekillerinin çoğu sabahın er- lisanla geçmış olsun dedi. C. n felâket, karşısında aradakı butun 1htılaflar1 bir yana bırakarak, milli tesanüdü — herşeyin üstünde tuttuğu, öğleden sonra çok daha iyi anlaşıldı. Saat 15 de Mec- lis muta toplantısını — yapacaktı. Celse Mahmut Goloğlunun başkanlı- ğında açıldıktan ve Başbakan Veki- li Etem Menderes feci kazaya dair izahat verdikten sonra, Grup Baş-. Kanvekili Nüvit Yetkin kürsüye çık- tı. Londra faciası karşısında C. H. P. Grupunun duyduğu derin — teessürü iz ve samimi bir şekilde i- i. Yetkinin bu arada verdiği takrirde Meclisin ölenler için saygı duruşuna davet edilmesi ve aileleri- ne başsağlığı dileklerinin iletilmesi isteniyordu. SEV uçağı feci kazadan sonra Yüreklerimiz Meclise ken saatlerinden itibaren i inkişafım gelmişlerdi. Hadiselerin oradan takip ediyorlardı. Erken atlerde Londra Buyukelçılıgımızle telefon konuşmaları yapılmıştı. Bun- larda Menderesin sıhhatinin endişe verici olmadığı, diğer yaralılardan Emin Kalafatın durumunun ağırlaş- tığı bildiriliyordu. Öğleye — doğru Cumhurbaşkanı Bayarın Menderesle salisen bir telefon konuşması yaptı- ğı ve sesinden Menderesin sıhhatte olduğuna kanaat getirdiği öğrenildi. Bu arada C. H. P. Grup İdare He- yeti, Meclis Başkanını D. P. G Başkanını ve Başbakan vekilini zi- yaret ederek taziyetlerini Diğer taraftan İnönü Menderese ay- rıca bir telgraf çekerek, samimi bir de parçalandı Meclisin- toplantısı, C. H. P. ve -Benderlioğiu tarafından- D. P. Gru- pu adına verilmiş takrırlerın ittifak- la kabulü ve üç dakikalık bir saygı duruşuyla sona erdı Daha —önce Meclise gelmiş olan Cumhurbaşkanı toplantıdan sonra daha bir müddet yukarıdaki odasında kaldı; kaza i- le ilgili mevzuları a meşgul oldu. Bayar, öğleyin Berrin Menderes- le de görüşmüştü. Bayan Menderes kocasının yanına bitmek istiyordu. Bu arzusu Menderese iletilmiş, fa- kat o Fatin Rüştü vasıtasıyla buna lüzum olmadığını bildirmişti. Cum- hurbaşkanı, — kocasının bu cevabını Berrin Menderese- bildirdi. O da se- yahatten vazgeçti. Zaten o sırada, Isviçrede bulunan iki oğlu uçakla AKİS, 21 ŞUBAT 1959