21 Şubat 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

21 Şubat 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

YURTTA OLUP BİTENLER babalarının yanına varmış bulunu- yorlardı. Kalafatın karısı da koca- sının yanına gitmek için -daha ka- ce- uçakta yer ayırtmıştı. Fakat asabının çok bozuk olduğunu dikkate alan dostları onu bu seya- hatten şimdilik vazgeçirttiler. a doğru Menderesin sıh- hatinin'iyi olduğu haberleri — daha kuvvetle teyid edilmeğe başladı. Ba- yan Menderes bu arada bir kurban kestirdi. Hele resmi şahısların dışın- da Doğan Nadinin Menderesle görüş- mesi ve bu görüşmeyi anlatırken kendisini -müteessir görünmekle raber- eskisi gibi bulduğunu belirt- mesi, büsbütün yürek ferahlatıcı bir haber oldu. Bunun dışında ayrıca, Menderesin Türkiyeden birkaç ta- kımı elbise istettiği öğrenildi. bır sıhhat delılı ıdı Elbıseler tışmıyordu Başbakanın bir kere röntgenden geçırılmesıne lüzum goruldugu düşünülüyor v. un ne- ticesi de öğrenilmek ıstenılıyordu Bir de radyonun, "Menderesin sesini i- şittireceğiz." diye müteaddit defa a- nons yapmış olmasına rağmen, ge- rekli teknik imkânları bir türlü bu- lamaması, can sıkıcı bir hâdise ol- du. İşte bunun için Çarşamba gecesi gece yarısından sonraya kadar Esen- boğa hava alanında Londradan gele- cek bir uçak bekleyen gazeteciler, uçaktan inenler arasında söyliyecek bir Türk yolcu bulmak is- tiyorlardı Gazetecıler bir de cena- lümat elde edememişlerdi. Cenazele- re dair karar ancak gece yarısından sonra belli oldu. Buna göre biri Na- poli'deki Nato üssünden, öteki An- karadan iki askeri uçak kaldırıla- cak, bunlar vazife kurbanlarının na- aşım Londradan alarak Cuma veya Cumartesi günü Türkiyeye getirecek- ti. Önce aynı maksatla bir Viscount uçağının kaldırılması düşünülmüş, fakat sonradan — vazgeçilmişti. Bu karar Türk Hava Yollarının batıl i- tikatları olan bir kısım mensubu i- cin ferahlatıcı bir haberdi. Çünkü bunlar bu işte bir uğursuzluk oldu- ğuna baştan beri inanıyorlardı. Va- zife kurbanlarından Türk Hava Yol- lan Genel Müdürü Abdullah Parla— nin müessesede 13 üncü genel mü- dür olduğuna takılmışlardı. 13 bil- hassa uçak işletmesinde uğursuz te- lâkki edilen bir rakamdı. Bu sebep- lendir ki, uçaklardaki yer numara- ları arasında 13 bulunmazdı. Yeşilköyden ayrılış olculuk Salı günü başladı. SEV uçağı daha Pazar gününden se- fere hazırlanmış, Yeşilköyde. bekli- yordu. Başbakanın Salı sabahı 9 da Londraya müteveccihen hareket e- lanında toplanmağa haşladılar. Bu 6 defa uğurlayıcı D. P. lilerin, mutad hilâfına, bayrak ve flamalarının teş- hirine müsaade edilmemişti. Hava ince'ince yağan yağmuru ve hayli keşif sisi ile kasvetliydi. Menderes 00073 plâkalı siyah Cadillac'ı ile ha- va alanına geldiğinde saat 9,20 idi. Kemal Zeytinoğlu, Emin Kalafat ve Eteni Menderes alana Başbakanla ayni otomobilde geldiler. Bir gün ev- vel Eyüp Sultanda kurban kestiren Menderes, beton piste ayak bastığı zaman neşeli görünmüyordu. Mera- sim kıtasını teftişten ve uğurlayıcı- larının ellerini sıktıktan sonra SEVe indi. uta üzere son yolcusu Şe- fik Fenmeni de aldıktan sonra SEV, talihsiz yolculuguna başladı. SEV'in mürettebatı 3 kaptan Pi- lot -Münir Özbek, Lütfi Biberoğlu, Sabri Kazmaoğlu-, 1 seyrüsefer pilo- Başpilot Münir Özbek Ecel, maharetten kuvvetli tu -Gündüz Tezel-, 2 hostes -Gönül Uygur, Nurdan Yelkovan- 1 kabin memuru -Türkây Erkay- ve 1 ma- kinist -Kemâl Itık- olmak üzere 8 kişiydi; Heyete gelince, AA. her ne- dense, Başbakanın çocukluk arkada- şı Rifat Kadızâde ve daha birçok- larının Menderese refakat ettiklerim bildirmedi. Bilinmeyen yolcuların is- mi feci kazadan sonra Öğrenildi. Kaza EV uçağı, Romada kısa bir du- S raklama ve benzin ikmali yaptık- tan- sonra, Türkiye saata ile akşam üzeri 6 sularında Londra üzerine gel- di. Uçaktan ilk haber bu sırada a- lımdı. Londrada kesif bir sis vardı, radarla mücehhez olmasına rağmen SEV, Londra hava alanına inemiye- cekti. Yeşilköyden bir yedek mey- dan isimi istiyordu. Yeşilköy; Esen- boğadaki trafik — kulesiyle temasa geçti ve oradan Gatwick ismi SEV'e bildirildi. Doğrusu bu iyi bir baş- i. Romadakı duraklama yedek meydanını Yeşılkoyden acele mesi bu işin ih- mal edıldıgı hususunda şüpheler u- yandırdı. SEV vakit geçirmeden Londra- nin 40 kilometre güneyinde bulunan Gatwick hava ala maya başladı. larında uçağın yaklaştığı görülüyor- du. Ama bir iki dakika sonra Gat- wick'inradarı SEV'ikaybettiveçok seçmeden bir düşme gürültüsü işi- tildi. İki kanadı kopan uçak 150 metre kadar sürüklendi ve parçalan- dı. Bu arada kuyruk kısmı gövdeden ayrıldı ve bu kısımda ulunanlar mucizevi bir şekilde ölümden kur- tuldular. tarma ameliyesine ilk civar köylülerbaşladı Itfaıye ekipleri * ka- halli sonr geldiler. Uçaktan ılk çıkanlar Başbakan Men— Margaret Bailey'le celbedilen kasa- ba doktoru tarafından ilk tedavi ya- pıldı. an iki saat sonra Londraya hareket etti ve Lon- on Clinic'e yatırıldı. — Sıhhatteydi. Hele Şefik Fenmen gazetecılerle ko- nuşabilecek kadar iyi durumdaydı. Diğer kurtulanlardan Dışişleri Bakanlığı Genel Sekreteri Melih E- senbel ve Sakarya milletvekili Ri- fat Kadızâdenin yaraları ağır değil- di. Başbakanın maiyetindeki polis- lerden Hakkı Erkal ve Ahmet De- mirerkanın, kabin memuru Türkâ Erkayın durumları da tehlikeli, sa- yılmazdı. Polis Kâzım Nefesin, ma- kinist Kemal Itıkın ve bilhassa E- min Kalafat ile Arif Demirerin du- rumları ciddiydi. 27 kişiden Çarşam- ba günü sabaha karşı hayatta bulu- nanlar bu 11 kişiden ibaretti Gerive kalan 16 kişi kazaya kur- ban gitti. Bunlar Server Somuncu- oğlu.. Kemal Zeytinoğlu Şerif Arzık, Abdullah Parla, Muzaffer Ersü, İl- han Savut (hariciyeci) Güner Türk- men (hariciyeci), Mehmet Ali gör- müş asın - Yayın Bakanlğı Hu - susi Kalem Müdürü). Burhan Tan (foto muhabiri) Reyhân Seyven (Basın - Yayın fotoğrafçısı) ile uçak mürettabatından Münir Özbek (b aş- pilot) Lütfi Biberoğlu (kaptan pi- lot ). Sabri Kaazmazoğlu (kaptan. Pi- lot) Gündüz Tezel (sevrüsefer pi- hatanede ya yükseldi. Sebep ne? ahlisiye ameliyesi biter — bitmez SEV'in düşüş sebepleri araştırıl- maya başlandı, İngiliz Sivil Havacı- lık Teşkilâtına mensup mütehassıslar AKİS, 21 ŞUBAT 1959 ölmesiyle, ölü sayısı. 16