25 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

25 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

bakırda, İlerinin Nevşehirde. yaptığı konuşmalarda ayni gün İstanbulda konuşan Aygünün duyduğu endişele- rin müşterek izlerini sezmemek ka- bil değildi. Bir ay kadar önce, İktidar Parti- sinin lehine esmeye başlamış görü- n hava bir saman alevi gibi par- layıp geçmişti. Bir uçak — kazasının istismarı. mazanda — vatandaşın masum ibadetinin siyasete âleti sa- yesinde şişirilen 'balon, Trakyada ye- diği hafif bir fiskeyle sönüp gidiyor- u. Balonu yeniden şişirmek için bir başka havaya ihtiyaç vardı. Bilhassa senelerce hizip mücadeleleriyle yıp- ranmış ve normal kongrelerini bile bu yüzden yapamamış İstanbul teş- kilâtında... Sil baştan! Onümüzdeki günlerde İstanbul, son derece eğlenceli veya müessir, zin- cirleme hâdiselere sahne olmaya bağ- lıyacaktır. Zira yakasını hizipçiliğin pençesinden bir türlü kurtaramadığı için üçbucuk senedir İl Kongresine gidemiyen D. P. İstanbul teşkilâtı, besmele çekip sil baştan ocak kon- grelerını toplamaya — koyulacaktır. "Hayat pahalılıgının asıl müsebbibi "C.H. dir" tarzında inciler serpil- mesinden utan da. sandalyelerin u- çuştuğu, kaş ve gözlerin patlatıldıön kanlı arbedelere kadar çeşitli hâdi- selere şahit olunacaktır. Şimdiye ka- dârki faaliyetlerini, çoğu zaman İk- tisadi Devlet Teşekküllerinin imkân ve. vasıtalarını seferber ederek tek- birli. ilâhili, oyunlu, davullu, zurnalı ve. kuribanlı Vatan Cephesi Ocakları açmağa ve aşureh Kadın Kolları top- lantıları yapmağa ınhısar ettirerek gönül eğlendiren. D. İstanbul teş- kilatı, şımdı ciddi bir imtihanın ari- fesindedi Genel Merkezden gelen emir üze- rine girişilen hazırlıklar tamamlan- mıştır anbul teşkılatına bağlı ocakların kongrelerı 25 Nisan da başlıyacak, 81 Temmuzda sona e- recektir. Ancak, 50 den fazla oca- ğa sahip ilçelerin ocak kongreleri, 30 Ağustosa kadar devam edebilecektir. Bucak ve daha üst kademeler -kon- grelerinin tarihleri, ocak kongreleri tamamlandıktan sonra tespit oluna- caktır. İl Merkezinden verilen resmi malümata göre, İstanbulun 18 kaza- sının muhtelif semtlerinde — şimdiye kadar 78 Vatan Cephesi Ocağı açıl- mıştır. Genel Başkan Adnan Mende- resin davetinden bu yana, gerek ye- ni Vatan Cephesi Ocaklarına ve ge- rek eskiden mevcut D. P. oraklarına, sadece İstanbulda Muhalefet Partile- rinden istifa etmek suretiyle veya ba- ğımsız vatandaşlardan — katılanların sayısı 81 bin kişiyi bulmaktadır. Va- tan Cephesi Ocakları açma teşebbüs- lerine tabii; daha bir müddet devam edilecektir. Hizipçilik kurda! atırdı, gürültülere ve bazı çözül- elere rağmen 18 ilçesinin de kongrelerini tamamlamış olan İstan- bul teşkilâtı, geçen sonbahara kadar, AKİS, 25 NİSAN 1959 Bir Vatan Cephesi Davulun sesi uzaktan türlü tazyıklere ve ısrarlı müracaat- lara rağmen ilk kongresinin toplan- ması zarureti hususunda Genel Mer- kezi bir türlü ikna edememişti. Zira Menderes, İstanbul teşkilâtında de- vamlı sondajlar yaptırmaktaydı. Al- dığı raporlardan, İstanbulda hâdise- sin, çözülmelere yol açmıyacak, çat- lak sterin ve muhaliflerinki kadar münasebetsiz ve ağır tenkidlerin çık- mıyacağı bir İl Kongresinin yapıla- mıyacağına inanmış — vaziyetteydi. 1957 seçimlerinden sonra — sırasıyla uk, Mükerrem — Sarol, Üz nd Atıf Benderlıoglu Himmet Ölçmen e Nafiz Körez, Genel Merkezin tem- sılcısı olarak İstanbul teşkilâtıyla te- maslarda bulunmuşlardı. İstanbul teşkilâtının. "Sondaj Makineleri" lâ- kabını verdiği adı gecen zevat, hizip- leri yatıştırmak ve uzlaştırmak mak- sadıyla az mı uğraşmışlardı? Bazan Menderes, sondajları bizzat yapıyor, Istanıbuldayken teşkilât ileri gelenle- ri ile görüşüyor ve seyahatlerde re- fakatıne hızıpçılerden bazılarını alı- yordu. Meselâ, k Vapuru" ile başlıyan meşhur Ege Seyahatine, Beşiktaş İlçe 'Başkanı Turgut Bayar ile Eminönü İlçe Başkanı Ord. Prof. Dr. Esad Birolu götürmüştü. İl Kongresinin toplanması ihtimal- leri zaman zaman belirmiş ve müte- sanit bir teşkilât olarak çıkmak mak- sadıyla hizipçiliğin had seviyeye u- laştıgı ilcilerde tasfiyelere girişilmiş- emil Bengü zamanında Emınonu. Servet Sürenkök devrinde de Bakırköy, Yalova ve Sarıyer İlçe idare heyetlerine kısmen veya toptan isten el çektirilmişti. Hattâ Sürenkök İdaresi İl Kongresinin 30 gün içinde toplanacağına dair gazetelere resmi bir bülten dahi göndermişti. Ancak, yeni iktisadi rejimin ilânı ve istik- rar politikasının takibine başlanma- YURTTA OLUP BİTENLER Ocağının açılışı bile hoş gelmiyor sıyla alabildiğine artan fiyatlar kalb- lerdeki aslanları gene uykuya daldır— mış ve İl Kongresinden — vazgeçil" mişti. İstanbul teşkilâtı, halen bir dev- let dairesine benzemektedir. Zira, seçimle başa gelmiş teşkilât mensu- bu sayısı parmakla gösterilecek nis- bette azalmıştır. Erkânı — ümeranın etrafındakiler, sonradan hidayete e- ren zamane adamları geçici idare he- yetleri olarak, işten el çektirilenlerin yerini tâyinle akmışlardır. İşte İstan- bul teşkilatındaki huzursuzluğun ba- şı budur. Bir 1946 Demokratı, "Bi- nim ocağı son günlerde öyle fırsatçı- lar doldurdu ki. Vallahi biz dışarıda kaldık" diyordu. 1946'yı yaşamış, o devrin mahrumiyetlerle dolu müca- delesini yapmış olanlar, ikinci plân- da kalmışlardır. İşte ocak kongrele- rinin derhal toplanmasını istiyenler 1946 Demokratlarıdır ve ekseriyette- dirler -Başsız deve olur mu?" I stanbul teşkilâtı, Orhan Köprülü- nün istifasından sonra Menderesin getirip başlarına koyduğu İl Başkan- arına daima muhalefet edegelmıştı Bengü, bütün hüsnüniyetine rağmen yaranamamış fakat aleyhinde mü- him bir cereyanın teşekkülüne imkân kalmadan bir otomobil kazasına kur- ban gitmişti. Hele Servet Sürenkök hiç kimseyi tatmin edememişti. Kifa- yetsiz bulunuyor, particilik bilgisinin azlığı ve en mühimi Istanbulu tanı- ileri sürülüyordu. — Otorite derleyicilik kabiliyeti Ve elastikiyeti- nin azhgından şıkayetlere maruz ka- lmıyordu. Halen de cerbeze, — dina- mizm ve seyyalliğe sahip bulunması- na rağmen kaç parça olacağını şaşı- ran Kemal Aygun sınsı bir top ate- tutulmuştu. Ne r ki, tayinle getırılen Il Başkanları, etrafında da-