25 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

25 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

İdare Kaymakamın başına gelenler... Ş u yünlerde Kayserinin Talaş ka- sabasında 30 yaşlarında bir adam, kalınca, bir kitabın üzerine eğilmiş, yüksek sesle birtakım 1lâtince keli- meler -tekrarlamaktadır. Adamın o- turduğu evde üç küçük çocuk var- dır. Zaman zaman üç küçük çocuğun gürültüsü, lâtince kelimeleri bastır- makta, fakat adam -sanki kendi se- sinden başka ses duymuyormuş gi- bi, tekrarlarına devam etmektedir. Evde çocukların gürültüsünü müm- kün mertebe hafifletmeğe çalışan bir de genç kadın vardır. Kadın, a- rada bir kaşlarını çatıp "Sualin ba- alım, görmü yor musunuz, babanız ders çalışıyor diye çocuklarım a- zarlamaktadır. Üç çocuk babası 30 yaşındaki a- damın çalıştığı ders, ku"dur. Adam bir (hafta b dersten imtihana girecek ve bitirdi- ği Siyasal — Bilgiler — Fakültesinden sonra -fark, imtihanını vererek. Hu- kuk Fakültesi mezunu da olmağa uğraşacaktır. Çünk 30 — yaşından sonra, mesleğini degıştırmege ser- best hayatta, iş aramağa — mecbur- dur. İki hafta önce partizanca mua- melelere tahammül edemediğini bil- direrek, beş yıldan beri emek verdi- ği idarecilik mesleğinden istifa sure- tiyle ayrılmıştır. Şimdi işsizdir. Kayserinin — Talaş — kasabasında kardeşinin evinde misafir kalan Meh- met Toprak, istifasından önce Ko- zaklı kaymakamıydı. eçen Kasım ayında yıllık izninden vazifesine dön- ilçenin Hayvan — Sağlık Memuru tarafından makamına inti- kal . ettirilen bir hadiseyi öğrendi. İ- zinde bulunduğu «ırada Hayvan Sağ- ık Memuruna dört: kişi gelmiş, elle- rinde tuttukları bir belgeyi imzalat- mak istemişlerdi. Belgede kendileri- nin besiciliği meslek edindikleri ya- zılıydı. Memur, dört kişinin be- sicilikle en ufak alâkaları bulunma- dığını çok iyi biliyordu. Belgeyi im- zalıyamıyacağını söylemiştii — Müra- caatçılar bunun üzerine hazırlanan belgeyi memurun elinden kapmışlar ve "Sen istersen imzalama! unu başka bir yerdeki — veterinere imza ettiririz. Zaten 1stedıg1mız parayı bu belge almadan da alaca, O za sen kütü kişi olacaksın deyıp gıt— mislerdi. Resmi evrakın muamele sı- rasında elinden alındığını hayretler içinde gören. Sağlık Memuru, durum- dan Kaymakamlığı haberdar etmiş- ti. Mehmet Toprak besicilik belgesı hikâyesinin mânasını, durumdan berdar olur olmaz anladı. Ortada Et ve Balık Kurumundan taahhüt kar- şılığında kredi alma meselesi vardı. Müracaatın evveliyatını tetkık ettir- di ve öğrendi ki taahhüt, 390 bin li- ralık koyun ve sığır teslimini tazam- mun etmektedir. Taahhüde girenler, Kozaklı D. P. Başkanı Hayri Asil, Necati Ülkün -Nevşehir Milletvekili- AKİS, 25 NİSAN 1959 Hasan Hayati Ülkünün kardeşi-, A- ziz Ceyhan ile Dursun Ünal adında- ki dört kişidir. Bunlar besici olma- dıkları ve karşılık — göstermek için gerekli değeri gayri menkule sa- hip bulunmadıkları halde, mevzuu ba- his taahhüdün yüzde 50 sine tekabül eden 195 bin lira avansı Et ve Ba- lık Kurumundan almak istemekte- dirler. Bunu temin için besicilik bel- gesi tanzim etmişler. Et ve Balık Kurumu temsilcisine bir tahkikat ev- rakı hazırlatmışlar ve bu tahkikat evrakına -her nasılsa- üzerlerine ya- zılı yüzbinlerce liralık gayri menkul varmış gibi kayıtlar düşürtmüşlerdi. Mehmet Toprak, bunları öğrenin- ce derhal Tapu Memurluğuna resmi bir yazı yazdı. Adı gecen şahıslar zerindeki gayri menkullerin bıldırıl mesini istedi. Gelen cevapta -altıyüz liralık birkaç parça arsası olan biri hariç- —ortakların hiçbirinin gayri menkulü bulunmadığı bildiriliyordu. Et ve Balık. Kurumuna gönderilen "tahkikat raporu"nda ortaklar üze- rine kayıtlıymış gibi gösterilen par- seller, tamamen başka şahısların ü- zerındeyd Kaymakam, bu malümat karşı— sında durumu bir yazı ile Et ve Ba- lık Kurumu Umum Mudurlugune bil- dirdi, 195 bin liranın — ödenmesinin -0 sırada muamele tamamlanmak ü- zereydil durdurulmasını istedi. Kurum Umum Müdürlüğü, baş- langıçta Kaymakamın bu müracaa- tını dikkate aldı ve tediyeyi durdurt- Fakat... bir müddet sonra mahal- li kombinanın aracılığı ile bir mek- tup aldı. Hasan Hayati Ulkün" imzasını ta- şıyordu. Ülkün, Kurumun muamele- Mehmet Toprak Yüreği — götürmedi YURTTA OLUP BİTENLER kalçme giren Ve kendisinin ar- yi durdurduğunu öğrenince kagıda sarılmış ve taahhüde ortakların D. P. li kadaşı olduğun halıf zihniyet taşıdıgını ileri sürerek, Arkadaşlarımı mâlen ve ahlake teziye ettiğim gibi, teşebbuslermın samimiyetine ve muvaffakiyetine i- nanmaktayım" demişti Et ve Balık Kurumu Umum Mü- dürlüğü, bu yazıyı ve evrakı olduğu gibi Ticaret Bakanlığına intikal et- tirdi ve Bakanlıktan muameleyi dur- durma kararının iptali emrini almak- ta gecikmedi Kısa bir müddet son- ükten Kombina Mudurlugune şu şekılde bir yazı ge- liyor. "GİZLİ VE ZATA MAHSUS" Kombina Müdürlüsüne 26 Hasım 958 gün ve 2241/401 (Damga ile) 6128 sayılı emrıyle 20/11/958 tarih ve K. 40/1-2241/1451 işaretli yazı cevabı Hayri Asil ve arkadaşlarının durum- larıyla ilgili, yukarıda tarih ve işaretli yazınız ve ekleri tetkik ve mütalâa olun- Vaki talep üzerine durum ve hakla- m Müdürlü- ması hususunda emir telâkki edilmiştir. r gereğince müracaat sahiple- riyle herhangi bir tahdit nazarı itibare alınmaksızın istisnai — olarak — mukavele aktedilecektir. Gereğinin buna göre ifsını rica ede- rim Et ve Balık Kurumu Umum Müdür Bu yazı, muamelenin -hem de es- kisinden çabuk bir şekilde- tekemmü- lü ve ortaklara 195 bin liranın der- hal ödenmesini sağladı Kaymakam, bizzat tespit ettiği hâdiselerin, — geçirdiği — safhalardan sonra, böyle hir neticeye bağlandığı- nı görünce hayretler içinde — kaldı. Hayretlerine yeni bir hayret sebebi- nin daha eklenmesinde gecikme ol- madı. Bu, kendısıne gelen bir telgraf emriydi ve görülen lüzuma binaen Bingöl Vılayetı Hukuk İşleri Müdür- lüğüne vekâleten tâyin edildiğini bil- diriyordu. Bekledi; düşündü: Anka- raya gidip kendisine bu emri veren bakandan sebep sormak istedi. Fa- kat D. P. teşkilâtı mensuplarının ko- laylıkla geçebildiği Bakanın kapısı, kaymakamlara kapalıydı. Nihayet e- lıne kalemi alıp o da bir yazı yazdı. Yazı şöyle bitiyordu: .. .Bu — cezayı mesleki dürüstlük ve samimiyetime lâyık olmayan bir tecziye addettiğimden; çok sevdiğim ve idealle aynı yolda hizmet etmek kararına bulunduğum kaymakamlık- tan haysiyetimin bu indi muamele- lerle yeniden zedelenmesine mâni ol- mak için istifa ediyorum Kabulünü emırlerınıze saygı ile arzederim Kozaklı Kaymakamı ehmet Toprak