25 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

25 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

YURTTA Millet Bir delil Bugun Turkıyede irtica var mıdır, ? Resmi ağızların bu suale getırdıklerı cevap "İrtica yok- tur, olsa olsa bazı mürteciler vardır" dan ibarettir. .Bu "kullanışlı" cevabın gölgesinde irtica, kendisini himaye edilmiş gormekte ve sakalını eline alıp bir köşeye sineceği yerde poli- tika sahasında cirit atma — hevesine kapılmaktadır. Yeşil Neşriyat -tâbir Başbakan Menderesindir-, gün geç- tikçe cüretini arttırmaktadır. Bunla- rın bu kadar pervasız hareket etmek, cüretin in musamahasından aldıklarının gözle görülür delilim, İk- tidar organı Zaferin neşrıyatında bulmak mümkündür. Bir Nazlı Tlabar çıkar, Kadınlar Birliği adına radyoda yaptığı konuş- masında aydınlan geri — kuvvetlerle mücadeleye çağırır; haber, — Zaferde küçücük gösterilir ve konuşma met- ni “"zehiri alınarak" hülâsa edilir. Ayni Kadınlar Bırlıgı bir " şafla mücadele" Zaferde bunu habefolarak dahi maya imkân yoktur. Kadınlar Birli- ğinin bu faaliyeti, "Yeşil Neşriyat" erbabım öfkelendirir ve Birlik b damlar tarafından C ropa- gandası yapmakla itham edıhr Bir- liğin ithamları reddeden tebliğinden bir tek satırla olsun bahsetmeye Za- fer cesaret etmemiştir. Kara çarşafın sadece Zaferin sarı çizmeli sutunun— da zerafetlü Adviye Fenik, mıştır. O da Kadınlar Bırlıgının fa— OLUP aliyetini mânen mahküm etmek için.. Adviye Fenike göre isteyen, dıledıgı kıyafetle gezebilir, hattâ kara çar- şafla bile... Zaferin irtica ile, kara çarşaf ile mücadele edenlerin yanında olmadığı aşikârdır ve himaye, irticaın gemi a- zıya almasına kâfi gelmektedir. Milli Hakımıyet Bayramını kut- ladığımız şu günlerde -demek Ata- türkün "Hakımıyet bilâ — kaydüşart milletindir" dediği günden bu yana 39 yıl geçmiş!-, dini hisler hâlâ siya- set pazarlarına sürülebilmektedir. Dinle en ufak alâkası olmayan bâtıl inanışlar, dindar görünme gayretiyle moda hâline getirilmektedir. Futbol takımları türbe ziyaretleri yapmak- ta, antrenmanlara kurbanlar kesip çık maktadırlar! Vazife seyahati avına çı- karken kurbanlı türbe ziyaretleri yap- mak moda olmuştur ve her moda gibi takip vetaklit edilmeye başlanmıştır. Geçen haftanın sonunda — Türkiye Güzellik- Kralıçesı seçilen Figen Öz- gül adındaki 'genç kız, gazetecılere nedense, üzerinde daima bir haf" taşımak âdetinde olduğunu soy— lemek lüzumunu duymuş ve şunları ilâve etmiştir: "Kraliçe seçildiğim i- çin çok memnunum, Eyüp Sultanı zi- yaret edip kurban — kestireceğim".. Jüri denen, insanlardan muteşekkıl bir topluluk boyunu boşunu, endamı- nı, kalçasını, göğsünü diğer mayolu rakiplerinden daha çok beğendi diye bile türbesi ziyaret edilirse, Eyüp Sul- tan kim bilir bugünlerde ne kadar ra- hatsız olmaktadır, kim bilir bizden ne kadar şikâyetçidir. BİTENLER Seyahatler Bir uğursuzluk var! Başba an — Menderesin — muhriple başlıyan ve uçakla evam eden bahar seyahati bu haftanın ortasın- da Çarşamba günü akşam saat 8.40 da 30 kişilik Argonaut tipi — Galhy isimli İngiliz uçağının Yeşilköye var- masıyla sona erdi. ava yağışlı ve biraz sisliydi. Bir ara 500 feet'e inen sis yuzunden uçağın Yeşilköye kona- mıyacağı sanıldı ve telâşlanıldı. Bu işte mutlaka bir uğursuzluk vardı Nitekim bu haftanın ortasında Çar- şamba günü, sabah gazetelerını elle- rine alan pek çok kimse de: "yok, bu işte bir uğursuzluk var" demek- ten kendisini alamamıştı. Rahat ve emniyetli geçsin diye bir de değil, i- ki muhriple yapılan yarı turistik İs- panya seyahatinde gene hâdise çık- mış, gemiler fırtınaya tutulmuş, Cho- pin'in meşhur Mayorka adasına sı- ğınmıştı. D. P. propagandacılarının tabirleriyle "Allanın aslanı", "Pe gamberın başımıza, getırdıgı lider", "Müslüman Başbakan" D. P. Genel Başkanı Adnan Menderes'in başkan- lığındaki heyetin ışlerı bu defa da yo- unda gitmemişti. m de yolculuk- tan evvel yapılan meşhur Eyüp Sul- tan ziyareti ve "Özdemir oğlumuz" tarafından gösterişli şekilde cebe ko- nulan muskaya rağmen, doğrusu is- tenılırse bu nasıl "Rabbani bir hima- ye" idi, hiç kimse anlayamadı. Zi- ra herkes kazasız belâsız seyahat e- derken D. P. propagandacılarının "Taktis ettikleri" bu yolculuklara her birinde mutlaka aksaklık oluyor. Menderes Pardo sarayında General Franco ile karşı karşıya Tebessümde — iktisat!.. AKİS, 25 NİSAN 1959