25 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

25 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

ve Gedik Isvıçrede elçılıgımızdekı zıyafette Pilâvla giderilen yurt hasreti!. lıklarda da değişiklik yapılması ih- timalleri ileri sürülmeğe — başlandı. Kabineye girecekler arasında ismin- den en fazla bahsedilen bakan ada- yı, grene Atıf Benderlioğlu idi. Za- ten İspanya seyahatinin — uğurlama safhasında bu tahmini kuvvetlendi- ren bir de hâdise, olmuş, Benderlioğ- lu, Başbakanın yuzunden öptüğü iki bahtıyar kişiden biri olmuştu. Grubundaki hiziplerin beraberce oy Vererek ittifakla grup — başkanlığına getirdiği eski Ankara Belediye Baş- kanına bu defa lâyık görülen makam, Başbakan yardımcılıgına kadar yuk— seliyordu. Tahminlere göre, Bender- lioğlu Başbakan Yardımcısı olmasa bile başka bir bakanlığı -meselâ Ba- sın -Yayın Bakanlığını, üzerine ala- rak Başbakanın en yakın mesai ar- kadaşlığını, son zamanda yıldızı sö- mık Gedikten devralacak- tı. Kırdara istifa verdirilerek Gedi- kin Sağlık Bakanlığına getirileceği, ondan boşalan yere de Benderlioğlu- nun oturtulacağı, tahminlerin bir başka versiyonuydu kla aykırı gelmiyen — kombin zonlardan biri de, Esat Budakoglu- nun Adalet Bakanlığından alınacağı tahminine dayanıyordu. Buna gore hâkim, teminatı, seçim emniyeti, sın hurrıyetının iyiye doğru bir gelış— me sağlamağa kendi husnunıyetının yetişeceğimi zanneden ve aynı hüsn niyetle hâlâ makamında tutunmaga uğraşan Esat Budakogluna "Siz bi- raz da Ziraat 1şlerıyle ugraşsanız denilecek ve Budakoğlu, m Ök- menin bir Devlet Bakanlıgına alın- masıyla boşalacak Tarım Bakanlığı- na getirilecektir. Böylece, Ökmenin de geri plâna 1ntıkal ettırılmesı sağ- lanacaktı ki, yüksek ka- demedeki ıdarecılerının oteden beri özlediği bir neticeydi. Adalet Bakan- lığına getirilecek adaylar arasında AKİS, 25 NİSAN 1959 n çok Şem'i Erginin ismi ileri sü- ruluyordu Bu suretle yaylacılar a- rasından güvenilen bir kıymet trans- fer edilmiş olacağı gibi, Adalet Ba- kanlığı işleri de bir başka hüsnüni- yetlinin elinde yenı bir oyalama dev- resine sokulaca Başbakanın gelışıyle, sön — hafta içinde hayli karışıklığa yol açmış o- lan şu meşhur vekâlet meselesi de hallediliyordu. Başbakanlığa önce, bu mevkiin daimi elemanı Eteni Men- deresin vekâlet etmesi kararlaşmıştı. Fakat Etem Menderesin Uzak Doğu gezisinden Başbakanın gidişinden 8 saat sonra dönmesi işi karıştırmış, Türkiyenin 8 saat Başbakansız kal- dığım ortaya koymuştu. Bu defa, Başbakanın Türk kara- sularını terkettiği dakikaya dayana- rak, meselenin birtakım karışık he- saplarla izahı yoluna gidilmişti. Fa- kat bunun da tatmin edici bir hal çaresi olmadığı görülünce, — nihayet yıllardan bati yürürlükte olan "Men— deresin vekilinin de yine bir Mende- res olabileceği" kaidesinden vazge- ildi ve -üzerinden İçişleri Bakanlığı vekilliği alınarak- — Tevfik İleri bu mevkie getirildi. Ancak bütün bu he- saplar ve muameleler. Başbakan ve- kilinin tespiti ve ilânı keyfiyetini Başbakanın — hareketinden beş gün sonraya kadar uzatmıştı. Cumhur- başkanlığı tezkeresi, ancak Meclisin uma günkü oturumunda okuna- bildi ve vekâlet meselesının son saf— hasında alınan karar sıralarda oturan mılletvekıllerı dahı o gün Öğrendiler B.M, M. "Beyfendi. bilir..." Bu haftanın başında bir saati aş- mayan mutad toplantılarından bi- YURTTA OLUP BİTENLER rini yapan B. M. M. nin kürsüsünde- ki tok sesli genç hatip "Var mı bu hâlin izahı. Reis Beyfendi?" dıyoı' du. İzahı mümkün olmıyan hal, 23 "Nisanda 39 yaşını dolduran B. M. nin kendi gündemine kendisinin sa- hip bulunmamağıydı. Anayasanın sa- rih hükümlerine. Trağmen iki yıldır komisyon veya Meclis gündemine a- lınmıyân teklifler vardı! Kürsüdeki hatip -Turhan Feyzi- oğlu-, "Bana öyle geliyor ki Meclis tahkikatı önergeleri bile Hükümet arzu ettiği zaman gündeme alına- cak" diyordu. Başkanlık kürsüsünü işgal — eden sempatik Goloğlu "Böyle şey — yok- tur, böyle şey yoktur" diye cevap yetıştırmeye çalışıyordu, ama hiç kimse tahkikat taleplerinin tatilinden hemen sonra konuşulaca- ğını bizzat Goloğlunun müjdelediği- ni unutmamıştı. Aradan bir ay geç- miş, tahkikat talepleri hâlâ günde- me alınmamıştı. Ne bekleniyordu, ne için bekleniyordu? İşte Turhan Fey- zioğlu bu sualin, cevabım vermişti. Ehveni şer aranıyor Diğer tahkikat talepleri kadar uyutulmuştu, ama Samet Ağaoğlu hakkındaki tahkikat talebi- ni unutturmaya imkân yoktu. Bu su- sanın mutlaka kaybedeceği bir dâ- vaydı. Tahkikat talebi — önergesinin Meclise verildiğini haber veren bü- tün gazetelere tekzipler gönderen ve Meclis kürsüsünde gereken cevaplan vereceğini söyleyen Samet Ağaoğlu başta olmak üzere, herkes bunun far- kındaydı. Ağaoğlunun Ankaraya ge- şimdiye z Samet Ağaoğlu Sabırsızlanmalıdır