25 Nisan 1959 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

25 Nisan 1959 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER Kongreler Mühendislerin hesabı Geçen haftanın sonunda Cuma gü- ü, Dil - Tarih ve Coğrafya. Fa- kültesinin Üniversite — Konserleriyle meşhur büyük salonunu — dolduran mühendis ve mimarlar, kürsüye çı- kan arkadaşlarının hoşç vakit ge- çirmek için anlattığı fıkraları kah- kahalar savurarak dinlerlerken, kür- sü emen arkasında da oy tas- nifı yapılıyordu Tasnifin neticesi ancak saat 21'e doğru ilân edildi ve eski Genel Sekreter — Rüştü Özalın rakibi Yakup Neyaptıyı 110'a karşı 158 oyla mağlüp ett:ği — anlaşıldı. Böylece, 5 günden beri devam eden Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Altıncı Umumi Heyet Top- lantısının "en mühim mesele" si şim- dilik halledilmiş oluyordu. — Şimdilik, halledilmiş oluyordu, zira Rüştü Ö- zalın Birli enel ' Sekreterliğinde kalmasını önleyici bir kanun tâdili teklifi. Meclis komisyonlarında ince- lenmekteydi. 1957 seçımlen arifesin- . den istifa eden eski Konya Milletvekili Rüştü Özalın alen İ H. P. ye kayıtlıdır, delegelerin oyla- rıyla Birlik Genel Sekreterliğine ge- tirilmesinin bazı mutaassıp demokrat zevatı rahatsız ettiği öteden beri bi- linmekteydi. Bu zevat, faal politika- dan kaçınan ve enerjisini Birliğin iş- lerine hasreden Rüştü Özalın seçil- memesi için ellerinden geleni yapı- yorlar, fakat Umumi Heyet, bu te- sirlerin üstünde kalarak oylarmı Ö- zaldan esirgemiyorlardı. Seçi luyla Özalla başa çıkamıyacaklarını anlıyan bu azimkar zevat, son çare olarak Türk Mühendis ve Mimar O- daları Birliğinin kurulmasını temin eden 0235 sayılı kanunun tâdilini bulmuşlardı. Tâdil — teklifine göre, Genel Sekreter Umumi Heyet tara- fından değil. İdare Heyeti tarafın- dan seçilecekti. Eee, tabii, 10 kişiye meram anlatmak 500 kişiye sÖZ ge- çirmekten çok daha kolaydı... Kanun teklifinin hikâyesi 1950den önceki yıllarda — Konyada pek sevilen bir Nafıia Müdürü yar- di: Bu genç mühendis 1950 - yılları arasında Konyanın Demokrat Belediye Başkam oldu. 1954 seçim- lerinde ise, hemşehrileri çalışkan Be- lediye Başkanlarını Konya milletve- kili olarak Meclise gönderdiler. Rüş- tü Özal adındaki bu genç inşaat mü- hendisi, parlâmento — hayatında da çabucak kendisini sevdirdi. Dürüst- tü ve fikirlerini serbestçe — ifadeden kaçınmıyordu. Bu yüzden, 1957 se- çimleri arifesinde D. P. den istifa Artık D. P. büyüklerinin sevdi- ği adam değildi. Fakat meslektaşla- rı arasında hâlâ seviliyordu. Nitekim Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliğinin 1958 Ocağında İstanbulda toplanan -Beşinci Umumi Heyetinde İnşaat Mühendisleri Odası tarafın- dan Genel Sekreter namzedi göste- rildi. Rüştü Özalın hemşehrisi Kon- ya Milletvekili Himmet Ölçmen, Ö- 18 zalı Genel Sekreter seçtirmemek için faalıyete geçti. Kalktı, İstanbula git- Ölçmenin tezi şuydu irlik, men- faatına uygun hususları kanunlaş— tırmak vesair yardımlar için Hükü- metin müzaheretine muhtaçtır. Bu, ancak Rüştü Özalı Genel Sekreter seçmemekle mümkündü Sadece hesaba kitaba ve maddi menfaata akıllarının erdiği sanılan bildiklerini ispat Özal, Genel Sekreterliğe seçildi. kat hasımları mağlübiyeti — kabule yanaşmıyorlardı. Bu maksatla bir kanun teklifi hazırlandı Teklifin al- tında mimar Mahmut Pınarın (Sınop imzası vardı. Mahmut Pı- seç- ikı Umumi Heyetten alınarak, narın teklifinde Genel Sekrete me hal Rüştü Özal Silâhı Sevgi!.. Birlik İdare Heyetine — veriliyordu. Kanun teklifi Nafıa Encümeninde müzakere edilirken keyfiyetten hâ- erdar olan Birlik, diğer odalarla da temas ederek, bizzat kendisinin ha- zırladığı tadıl teklifi tamamlanınca- mut Pınarın teklifinin kanunlaşmaması için teşebbüse geç- miş ve Sinop milletvekilinden tekli- fini geri alması rica edilmişti. Mah- mut Pınar, Birliğin ve Mimar Oda- sının müracaatlarına cevap dahi ver- medi. Bu arada teklif de Nafı En- cümeninden Adliye Encümenine ha- vale edildi. A B İşin bu seyrini öğrenen Altıncı Umumi Heyet delegeleri, çok heye- canlandılar. Toplantının dördüncü günü bu mevzu üzerinde konuşan hatipler, "Birlik için tehlike çanları- "bu hareketin, ha- kikaten Rüştü Özalı bertaraf etmek için yapılıyorsa, yakışıksızlıgından bahsettiler. Mensur> - oldu uğu Oda Birlik ile temas etmeden, ıstışarede bulunmadan böyle bir teklif yaptığı nın çaldığından", için Mahmut Pınarın Haysiyet-Diva- nına sevkedilmesini istiyenler oldu. Ancak bu istek, her milletvekilinin dilediği kanun teklifini yapmada ser- best olduğu ve esasen bir üyenin ancak mesleki faaliyetinden — dolayı Divana sevkedilebileceği düşünülerek reddedildi. Ama mut Pınarın ka- nun teklifinin. Altıncı Umumi He- yetin 6235 sayılı kanunun tâdili hak- kındaki görüşlerine aykırı — olduğu- nun B. M. ba şkanlıgına bir tel- grafla bildirilmesine - karar verildi. "Telgraf çekme" teklifi de bir me- sele oldu. Başkanlık Divanı, neden- se. önce bu teklifi oya koymak iste- medi. İIsrar karşısında oya koyma- ğa mecbur kaldı. Teklifin kabul e- dilmesi üzerine, telgraf çekilmesine kimlerin oy verdiğinin tesbitini iste- yen bir teklif yapıldı. Bu teklif, tabii kabul edilmedi. Şimdi ne olacak ? Altıncı Umumi Heyet toplantısına Himmet Ölçmen, delege olmadığı için katılmamıştı. Bu —bakımdan Rüştü Özalın seçilmemesini temin i- çin yapılan faaliyet, Beşinci umumi Heyetteki kadar canlı olmadı. Ama bazı delegeler, eğer Himmet Ölçmen bu toplantıda da faaliyet göstersey- di, Özalın seçimlerde daha da çok oy alacagını söylüyorlardı ki bu görüşe haksız demek kolay değildi. — Fakat işte Rüştü Özal, herşeye rağmen tek- rar seçilmişti. Şimdi bütün — mesele Mahmut Pınarın teklifinin Meclisten ne şekil alarak çıkacağı noktası et- rafında toplanıyordu. Eğer Mahmut Pınarın teklifi kanunlaşır da Genel Sekreterin Birlik İdare Heyeti tara- fından seçılmesı yoluna gidilirse, bu heyetin'de Umumi Heyet gibi Özalı tercih etmesi ihtimali Vardı Fakat bu sadece bir ihtimaldi. Zira, Rüştü Özalın C. P. ye girmesinin affe- dilemediği aşıkardı Geçen sene İda- ri Ba mılletvekılı İdare Heyetine seçilen İsmet Barutçunun D. P. li olmasında _rnahzur görme- yen zıhnıyet Rüştü Özal $ P. l1 olmasını -hem de faal pohtıka yap— mamasına rağmen- hoş görmüyordu. Mahmut Pınarın teklifi kanunlaşırsa, Rüştü Özala Birlik Genel Sekreterli- ğine veda etmek düşecekti. Ya da tekrar ye girecekti! Esasen böyle bir davet vardı: Bundan bir ay kadar önce Birlik İdare Heyeti ile birlikte Refik Koraltam zıyaret eden Rüştü Özalı. Meclis Başkan hararetle karşılamıştı. Sözlerine "Bı— zi sen niye bıraktın?" diye başlıyan Koraltan. Özala iltifatlar yağdırdık- tan sonra "Kollarımız açık, bize gel!" demişti. Bu 1lt1fat1 tebessümle karşılayan Özal, ayni teklifi — hâlâ tekrarlıyan arkadaşlarına kahkaha- larla gülerek cevap vermektedir. AKİS, 25 NİSAN 1959