13 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

13 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Bakanlıkta, dairede ve teşekkülde müşahit mahiyetinde olmak üzere Planlama Birimleri kurabilecektir. Fakat, Plânlama Merkez Daâiresinin en önemli yetkisi şu olacaktır: Her- hangi bir yatırım projesi, İktisadi kalkınına plânları çerçevesi içine a- lınmadıkça -yani bu konuda Plân- lama Dairesince karar verilmedikçe- finansman için milletlerarası veya yabancı kredi kaynaklarına başvu- rulması kanunla yasak edilecektir. Bu suretle, yeni -2610'cu- Zorlular türemiyecektir Memleket yabancı Komisyoncu ve rüşvetçilerin istilâ- sından kurtarılacaktır. İktisadi ida- remizde ahlâk prensiplerinin hâki- miyeti temin olunacaktır. Hersey olan çerçevesi içine alınmak suretiy- le olur olmaz borçlanmalar yapıla- mıyacak, oy avcılığı kesin olarak önlenecekti. Uzun bir vâde "Plânlama Merkez Dairesi ayrıca görgülerini arttırmak için Türk mütehassıslarım yabancı memleket- lere yollayabilecek ve plân yaymak ve plâncı yetiştirmek için seminerler tertipleyecek ve yayınlar yapacaktır. Plânlama Merkez Daire- sinin üzerinde bir Plânlama Koordi- nasyon Kurulu tesis olunacaktır. Bu Kurula Plânlama Merkez Dairesi Başkanı başkanlık edecek ve kurul- da Başbakanlık İstatistik Genel Mü- dürü, Başbakanlık Umumi Muraka- be Heyeti Başkam, Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol, Hazine ve Gelirler Genel Müdürleri, Bayındırlık Bakanlığı Yüksek Fen Heyeti Baş- kam, Karayolları Genel Müdürü, Devlet Su İşleri Genel Müdürü, Ta- rım Bakanlığı Tarım İsleri Genel Mü- dürleriyle Orman Umum Müdürü ve Veteriner İşleri Genel Müdürü, Tica- ret Bakanlığı Dış Ticaret Dairesi Başkanıyla İç Ticaret Genel Müdürü, Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yar- dımcısı veya onun yerine Devlet De- miryolları, Devlet Hava Yollan ve Denizcilik Bankası Genel Müdürleri, Çalışma Bakanlığı Araştırma Kuru- lu Başkanı, Sanayi Bakanlığı Sana- yi Dairesi Başkanı ile Elektrik işleri Etüd İdaresi Genel Müdürü, Merkez Bankası Genel Müdürü ve Ticaret ve Sanayi Odaları ve Borsaları Birliği Genel Sekreteri bulunacaklardır. Ma- mafih, Kurulun teşekkül tarzı he- nüz son şeklini almamıştır. Bunda bası değişiklikler | yapılması müm- kündür. Bu arada Mili Eğitim Ba- kanlığına Teknik öğretim Genel Müdürü tarafından temsil edilmesi düşünülmektedir. Ayrıca, "sağlam savunmanın temeli sağlam ekonomi- dir" düsturuna yürekten inanmış o- AKİS 13 TEMMUZ 1960 lan Milli Savunma Bakanlığının da Kurulda temsil edilmesi muhtemel- dir. Bu Kurul ayda en aşağı bir kere toplanacak, Merkez Dairesinin ha- zırladığı plânları her bakımdan tet- ik tasvip edecek, böylelikle muhtelif Devlet dairelerinin ve amme sektörü müesseselerinin plânı ahenk- li bir surette ve birbirleriyle tam an- layış havası içersinde tatbik etmele- ri İmkânı sağlanacaktır. Kurul ta- rafından tasvip edilen plânlar, Plân- lama Genel Kuruluna sunulacaktır. Genel Kurula bizzat Devlet Bakanı başkanlık edecektir. Üçte biri iki yılda bir değiştirilebilmek üzere ilmi ehliyetleri veya iş hayatındaki başa- --ları ile tanınmış olan 80 şahsiyet- ten kurulacak olan Genel Kurul, İnan Lise öğrencisi Başarının sırrı:. Sebat plânların tetkiki ve (o kıymetlendiril- mesinde Başbakana yardımcı olacak- tır. Başbakan bu plânları tasvip et- tikten sonra Bakanlar Kuruluna ve- recek ve Bakanlar Kurulunun tasvi- bi de alındıktan sonra plânlar teşri organın -tasdikine değil- sadece ıttı- lama sunulacak ve yayınlanacaktır. Plânlar ve tâdilleri yayınlanınca yü- rürlüğe girecek ve her Devlet dairesi ve âmme sektörü müesssesi bu plâ- nn a, uymakla mükellef o- lacaktır Plânlama Dairesi mili kalkınma olanlarını hazırlamak İçin memleke- tin iktisadi kaynaklarını inceleye- cektir. Bu kaynakların geliştirilme- si için tavsiyelerde bulunacaktır. Ge- YURTTA OLUP BİTENLER rek bu maksatla gerek planların te- rasının takibi maksadıyla bütün Devlet teşkilatından ve amme sektö- rüyle özel sektördeki bütün hakiki ve hükmi şahıslardan lüzum göreceği bilgileri talep edebilecek ve toplaya- caktır. Planlar hem uzun vadeli, hem kısa vadeli olabilecek ve Devlet sek- törü ile özel sektörü istisnasız içine alacaktır. Plânlarda genel bütçe, kat- ma bütçeler, özel 11 idaresi bütçeleri, belediye bütçeleri ve devlet sermaye- si ile kurulmuş teşebbüslerle bunların iştiraklerinin yatırımları için sosyal karlılık, sektörlerarası münasebetler ve input-output hesapları, rantabili- te tahminleri ve milli hesaplar gibi tekniklere başvurularak o öncelikler tesbit edilecektir. Bu yatırımlar uzun ve kısa vadeli plânlar içersindeki yer- lerine konulacaktır. Planlarda ayrıca, özel teşebbüs (oyatırımların o teşvik iğin gereken tedbirler ileri sürülecek- de beraberlerinde getirecektir. Plan- larda bundan başka milli ekonominin ahenkli bir tarzda gelişmesi için lü- zumlu mali, iktisadi ve sosyal bütün tedbirler yer alacak ve Merkez Da- iresi bu tedbirlerin tatbikinde Başba- kana müşavirlik edecektir. Bu arada para, kredi ve maliye politikaları gibi vasıtalı müdahele tedbirleri de ihmal edilmeyecek. Devletin doğru- dan doğruya fiziki müdahele usulle- rini kullanması mümkün olacaktır Ayrıca, Merkez Dairesinin en önemli vazifelerinden biri devlet sektörünün bütün masraf tekliflerini milli eko- nomi ve plânlama açısından incele- mek ve yapılacak yatımları icrada: önce vize etmektir. Bir adamın hikâyesi Sevincini bundan bir kaç hafta evvel akasyalı, tenha bir sokakta kendi başına kutlayan adamın hayat hika- yesi 1912 yılının Ocak ayının 15. gü- nünden başlıyordu. o Şefik İnan Kü- tahyanın Simav İlçesinde Hem anası hem babası şimdi Bulga- ristan sınırları içinde bulunan Edir- nenin Kırcaali ilçesinin yerlilerinden- di. Babası Ömer Faik İnan bir ilko- kul öğretmeniydi. Tam 45 yıl öğret- menlik yapmıştı. Biri kız olmak üze- re altı kardeştiler. (Kardeşlerin en büyüğü Faik İnanı, bundan alt) yıl önce kaybetmişlerdi. Raif İnan ise İs- tiklâl oMücadelesinde, daha lisenin onbirinci sınıfında bir öğrenci iken- şehid olmuştu, Şefik İnanın babası da ağabeyleri de "Kuvayi Milliye- ci"ydiler. Kendisi bununla daima if- tihar eder Anadolu ve Rumeli Mü- dafaai Hukuk Cemiyetinin kurucula-