13 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

13 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Cilt: XVI, Sayı: 308 AKİS HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI 13 TEMMUZ 1960 YURTTA OLUP BİTENLER Millet Seçim zamanı Bu hafta, seçim tarihinin bir tefer- ruat olduğu ve memleketin çok daha mühim meseleleri bulunduğu yolundaki büyük kısmı maksatlı, hepsi sathi bir takım fikirlere rağ- men bir hakikat ortaya çıkmıştır: Seçim tarihinin en kısa zamanda ila- nı gerekmektedir. Zira açık şekilde anlaşılmıştır ki seçimler normale dö- nüsün kapısı ve yarınki mir temel tası olacaktır. Bu yüzden memleketin bir süresiz bekleyişin huzursuzluğunda bırakılmasında ta- rifsiz mahzurlar vardır. İlk günlerin tabloya vurduğu (pespembe rengin, yerini daha tabii renklere terketmek- te olduğu da artık gözle görülmekte- dir. Lüzum, kendisini gittikçe ısrarlı ve genif kütlelere maledilmiş halde gösterecektir. O bakımdan harekete geçilmesinde fayda vardır. Haftanın basında Milli Birdik Ko- mitesi mensuplarıyla görüşenler on- larda bir plân sezdiler ve bundan do- layı hem güven, hem memnunluk duydular. İnkılâbın idarecileri kafa- larında isleri, askerlere has pratik- lik hassayla sıralamışlardı. En mü- him vazife Türkiyenin üzerine hiç bir fırtınanın uçuramayacağı "demokra- tik çatı"yı kurmaktır. Anayasa ve eçim Kanunu bu çatının iskeletini teşkil edecek, onlar hazırlanın kadar »ancak onlar hazırlanıncaya kadar- siyasi rejim sahasında ocak teşkilâtının lağvı veya partilerin sar- fettikleri paraların kontrolü gibi a- dımlar kiremit yerine geçecektir. Sı- rada ikinci iş olarak memleketi bu- günkü hala getirenlerin siyasi mesu- liyetlerinin tayiniyle bütün bir istik- bal için emsal olacak tarzda cezalan- dırılmaları gelmektedir. Milli Birlik Komitesinin kendisine ana gaye bil- diği üçüncü husus büyük çaptaki kirli islerin ortaya serilmesi, hırsız- lığın kâr sağlamadığının gösterilme- si, haksız iktisapların üzerine oturu- lamayacağının yarınki siyaset adam larına ispatıdır. Birinci vazifenin yerine getiril- mesi için ilim adamları mümkün olan süratle çalışmaktadırlar. Onların ha- zırladığı tasarı Milli Birlik Komitesi- ne gelecek, orada ihtisas komisyon- ları oOkurularak incelenecek, fazla afaki taraflar görülürse bunlar pra- tiğe ve memleketin kendisine mahsus şartlarına uydurulacaktır. Kat'i şek- lini alacak metin derhal referanduma arzedilecek, böylece 27 Mayıstan son- ra ilk defa olarak seçim sandığı tâ köylere kadar gidecektir. Anayasayı Seçim Kanunu takip edecektir. Bu kanuna göre siyasi partilere tama- men eşit şartlar altında geçecek bir propaganda süresi tanınacak ve ta- bii bu süre eski iktidarın düşündüğü 17 günden İbaret bulunmayacaktır. Anayasanın kat'iyyet kesbetmesi si- yasi faaliyete müsaade tarihi de ola- cak, bir yandan Seçim Kanunu ha- zırlanırken partiler de bünyelerinde Üçüncü iş, iki ana gayeye gidilir- ken yerine getirilecek, çok aşağıla- ra inilmeyecektir. Zaten siyasi me- suliyet o sahiplerinin aynı zamanda basit hırsızlıklara, suiistimallere te- vessül etmiş olmaları onların her han- gi bir şekilde yargılanmalarına imkân verecektir. Her halde Demokrat ocak başkanlarının nüfuz ticareti üzerine Geçici İdare eğilmeyecek, asıl iki ga- ye gerçekleşinceye (Okadar o vadide ne kadar temizlik . yapılırsa onunla yetinilecektir. Bu hafta Milli Birlik Komitesi memleketin sosyal ve iktisadi bünye- sinde nazik operasyonlar yapmak hevesini daha ziyade frenlemiş ve bunların "bıçak gibi kesilip atılacak" Milk Birlik Komitesi çalışıyor Lüzum * Sürat — gerekli kalacakla İkinci vazifeye gelince, bugünden söylenilebilecek olan eski iktidarın büyük başlarının muhakemesinin Ağustosta başlayacağıdır. Duruşma- lar makul bir sürat içinde cereyan e- deceginden Eylülden itibaren hüküm- leri beklemek gerekecektir. Fakat duruşması yapılacak zevatın öyle bir kafi kişiden ibaret bulunmadığı unu- tulmamalıdır. Her halde Geçici İdare neticeyi bizzat alacaktır. Zaten mem- leketin uzun istikbali ve siyasi parti- ler arasında amansız intikam hisle- rinin gelişmemesi için bu, bir büyük Zarurettir. revizyonu yapmakta serbest rdır Başarı meseleler olmadığı hakikatini anla- mış vaziyetteydi. Siyasi rey mülahazasıyla cesaret edemeye- cekleri hissedilen mevzularda sadece temellerin atılmasıyla yetinilecek, bu iş yapılırken gelecek iktidarların sor dununda kalmamaları da dikkatle düşünülecek, ama yarınki Türkiye binasının yükseltilmesi vazifesi nor- mal demokrasi devrine bırakılacak- tı. Bugünkü idarenin mesulleri ge- çen hafta içinde bu sırayı belirtirken secimler için koydukları “en kısa za- man" mühletinin bir kat'i tarihe çev- rilmesi zaruretini kabul ediyor, fakat bunun imkansızlığını belirtiyorlardı. AKİS 13 TEMMUZ 1960