13 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

13 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

ralık kredi alması, yağdan kıl çeker gibi kolay olmuştu. Ancak, suiisti- mallerin son perdesine daha hayli vardı. 100 koy, 10,000a1 Ortaklarının 96 70 i İzmirde mu- kim olmasına rağmen Kooperati- fin merkezi Ankaraya alınmıştı. Böy- lece 25 e 30 ortağın iştirakiyle yapı- lan tehirli kongreler sayesinde idare Heyetinin, D.P. zihniyetinin zaten reddettiği murakabeden masun kal- ması ve dilediği tarzda at koşturması imkan dahiline sokulmuştu. Hele kur'alar sırasında yüz kızartıcı yol- suzluklara şahit olunmuştu. Bayar, Menderes, Polatkan, sakıt İzmir mil- letvekili Rauf Onursal gibiler 100 er, arsa spekülatörü A.S. Korur ve bası- nı nizamlama eksperi Sarol ve ben- zerleri 6,000 er lira ile kuraya dahil olmuşlardı. Halbuki, 10,007 lira öde- miş olan Murat Türkmenoğlu ile di- ger yüzü mütecaviz biçare, hesapla- rına gerekli meblâğı yatırmadıkları bahanesiyle kuraya katılmaktan me- nedilmişlerdi. £ Efsaneler (o Türkiyesi seferberliğinin talihsiz kumandanları güzide mevkilere konmuşlar ve dola- yısıyla da İdare Heyeti durumunu perçinlemişti. Suzan Sözenin rakibe- si, onun kadar sehhar Ayhan Ay- daran villâsı kur'a sırasında Mende- mesu hamletmek, katmerli bir safdillik o- lurdu. Polatkan, kuralardan hemen son- , hesabında 100 lira olduğu halde villâsını 10,000 liraya Nazmi Filibeli nâm bir D.P. Ilye devrederken hiç zahmete katlanmamıştı. Sonradan hesabını 10,000 liraya çıkaran Onur- sal ise gözle kaş arasında hava para- sından 35,000 lira vurmuşt Ortaklarla mukaveleler imzala- nırken inşaat tutarının taksitlerle 20 senede ödenmesi fart koşulmuşken, bir emrivaki ile bu rakam 7 ye düşü- rülüvermişti. Başlangıçta 23,000 li- raya mal olacağı hesaplanan en bü- yük tip villâlar, bütün ihtiyaçlar tah- sislerden ucuza temin edildiği halde 2 300 fazlasına, en hüsnüniyetli or- takların dahi (şüphelerini gıdıklıya- cak fahiş bir farkla, 70,000 liraya çık- mıştı. Ayrıca, Kooperatifte, Çeşmeye bir defa olsun arzı endam tenezzülü- nü göstermemiş sayısız yakınlar dörder haneli rakamlarla istihdam e- dilmişlerdi. Şimdiye kadar hiçbir or- tak, hesapları tetkik edememişti. Kooperatifle alâkalı, en dikkate değer hususlardan biri de şuydu: Di- ger bir Milli İnkılâp öncesi sabıkı Mümtaz Tarhan, geçen hafta Yassı adaya misafir edilmeden önce, Milli- yet gazetesine gönderdiği bir cevap- AKİS, 13 TEMMUZ 1960 ta mal beyanında bulunmuştu. Ne var ki, çocuksever Tarhanın unu kanlığına gelmiş, mal beyanında Tl- cadaki villâsından dem vurmamıştı. Unutkan Tarhanın villâsınm numa- rası 28-9 dur, büyük tiptir ve su içinde 100,000 lira değerindedir! Mutazarrır ortaklardan bir gru- bun müracaatı üzerine, tamirde ku- rulan 5 kişilik Tahkikat Komisyonu- nun, geçen haftanın başında ilk elde ettiği malümat bunlardır. Dosya ka- bardıkça daha bir sürü kirli kombi- nezon ortaya çıkacaktır: Sayısız plaj evleri, otelleri, yalıları ve villâlarıy- la Çeşme -Ilıca halen tenhalığın ver- diği alışılmamış bir kış sessizliği ve durgunluğu içindedir. Zira 349 villa- lık devkari sayfiye sitesi sakinlerinin hemen hemen yarısı mecburen Yassı- YURTTA OLUP BİTENLER Milyara varan yolsuzlukların muhta- sar da olsa bir bilnçosunu nakletmek okuyanlara usanç verecektir. Fakat 5 kişilik Tahkikat Komisyonuna ya km çevreler, geçen haftanın sonun da, o ana kadar yapılan ve 26 m. so- nuçlandınlan 99 ihbarda isimleri er fazla geçen meşhur zevatın ilk 10 rasını söyle açıklamışlardır: 1 - Rauf Onursal, 2 - Faruk Tunca, 3 - Ömer Atavardar (D.P. İl ikinci Reisi), 4 Sezai Akdag, 5 - Enver Dündar Ba- gar, 6 -Osman Kibar, 7 - Osman Ka- pani, 8 - Sadık Giz, 9 - Mehmet Alde- mir, 10 - Kelâmi Ertan. İhbarların meydana çıkardığı sui- istimallerin en zekice yapılanı ve el enteresanı, klasmanda bas mevkii iş, gal sererini liyakatla muhafaza eden ve "Efe" lakabıyla iftihar duyan Ç Çeşme Plaj Evlerinden bir görünüş Degirmenin suyu nereden geliyor adaya nakil mekan etmiştir. Yunan adalarının hemen karşısında kâin Çeşmede, emniyet mülahazalarıyla ağır veya hafif her türlü teknenin denize açılmasına müsaade edilme mektedir. Çeşmeli tamire baglıyan 90 kilometrelik şosenin ortasındaki Gülbahçe Köprüsü Jandarma Kara- kolunda, yolcuların hüviyetleri tet- kik edilmekte ve bagajları aranmak- tadır. Fakat intikal devresi çabuk atlatılacak, Çeşme - Ilıca eski şak- raklığına kavuşacak ve her keseye uygun bir eğlence yeri hüviyetini tek- rar kazanacaktır. Yolsuzluk klasmanı İzmir, 10 senelik D.P. devrinde soy- guncuların en çok faaliyet göster- dikleri şanssız bir vilâyetimizdir. Hangi taş kaldırılsa altından çıyan sürüsü misali suistimal yıkmaktadır. nursala aiddi. Efe Rauf, daha D.P nin hürriyet âvâzelerinin yankılar kaybolmamışken çalışmağa koyul muştu. 1050 - 54 yılları arasında D.P nin ilk İzmir Belediye (Başkanlığın deruhte ederken, Yahudi Cemaati li- derlerini makamına davet etmiş ve kararlı bir ifadeyle, Gürçeşmedeki ö- zel mezarlıklarını istimlâk ettirip ye- şl saha yaptıracağını (o belirtmişti. Müteakiben de kendilerine başka bir mezarlık yeri bulmalarını, hayırhah bir idareci tavirlarıyla tavsiye etmiş ti. Böyle bariz bir tehdidin arkasın- dan aracılar faaliyete geçmiş, atala- rının yattığı özel ve mukaddes me- zarlığın bozulmaması için her fedai karlığı göze almağa hazır Yahudi cemaatinden toplanan 500.000 lira dan fazla para; kimsenin göz yaşına bakılmadan sızdırılmıştı.