13 Temmuz 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

13 Temmuz 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Bir Basın Meselesi Basın ahlâkından ve bilhassa Basının kendi kendini kontrolünden bahsedildiği bu günlerde cereyan etmiş bir hadiseden umumi efkârın haberdar edilmesinin faydası vardır. AKİS bundan birkaç hafta evvel General Gürselin Çankaya Köşkünde gazete- ellere verdiği bir kokteyliden bahsediyordu. Kokteyle Menderesin sabık ve en sıkı ideal arkadaşlarından Safa Kılıçoğlu da davetlidir. Yeni Sabahın sahibi oroda bir belirli muamele görüyor. AKİS haber vazifesini yerine getirerek bunun nasıl bir muamele olduğunu okuyucularına naklediyor. Birkaç gün sonra Yeni Sabahta bir yazı çıkıyor- , Yazının başlığı: Veledin Yalanları! AKİS'te yazıyı yazan ve hâdiseyi Mi e arkadaşlar Yeni Sabaha bir cevap gönderiyorlar ve bunun neşrini istiyorlar. Sabah için gazetecilik adabının en basit icabıdır. Ne var ki Yeni Sabahın sahibi Sofa Kılıçlıçlıoğludur. Aşağıda Yeni Sabahın kibar yazısiyle Kurtul Altuğun ve Atillâ Bar- tnhoğlummn Safa Kilıçlıoğluya gönderdikleri bu Basın Meselesi üzerinde düşüneceksiniz. Bay Safa Kılıçoğlu Akis mecmuasında çıkmış olan ve pek hoşlanmadığınız anlaşılan bir yazı dolayısıyla gazetenizin bi- rinci sayfasında çerçeve içinde neşrettiğiniz imzalı küfürleri oku- duk. "Üslub-u beyan aynıyla in- sandır" sözünün doğruluğuna sa- mimiyetle inandığımızdan kullan- dığınız tabir ve kelimeleri (tabii karşıladık. oŞaştığımız, herkesin gözü önünde cereyan etmiş bir ha- diseyi nasıl fütursuzlukla inkâra kalkabilmenizdir. Çankaya Köşkünde başınıza ge- lenleri biz yazdık. Zira bir kaç metre ötenizde bulunuyorduk ve sizi seyrediyorduk. Siz, kokteylin verildiği salonun kapısından giri- lince tam karşıya gelen mevkide ve hazırlanmış büyük masanın ya- nında bulunuyordunuz. Milli Birlik Komitesi azasından Muzaffer öz- dağ, Kuman Esin, Ahmet Er ve İrfan Solmazerin grubundaydınız. Öylesine hareketli okonuşuyordu- nuz ki seyrinize doyum olmuyor- du. Neler, neler anlatmıyor, ne hürriyetçilik (masalları okuyor- dunuz. O kadar ki, gruptaki İrfan Solmazer dayanamadı. “Bunları nı dönerek cevap beklemeden u- zaklaştı. İrfan Solmazer doğruca bizim yanımıza geldi ve hadiseyi o da ayrıca hikâye etti. Milliyet gazetesinin Ankara muhabiri oİl- hami Sosyal ile birlikte kendisine hak verdik. Fakat Çankayadaki talihsizliği- niz bununla bitmedi. Siz hürriyet havariliğine devam ederek meslek- daşlarımzı gammazlamaya, kötü- lemeye de kalktınız. oOnların a- leyhlerinde Mili Birlik Komitesi- AKİS, 13 TEMMMUZ 1960 Veledin Yalanları AKİS isimli (o tezvirat kumku- masında, geçen hafta sayın .Dev- ler Reisinin gazetecilere yaptığı kabul resminde sahsima ait ve bastan aşağı yalan ve odolanlarla dolu, hasta ve çürük bir muhayyi- lenin mahsulü (o hezeyanları bana gösterdiler. Adı geçen kabul resminde bu- lunduğum müddet zarfında ne tek yudum bir içki, ne tek lokma bir yiyecek yedim. Sadece tek bir si- gara içtim. Geçen an »ene zarfinda da Çan- kayaya uzun aralıklarla yalnız iki defa gittiğimden oradaki müs- tahdeminle herhangi bir o aşinalı- ve uydurma olduktan başka gar- sonlardan da herhangi bir hizmet istediğim veya onların bana bir hizmet ifa (ettikleri (o hakkındaki sözler de kökünden yalandır. Orada bulunduğum müddet zar- Jinda Milli Birlik Komitesi üştüm. Bu yukarıdaki ifademin sıhhatine en dürüst şahitlerdir. Akis gibi Sermayesi sadece ifii- ra, yalan ve tezvirden ibaret olan ve Jerd haysiyet ve şereflerini bu ser- maye ile telvis etmeği huy edinen her gazete ve mecmuayı dün dâ- va ettiğim gibi bugün de, yarın da dâva etmekten asla çekinmem. Esasen Basın'da ahlâkiliği öte denberi özleyişim hep bu sebep lerdendir. SAFA KILIÇLIOĞLU cevabın metinlerini erkâ - bulacak, herhalde nin genç kurmaylarını doldurma- ya yeltendiniz. Temizlik istiyor- dunuz. Düşününüz, siz temizlik is- tiyordunuz! Bunun üzerine sabrı- nın son kertesine gelmiş bulunan Muzaffer Özdağ size aynen şunla- rı söyledi: "Eğer böyle bir tahki- kata "lüzum görülürse, evvelâ s: “eni . lazım gelir zannede- ". Doğrusunu isterseniz Bay Kiri kellelerini koltuklarına alarak bir inkılâp vücuda getirmiş bu aydın subaylardan eski ideal arkadaşınız Menderesten gördu- günüz itibarı beklemeniz sizin a- sıl hatanızı teşkil etmiştir. Çan- kayada gözlerimizle ve şahitlerle - tesbit ettiğimiz maceranız bu ol- muştur. Garsonların size alâkası- na gelince, biz iki ihtimalden bah- setmiştik: Ya sizi tanıyorlardı, ya meslek tesanüttü gösteriyorlardı. Siz, birinci şıkkın Varit bulunma dıgını açıklamışsınız. Aydınlandık. Memnun olduk. Bundan bir süre Önce (Akiste sizden bahseden bir yazının çık- ması üzerine bize bir (açıklama göndermiştiniz Ve biz, gazetecili- ğin en basit adabına uyarak bu- nu kelimesi kelimesine neşretmiş- tik. Ümit ederiz ki aynı adabın bir neticesi olarak Yeni Sabah oku- yucularının bizim bu cevabimiz- dan haberdar olma haklarına iliş- mez, Siz de açıklamamızı aynen yayınlarsınız. Akis Mecmuası Yazı İşleri Müdürü. Kurtul Altuğ Akis Mecmuası Muhabiri Atillâ Bartınioğlu