10 Ekim 1960 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Ekim 1960 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER rinin de devlet kuvvetleri aleyhinde değil, vatan aleyhinde suç işledikleri- nin kabulünü istemiş, o da reddedil- mişti. Böylece Kurul ekseriyeti, istis- nasız bütün milletvekillerinin 5-15 Bene hapsine taraftar olmuştu. Tahkikat Komisyonu üyelerine ge- lince, Âdil Yüceferin hep aynı pren- sip meselesiyle alakalı muhalefet şer- hinden başka üç üye bunlar hakkında hafifletici sebep tatbiki istemiş, fa- kat Kurul ekseriyeti bunu doğru bul- mamış ve idamları gerektiğini büdir- e, 14 Ekim günü 407 sanık ile 723 davetlinin dinleyecekleri karar- namenin ana hatları bunlar olacak- tır. İkinci sahne Çuma günü, kararname okunduktan sonra celse tatil edilecektir, öğle- den sonraki celseye, galiba havanın ağırlığını dağıtmak için "Köpek hi- kayesi" konmuştur. Bilindiği gibi Ba- yar, kendisine Devlet Başkanı sıfatıy- la hediye edilmiş bin lira kıymetinde bir köpeği. Tarım Bakanı Nedim Ök- menin tavassutuyla bir Devlet çiftli- gine tam 20 bin liraya satmıştır. Bu irtikâbın bütün delilleri tamdır ve en ufak müdafaa deliği yoktur. Duruş- ma, Türkiye Cumhurbaşkanlığı mev- kiine yükselmiş bir adamın nasıl ba- yağı ve adi kumaştan yapılmış bu- lunduğunu basit halkın gözleri önü- ne serecektir. Ancak, bu dâvayı ilk güne almanın fazla talihli bir gün- dem sayılabileceği şüphelidir. Duruş- maları takip edecek bilhassa yabancı i kü- korkulur ki melerini, kolaylaştıra- caktır. Anayasanın ihlâli suçunun duruş- masına daha sonraki celselerde de- vam edilecektir. Evvelâ sanıklardan ne diyecekleri sorulacak, sonra sav- cı iddianamesini okuyacak, üçüncü safhada düşükler savunmalarını ya- pacak, nihayet Yüksek Adalet Diva- rarnamesiyle bağlı değildir. Divanın savcıları da Kurulun istediği cezalar- dan başka cezalar isteyebilirler. Her sanığın durumuna göre Yüksek Ada- let Divanı vicdani kararını bildire- cektir. Bu bakımdan aynı zümrede bulunan şahısların değişik hükümler alması hiç kimseyi şaşırtmamalıdır. Bir suikast hâdisesi aftanın sonunda, Yüksek Adalet H Divanının üyeleri Heybeliadadaki otellerinde çalışırlarken yeni bir ka- rarname sanıklara dağıtıldı. Karar- name bir polis romanının meraklı sâ- tırlarını taşıyordu. Zira bunda, uzun 13 Hücumbotlarla üyeler Yassıadaya hareket ediyorlar. Hesap gününe hazırlık zamandır lafı edilen bir (o hâdisenin, Topkapı Suikastının hikâyesi vardı. İnönünün meşhur Uşak seyahati dö- nüşü İstanbula gelişinde cereyan e- denler o haftanın ydi herkesin parmağını ağzında bıra O gün her şey, başi Şefik So- yuyücenin Topkapı surlarına gelme- siyle başlamıştı. Soyuyüce -şimdi Milli Birlik Komitesi üyesidir- o sı- rada pek çok şeyler bilen bir binba- şıydı ve 61. Tümen Harekât Dairesi Başkam bulunuyordu. Genç binbaşı Topkapı surlarına geldiğinde, bir tra- fik otomobiliyle bir trafik jipinin yo- lu kapayacak şekilde (o durduklarını a, Halk toplanmıştı. Soyuyü- e durumun iyi olmadığını anlamış ve İstanbul Trafik Müdürü Celâl Ko- sovayı ikaz etmek lüzumunu hisset- mişti. O gün Kosovayla Soyuyüce arasında şöyle bir konuşma cereyan etti: — Bunlar neden böyle duruyor T" — Buranın emniyeti bize aittir. Sana hesap mı vereceğim Genç Binbaşı oldukça sinirlenmiş ve Kosovayla tartışmaya başlamıştı. Kosova da her nedense bir hayli sinir- liydi. Soyuyücenin boğazına sarıldı. Ama genç İhtilâlci küçük bir el ha- reketiyle hücumu savuşturdu. İşte bu sırada umulmayan bir olay cereyan etti. Kosovanın yanında bulunan, kartal burunlu, cakalı bir zat elini be- litte attı ve tabancasını çıkararak genç binbaşıya: — Binbaşım, bu işe müdahale etmek için başını ortaya koyman lâ- zım" dedi. Binbaşı, silâhlı zatı tanımı- yordu, adının Zeki Şahin olduğunu sonradan öğrendi ve biraz geç de ol- sa, bir zaman sonra başını ortaya " koydu! Kosovanın, Topkapı olayları hak- kında, daha doğrusu İnönüye tertip- lenen suikast hususunda geniş bilgisi olduğu bu hâdiseyle anlaşılıyordu. Tertibat gayet basitti: İnönü sur dı- şında arabasından indirilerek Koso- vanın trafik otomobiline bindirilecek ve Eyüp yoluyla Taşlıktaki evine gö- türülecekti! Böylece bütün tehlike- tarılmış olacaktı! (o Alınan tedbirler hep İnönünün hayatını korumak için- di! Nitekim İstanbul Valiliği bu ted- birleri İçişleri (o Bakanlığına yazdığı yazıda masumane anlatmış ve nasıl 1957 seçimlerinde, Cebeci mitingi sı- rasında İnönü izdihamdan Emniyet kuvvetleri tarafından kurtarılmış ve hâdise sonunda C.H.P. Genel Başkanı kendilerine teşekkür etmişse, İnönü için Emniyet kuvvetleri gene aynı şe- yi düşünmüşlerdi. Maksat C.H.P. li- derinin istirahatını temin etmekti. Hani, bu ifadelere bakılınca Zeki Şa- hinin 1 numaralı İnönü dostu olduğu- na insanın inanası geliyordu. 5 Numaralı Soruşturma Kurulu tarafından toplanıp Ur araya getiri- lerek Yüksek Soruşturma Kurulunun Genel Kuruluna sunulan raporda, o- laym Cebeci olayıyla (o karşılaştırıl- ması hikâyesi zikredildi. Genel Kurul bu iki olaydan oldukça faydalandı. Eldeki deliller, Topkapıda İnönüye bir suikast tertip edildiğini açıkça ortaya koyuyordu. Bunun Cebeci ola- yıyla bir tutulması, aydınlık yüzlü hukukçuları sâdece biraz güldürdü ve netice üzerinde müessir bir delilin daha ortaya çıkmasını sağladı. Bir kere, Cebeci mitinginde İnönüyü teh- likeye düşüren, CH.P. lilerin sevgi- AKİS, 10 EKİM 1960